painot

Ihmetyttää noi enskapiikkien painot.Kevyimmän(GasGas88kg) ja painavimman(Ktm100kg) painoero on 12 kiloa! Muut merkit painavat n.92-94kg.Ymmärtäisin jos Kotari painais ton verran nesteiden kanssa,mutta kun erikseen vielä mainitaan että se 100kg on kuivapaino.Pitääköhän noi tiedot todella paikkansa vai onkohan tullut painovirhe tms.?Tiedot löytyi Motopalstasta ja Bikestä.

Kirjoittaja: KaleviIhan tuotantopyörät olivat noin keveitä kaikkine perinteisine teräsputkirunkoineen, mutta kuitenkin melkein kaikki mikä voi on magneesiumia esim. jarrukilvet ja kopat.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenPuhutko nyt siis kisa- vai tuotantopyöristä? Aikoinaan kun tehdaskisapelit olivat tosiaankin aika eksoottisia virityksiä, titaania jne. ja painoivat ei just mitään.

Säännöthän nykyään määrää noi minimipainot, piikki taitaa olla 88 kg, puolikas 98 ja viissatanen jotain 102 ja muutenkin kisapyörien pitää jossain määrin muistuttaa tuotantopeliä.

Kirjoittaja: Pekka HänninenTehtaat valehtelevat pyörien painot, etenkin japanilaiset. Ainoa oikea tapa selvittää pyörän paino on punnita se itse.

Kirjoittaja: pirhonen osmoSe on noitten painojen kanssa niinkuin tehojenkin: Valmistajien välistä kilpalaulantaa. Niinpä asiallisista ajokeista ei tehoja ilmoiteta lainkaan. On aina ikävä selitellä kun joku sattuu mittaamaan niitä oikeasti. Massan kanssa pelataan siten, että esimerkiksi renkaat on erikoisen kevyet, sisäkumikin kuin kortsu. Ja tietysti nesteet pois. Ketteryyden kannalta tärkeintä on miten painavat komponentit on massakeskipisteen läheisyydessä, eli suurinpiirtein takaiskarin ja kaasarin välissä. Kaikki painava roju (kuskikin..) pitäisi sijoittaa mahdollisimman lähelle tuota pistettä, silloin ajokki tuntuu kevyelle. Pyörien kesken on eroja tässä ja siksi ne tuntuvat ajossa erilaisilta.

Kirjoittaja: Noissa tavoissa mittailla tuntuu tosiaankin olevan eroa ja eri mantereilla testituloksilla on tendenssinä kallistua tiettyyn suuntaan. Tästä ilmiöstä ovat kirjoittaneet mm. autolehdet joidenkin testien yhteydessä. Silmiin pistävää oli mm. saksalaisautojen johdonmukainen valmistajan suoritusarvojen heittäminen alakanttiin tyyliin kiihtyvyys 0-100km tunnissa 10,5 sekuntia ja teknarin ukot vetelivät 9 sekunnin aikatauluja, kun taas japsiautoissa just toisin päin eli valmistajan ilmoittamaan 9 sekuntiin ei päässyt kukaan, vaan 10:kin sekunnissa oli tekemistä normaalikuskilla. Syitä voi olla useitakin - esim. japsiradoilla voi olla asfaltti tahmeampaa tms...

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTosta tehosta: Yks jenkkiläinen GasGas-diileri kirjoitteli nyysseissä, että kokoonpanolinjalta tulevista moottoreista mitataan tehot, ja jos ne on +/-5% ilmoitetuista, pistetään kone kiinni kaupattavaan pyörään. Jos yli 5 prossaa alle ilmoitetun, menee kone romukoppaan, ja jos yli 5 prossaa yli, jatketaan viritystä tehdastallin koneeksi.

Tietty marginaalit saattaa olla pienemmät jollain isomman volyymin tehtaalla, mutta jokainen kone on silti yksilö.

Tää ei oikeen liittyny aiheeseen mitenkään, sori. Paino tuskin vaihtelee noin merkittävästi, mutta oikean painon saa tosiaan selville vain punnitsemalla.

Kirjoittaja: Mistäköhän johtuu, että pyörien painot ovat nousseet ajan myötä aika reilusti. 80-luvun alkupuolen pyörät(125cc) painaa n.80kg(nesteineen) ja nykyään yli pikälti yli kymmenen kiloa enemmän???? Luulisi ennemminkin kevenevän...