Paha moottorivika ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTilanne huvittaa niin paljon itseänikin, sen nyt selvittyä, sekä heräättää kysymyksiäkin, että kirjailenpa tänne vähän aiheesta.

Armaan Skaitiimini bäädboista-lainattu moottori alkoi ryppyillä jo Hyvinkään kisassa. Itse asiassa se köhäisi sitä ennen jo kerran rossiradalla kisanalusviikolla. No se oli vain kertaköhäisy. Hyvinkäällä moottorin alavääntö ei ollut alun alkaenkaan aivan kohdallaan (arvelin, että hiekan takia tuntemus vain omassa päässäni). Samaan sarjaan laitoin senkin, ettei koneen ääni lämmitellessä pehmentynyt, kuten yleensä. Viimeisellä kierroksella se sitten stumppasi jo kytkin pohjassa ilman kaasua alamäkeä rullatessakin. Nooh, putsarihan oli aivan ummessa, joten ihmekös tuo.

Eilen olin unilääkkeeksi pörräämässä Tillola Offroad¤ssa ja pyörä ei missään vaiheessa lämmettyäänkään käynyt tyhjäkäyntiä. Säätöruuvi oli 1/8 kierroksen verran auennut, palautus (hahlo vaakatasoon, kuten tapaan pitää jos vain mahdollista), ei vaikutusta. Pyörä paukkui niin paikallaan kuin ajossakin, eikä kiertänyt puhtaasti. Ajossa peli toimi muuten normaalisti ja lähti normaalisti käyntiinkin. Hotellin pihalla kävin illalla mopo autossa koittamassa, että venttiileissä varmasti on välystä. En siis mitannut, otin vain kopan raolleen ja kokeilin välistä sormin.

Tänä aamuna sitten Karhulassa päätin varmuuden vuoksi lämmittää koneen kuumaksi, sillä aina se jonnin verran kovempaa meteliä kylmänä pitää. Tällä kertaa pauke vaan ei loppunut, vaikka lohkokin alkoi jo polttaa näppejä. No katsastuksessa kelpasi. Reilu tunti varikossa ja käynnistyi kyllä normaalisti, ei vain lähdössä vetänyt lainkaan ja kuoli siihen. Uudelleen käyntiin ok. Toka pätkän mutajuurakko(ns. kivikko)spooriosuudella nurin ja ei meinaa millään käynnistyä. Pidätin oikein hengitystäni, jos olisi käynnistynyt paremmin...muutama näitä ja henki ei kulkenut, akku alkoi ryytyä,,...jokainen arvaa loput. AT:llä lähti onneksi taas hyvin käyntiin, mutta kolmosella nurin ja tuntui jo, että taas sama. No ei sentään, ehkä 15s. startilla jo lähti.

Mopo autoon ja piti mennä ajamaan se mutajuuriosuus (kutsun sitä kivikkoa niin, sillä ne mutaan verkottautuneet juuret lienivät minun kompastuskiveni) nollapyörän perässä kerran uudelleen. Eipä lähtenyt enää jäähdyttyään käyntiin. Arvelin, että jahas, pakoventtiili palanut, koska välystä oli.
Onko muita ehdotuksia? Sytkän säätö ei pääse muuttumaan, koska ajoitus on kiinteä. Tulpanhattu uusittu hiljattain (ed. oli saanut osuman).

No se paha moottorivika. Se oli sitten viallinen sytytystulppa. Ei mitään ulkoista oiretta, ja kipinäkin siihen tulee, mutta kun tulpan reiästä tarkasteltuna ei kirkaskaan valunut männän päälle, virtapäässä kaikki kunnolla kiinni ja resistanssit ok, niin vaihdoin sitten sen tulpan ja kas, nyt se kehrää kuin kissa pehmeästi ja kiertää yhtä iloisesti kuin joskus silloin aikoinaan.

Kommentteja kaipaisin tuosta tulpan hajoamisesta. Onko tämmöinen normaalia/yleistä/satunnaista/epätavallista? Ei nimittäin tullut mieleenikään, että tulpan pimeneminen oireilisi tuommoisena paukkeena ja se vielä pimenisi vähitellen suunnilleen kuusi tuntia. Itsellä mennyt nelarista tulppa joko naks kerrasta kuollut, väärän lämpöarvon sellainen taas ilmoitti ajossa heti kunnon kengurubensailmiöllä suunnilleen 300m ajon jälkeen.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNo mulla kävi Jammussa (YZ250F -07) niin, että kun kansiremppa(venat + kanaville tehtiin jotain "viimeistelyä") tehtiin talvella, oli pyörä sen jälkeen tosi nihkeä lähtemään käyntiin, mutta lämmettyään toimi ok.

Sitten tokalla tai kolmannella ajokerralla(edellisellä kerralla se jo vikoilla kiekoilla vähän paukutteli, ajattelin että bensa loppuu ja ajoin varikolla) ei meinannut lähteä millään käyntiin ja kaasulla kikkaillen saattoi muutaman sekunnin pysyä käynnissä. Himaan ihmettelemään ja kun lopulta otin tulpan irti, oli se ihan musta. Uus tulppa sisään, ekalla potkulla kone käyntiin, ja sen jälkeen suuttimia pienemmiksi.

Tuota ennen olin nelareilla ajanut n. 250 tuntia, ja tulpat vaihtanut aina "varuiksi" n. 50 tunnin kohdalla. Ikinä ei ole aiemmin ollut tulpasta johtuvia ongelmia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlisinpa tullut ottaneeksi kuvan siitä tulpasta. Se oli hyvin vaalea, ikään kuin laihalla olisi käynyt. Toki näin oli viimeisimmän omistamani bensa-autonkin kanssa. Elektrodeissa ei kuitenkaan näkynyt mitään kulumaa (esim. kuten temmin keskielektrodi oli kulunut vinoksi 40h kohdalla). Männän laki oli selvästi kevyessä jonkun osamillin karstassa, vaikkeivat ne tietty olekaan välttämättä mitenkään sidoksissa. Tähänkin on tehty tänä keväänä seokseen vaikuttavia muutoksia, pakoputkeen. Säädöt olivat kuitenkin ok 0-kelissä, ei siis voi olla nyt laihalla.

Kuvauksesi siitä kuin bensa olisi loppumassa oli kyllä tähänkin tapaukseen oikein osuva. Tässä sitä vain ei tarvinnut epäilläkään, ei liioin roskaa/likaa matkalla. Jos hana kiinni lähtee ajamaan, ennen pitkää alkaa nykiä ja paukkua, etenkin paukkua. Tarvii näemmä nelariinkin vaihtaa ensimmäiseksi tulppa, jos se alkaa oikutella.

Kirjoittaja: Tapio KorhonenTulpasta tuli mieleen mitä kävi kerran kun ei ollut hirveästi tietoa crossimopoista
pyörä oli Honda vm 2002 crf 450. Yskäisi radalla ja sammui no sitä pähkäiltiin
talleilla jotain pientä yritettiin sille tehdä mut ei käyntiin.
No paikalle tuli eräs tietäjä jota olimme pitäneet kovanluokan mekaanikkona
hän tiesi heti vian se on kampiakselin stefa joka vuotaa niin pahasti että
ottaa ilmaa eikä sen takia pelitä enää. No uskoin häntä purettiin koko kone
viikko siinä meni kun ei ollut aikaisempaa kokemusta avata 4t moottoria ne merkit
kohilleen sun muuta no stefat,laakerit uusittiin saatiin pyörä kasaan.
Monta kiksua tuli potkittua eikä inahtanutkaan lopun varmaan arvaattekin
tulppahimmeenä! Laitoin uuden heti käyntiin. Asiaa auttoi eräs kommentti
varikolta 4T pyörässä ei tulppa mene ikinä pimeeksi tämä ajatus oli jotenkin
tuolla päässä et ei tullut edes ajateltua tulppaa vaan purin koko koneen.
Arvatkaapa ottiko pattiin ku kattelin niitä varaosien hintoja mitä meni turhaan
ja viikko taistelu sen motinkans.

Kirjoittaja: KIMMO KLEMETTILÄosta moottoripyörä!?

Kirjoittaja: Tapio KorhonenNo eikö Hondan jo voi luokitella jonkin asteiseksi moottoripyöräksi???

Kirjoittaja: LASSE SUHONENvähän vierstä, mutta...
pojan kiinamönkälle huomasin mielenkiintoisen tarkastusohjeen... siinä on ihan tulpanjohto jonka jännitteelle annettiin ohjearvo startatessa, mittaus piirin rinnalta yleismittarilla.

no, skoopillahan nuo jännitteet tulee tarkastaa, mutta ajattelin että voisko tuon mitata ehjästä yleismittarilla. sitten kun tulee hämminkiä niin olis karkea arvo mihin verrata. kipinän tarkastus sylinterin ulkopuolella on "vähän vaarallista", voipi nimittäin mennä diagnoosi pieleen...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOho, taitaa tulla enempikin moottoriremontteja ;-)
Tapio, kaikki sympatiat sulle. Itselläni ekan auton kanssa jo kohta 15v. sitten eräs suurtietäjä aiheutti puoli moottoriremonttia myös ja mikä naurettavinta, virranjakaja oli auki hänen paikalle tullessaan ja vika oli vain pyörijässä...silloin sellainen oli vielä 99.9% autoista.

Jos tulpanjohdon jännitteenmittaus onnistuisi noin, olisi mielenkiintoista kokeilla. Ohjeet tänne? Itse kokeilin tulpan vasta todettuani pyörän toimivan uudella. Tuo lannen kylkeä vasten kokeilu kun on todellakin osoittautunut vain suuntaa-antavaksi, liekö sitten syynä paine vai seos sylinterissä kun oikeasti pitäisi tapahtua jotain. Vielä kun noilla etuvastustulpilla kun se kipinä on niin heikon näköinen aina.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKäyttääkö muuten mitkä laitteet NGK DR8... tulppia? Löytyy kuitenkin autotarvikeliikkeistäkin, vaikka autoissa lämpöarvot yleensä 5 tai 6. Eipä käykään 2T tulpanavain, eikä normaali 4T 5/8" myöskään. Tulipa vain otettua vyölaukusta avain, kun siellä se varatulppakin oli. 19mm hylsy on vääjä, vaikka 6-kanttisella sellaisella onkin tullut tallissa availtua.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENItellä kävi 450 hussessa samalla tavalla ja oireili just paukkeella eikä oikein käynnistyny. Sitä sitten pähkäilin ja kaikkia kepposia tein sille kunnes si lopulta tulpan vaihdoin ja sitte kehräskin kun kissa.. Arvaa oliko turhauttavaa?

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä on niin hauska keskustelu, että siihen pitää lähteä mukaan. Se on ihan suuri mysteerio, kun minä ajan pappatunturin mihin tahansa tämän kylän kesäterassin viereen niin aina on suuria käynnistyvaikeuksia. Jotenkin mopo sitten heti kolmannen polkaisun jälkeen käynnistyy, kun painan tulpanhatun kiinni tulppaan. ;) Pappa.
Ps. Kaikille insinööreille: sähkö on se joka ei hyppää... paitsi erittän suurella voimalla

Kirjoittaja: LASSE SUHONENniintotanoinnaasniin...
ihan vaan jännitemittaus suljetun piirin rinnalta. se varmaan heittelee aikas paljon, mut saattais siitä jotain suuntia saada. syt.jännitteen voisin kuvitella olevan yleismittarilla jotain 5-9 kV. tuo "ohjearvo" toki tarvis mitata ehjästä zydeemistä, se ei kerro onko tulppa rikki mut vois viitata sytkälaitteistoon kokonaisuudessaan. samaa menetelmää muuten vihjattiin staattorin tarkastukseen, jännite 40-60 VAC.

tuo kipinän syttyminen kärkivälissä lienee niin monesta tekijästä kiinni ettei mulla prosessori riitä. yleisesti kuitenkin: sillon ku sähkö näkkyy jottain ompi tullu tehtyä viärin

pappa: ei kai sen väliä jos ei mopo kesäterassilta käynnisty, viihtyy kai siellä pidempäänkin