Opaskirjallisuutta

Kirjoittaja: Harri VanhalaVantaalla oli SM-crossien yhteydessä kilpailunjohtajien ja katsastuspäälliköiden kurssi, jossa oli myös äänimittausopastusta. Useat tahot kyselivät soveliaista äänimittareista.

Koska kysyjien tavoittaminen erikseen on hankalaa, yritän tätä kautta antaa kyseistä tietoa. EMK:n nettisivulla www.espoonmoottorikerho.fi on lyhyt raportti kahdesta soveliaaksi havaitusta mittarista. Toista myy enduropuolella kunnostautunut Seppo Honkanen. Ehkä hän olisi kiinnostunut myymään useammankin?? On tosin tunnustettava, että EMK:n mittari on se toinen, sillä siihen sai kammottavan kiinalaislaatuisen ohjelmiston, jolla lukeman sai aina hetkeksi kerrallaan sylimikron näytölle ennen ohjelman kaatumista. Ohjelma oli ehkä huonoin koskaan näkemäni ohjelma.

Näiden kahden lisäksi on kokeiltu useaa mittaria, jotka eivät soveltuneet. Korrektisuussyistä näistä ei ole mainintaa nimeltä.

Sivuilla on lisäksi kokonaan kurssin äänimittausmateriaali. Sen loppupuolella on tänä keväänä päivitetty taulukko, josta käy ilmi mittauskierrokset eri pyörille. Crossissahan tätä pyöräkohtaista listaa ei käytetä, vaan kierrokset riippuvat vain tilavuudesta. Rajat ovat tekstissä.

EMK:n sivuilla on myös kierroslukutaulukko erikseen, mutta se on vuoden vanha ja joitain pyöriä sieltä puuttuu.

Sivuille on myös laitettu Sirkun kanssa kirjoittamani aloittelevan endurokuskin opas. Se on käytännössä sama teksti kuin Biken tai Sirkun sivuilla.

Vantaan kurssilla on joillakin mukanaan nerokas, joustavan rautalangan resonanssiin perustuva kierroslukumittari. Sitä kokeiltiin ja tuntui toimivan ällistyttävän hyvin eikä maksanut paljon. Jos jollakulla on tarkempia tietoja mittarin merkistä ja saatavuudesta, voisi laittaa mulle tietoa asiasta (Harri.Vanhala ät kolumbus.fi). Jos peli on niin hyvä kuin miltä se näytti, maksaisi varsin kelpoinen äänenmittauskalusto alle 200 euroa. 500 millimetrisen kepin hinta ei ole mukana!

Huomautettakoon vielä, että äänisäännöstö on ensi vuodeksi kiristymässä sekä endurossa että crossissa. Uusista säännöistä on maininta äänikurssimateriaalissakin. Crossin osalta uuteen äänisääntöön siirrytään ensi vuoden alusta FIM:n mukana, näin ainakin puhuttiin Vantaan keskusteluissa.

Tämä teksti on pyritty laatimaan neutraaliksi eikä kirjoittaja ota mitään kantaa nykyisiin tai uusiin sääntöihin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, arvelen siis vain, ettei rossilajiryhmä ehkä niin tiukasti seuraa FIM

Kirjoittaja: Harri VanhalaVähän putosin tuosta 150-kuutioisen hyväksymisen yhteydestä ääniasioihin, en näe asioiden yhteyttä. Vantaan kokouksessa joka tapauksessa sivuttiin ensi vuoden FIM-sääntöjä ja jos muisti ei pahasti petä, oltiin sitä mieltä, että varmaankin sovelletaan FIM-sääntöjä. Mitään päätöksiähän ei tuollaisessa kokouksessa tehdä ja itse olen suositellut pehmeää, siirtymäajallista menoa. Kaipa tuo aikanaan virallisesti päätetään.

Otin asian esiin lähinnä kuljettajien takia. Jos säännöt kiristyvät, on kuskien hyvä tietää asiasta jo etukäteen kuluvan kauden aikana. Uuden kaluston tai änkkärin voi hankkia niin, että sen luvataan täyttävän 2008 FIM-määräykset. En ole itse ostamassa enkä myymässä moottoripyörää, joten voi vakuuttaa Sirkulle ja muillekin, että mitään henkilökohtaista intressiä ei ole. (Vai haluaako joku ostaa jo manan majoille muuttaneen ihmisen nimissä olevan, 1953 -papereilla varustetun Pannonian, muut pyörät eivät ole kaupan).

Teimme kerran mielenkiintoisen kokeen. Äänitimme erilaisia 1-sylinteristen pyörien ääniä ja tutkimme, voisiko sekä kierrosluvun että äänitason mitata pelkästään mikrofonin avulla. Raaka fakta on, että ilman hyvin mutkikkaita järjestelyjä ei voi eikä ehkä edes mutkikkain järjestelyin. Pakopulssit sekoittuvat niin täysin putkessa heijastuviin pulsseihin, ettei kierroslukua käytännössä voi selvittää. Raimon ehdotus on toki mahdollinen, mutta kierrosluvut ja äänenpaineen näyttävä laite ei osaisi ottaa huomioon kierrosten karkaamista tai sitä, että kaasu on pois päältä, kun rundien annetaan laskea. Olisi kyllä tervetullut peli, muttei taida onnistua.

Kaiken kaikkiaan ääniasiat alkavat olla kunnossa, motocrosskin on yhteiskuntakelpoinen muutamassa vuodessa, jos tänä vuonna omaksutut käytännöt jatkuvat.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTaidat muuten Harri mennä henkilökohtaista kiinnostustasi asioiden edelle. Vaikka rossilajiryhmä heti päättikin hyväksyä Hondan 150F:n 8-kymppiluokkaan perusteena FIM-säännöt, ei se sitä tarkoita, että äänissä mentäisiin. Eikä taida enduron lajiryhmäkään olla asiasta edes keskustellut, ainakin mikäli Kalkusta luettavissa oleviin pöytäkirjoihin on luottaminen. Jottei joku ymmärtäisi motivejani ihan väärin, selvennettäköön, että MX-puoella kalusto on kuitenkin 99% saman vuoden vs. endurossa ehkä n. 85-90%, joten lienee ainakin osin perustellumpaa tulla kuusenkierrossa vuosi perässä.

ps. Oma peli kuulemma täyttää kyllä uudetkin säännöt, ettei tarvii luulla motiivejani henkilökohtaisiksi...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTaitaapi tapahtua tuo keskiarvotus mm. satunnaisen ympäristömelun vaikutuksen minimoimiseksi sen verran pitkältä aikaväliltä, että jonkun käppyrän mittaaminen veisi yhtä kauan kuin muu tekninen katsastus?

Kirjoittaja: raimo tuokkomoro Harri.olen joskus itekseni miettiny, olisko mahdollista kehittää äänimittaukseen ohjelma, josse äänen ja kierrosten käppyrät leikkais toisensa tietokoneen ruudulle piirtämillä viivoilla. Näin jäisi myös dokumennti jäljelle äänenmittaustilanteesta. Loppuisi iänikuinen naukuminen näistä hylkäyksistä. Olen näistä joskus jossain alan ihmisten kanssa puhunut , että asia tulis eteenpäin, vaikka sulle, mutta eipä näy mielenkiintoa keskusteluissa asia herättäneen. Mahotonko toteuttaa?? Tai muuten huono idee?