Onko 80-90kg jannulle 125cc 2t liian mopo?
19.12.2007 - 21:36
|
Kirjoittaja: Vesa MartinSiis kaverini on hommaamassa ekaa kisapeliä. Ajokokemusta kyykyistä ja XT600 (maastoajosta) kohtalaisen paljon. Nyt olisi ekan kisapelin hankinta edessä enduroon. Hän on kokeillut omaani EC300 Gassia ja liikkeen EC125 Gassia. Nyt hän miettii että piikissäkin tarpeeksi tehoja aloitteluun. Mitäs kokeneemmat ovat mieltä? Jääkö piikki nopeasti liian mopoksi tehoiltaan? Itte oon suositellut hänelle vähintään 200cc 2t. Nelaria hän tuskin hommaa joten 2t olisi hankinnassa
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENVarmasti riittää, ja jos näyttää että joka paikkaan voi vetää piikillä täyttä niin sitten kannattaa hakea pytyt pois vaikka aluksi sm-sarjasta.
Lisäkuutiot ja tahdit helpottaa ajamista mutta ei välttämättä nopeuta sitä..
Kirjoittaja: Juha PoutiainenEka peli oli 200 cc kotka, vaihdoin piikkiin. Riittää tuossa piikissäkin enemmän menohalua kun kuskilla. Painan apropoo 85.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi varmaan Viljakainen, Riiheläinen, tai Suomisen Jannekaan ole juuri tuota kevyempiä. Jos olisivat, niin olisivat aikas kukkakeppejä ;-)
Kovaa ovat kuitenkin piikeillä vetäneet "viimeiseen asti".
Kuutiovalinta on enempi makukysymys, mikä paremmin käteen sopii ja mikä on se itselle luontevin ajotyyli. Toki jos kunto riittää, niin voihan sitä isoa nelariakin riepottaa...Jari Mattila ;-)
Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYTää on hyvin sanottu : "Kuutiovalinta on enempi makukysymys, mikä paremmin käteen sopii ja mikä on se itselle luontevin ajotyyli. Toki jos kunto riittää, niin voihan sitä isoa nelariakin riepottaa...Jari Mattila ;-)"
Piikissäkin riittää voimaa viemään ainakin allekirjoittanutta kuin "mätää kukkoa".
Kattokaas kun se on niin, että kaasua voi isommassa vääntää vähemmän ja potkia vaihteita enemmän.
Isompi moottori kestää ajotunteja paljon enemmän, kuin pieni. Varsinkin kakstahtisissa.
Huollossa pääsee helpolla ja halvalla.
Joten ostakaa isoja !
T Harri
Kirjoittaja: JUKKA KYTÖVIITAIso nelari on poikaa, kun vaan muistais ostaa vielä uusia rattaita et pysyy ketjut päällä..
Vai mitä Harri ?
Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYKytiksen patentti - jokanelarimiehen luistokytkin - eturatas ikenillä !
T Harri
Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOMoniko harrastelija kääntää maastossa kahvan tappiin asti alas? Piikin kanssa eteneminen on aivan erilaista kuin puolikkaan 2-T tai nelarin kanssa. Kun on vääntöä, ei tarvitse vinguttaa moottoria=paljon tehoa. Piikissä teho tulee aika rykäyksellä ja ajaminen on kytkimen kanssa lipsuttelua. Piikin hyvä puoli on sen keveys ja kaksitahtisen huollon helppous/halpuus. 250 2T vääntää paljon paremmin ja on helpompi käsitellä paremman väännön takia. Suosta sitä on raskaampi nostaa. Iso nelari on harrastajalle hyvä vaihtoehto, siinä on vääntöä ja tehoa kaikille ihan tarpeeksi. Ja niissä on myös eiku-nappi, josta pyörän saa käyntiin kaikille niin harvinaisen stumppaamisen jälkeen. (Sellainen on myös uudessa 2T 300 KTM:ssä) Kaikki vaihtoehdot sopivat aloittelijalle, pääasia on kuitenkin itse ajaminen.
Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOKytis voisi ostaa ihan taskurahoilla automaattikytkimen jenkkilästä, ei maksa paljoa....
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOprkl noita vajaatahtisten huoltojen hehkuttamisia on jo maailma pullollaan ja kaikki silkkaa pa****! On se niin hienoo rassata pakoaukonsäätimiä ja änkän villoja kun seuraavat 3vkk on näpitkin niin mustat että paree muistaa palavereissä pitää käpälät pöydän alla! Nelarin huolloilla pelottelee vaan ne ketkä ei ole hommaan vaivautuneet yhtään itse perehtymään. Ne venttiilit on sentään perin simppeli systeemi vs. kaikki 2T venttiilit ja nokkaketjun kun kerran vaihtaa niin pistää ymmäsrtämään mitä turhaa huuhaata on tuo huolloilla pelottelu. Nelariin vaihdellaan moottoriöljyjä siinä kuin vajaatahtisiin vaihteistoöljyjä, mutta muuta tehdäänkin sitten puolet harvemmin. Riittää kun kiertää kaukaa Honda-etc.-kammo-alu-palkkirungot niin huolto on helppoa. Eikä tee kesää 2T sen enempää kuin 4T.
Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYMulla on varmaan ollut hyvä tuuri.
Vuoden ajot kakstahtisilla - 130 h GasGas 300 : kolme kertaa vaihdettu vaihteistoöljyt ja kaks kertaa päästetty pakoaukon säätimestä ylimääräinen öljy pois (gassissa on siihen pieni letku valmiina), lisäksi uusittu syt.tulppa 50 h kohdalla. Sitten reilu 70 h KTM 300 ajoa ja kaksi kertaa vaihettu vaihteistoöljyt, kotarissa vielä alkuperäinen tulppa paikoillaan.
Nämä oli siis moottoreihin tehtyjä huoltoja.
Muuta: Ketjut on Gassissa vielä alkuperäiset, rattaat vaihdettu 70h kohdalla. Kotkaan uusittu just ketjut ja rattaat, KTM:n alkuperäiset ketjut ovat huonolaatuiset, ilmeisesti. Iskarihuollot on tehty GG:n 60h ja 130h kohdalla ja KTM:ssä vielä tekemättä.
Yhtään suutinta en ole joutunut vaihtamaan, kerran muutin KTM:n neulan asentoa.
Toivon, ettei tuuri lopu !
T: Harri
ja muuten hyviä pyhiä kaikille !
Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYOho - sori - tää unohtui:
GasGasin änkkäri avattu 100 h kohdalla, koska tuli yhden lenkin aikana paljon äänekkäämmäksi. Villojen tilalla ollut "jalkarätti" - tyyppinen kangas kääritty eri asentoon ja pakattu takaisin. Tuli taas hiljaiseksi.
Tää oli mustaa hommaa, mutta mulla olikin hanskat kädessä, niin ei tullut kynnenaluset mustaksi (vihje Sirkku).
T Harri
Kirjoittaja: Harri VanhalaSirkku, kaikella ystävyydellä:
voisiko sulla olla jokin menettelyvirhe 2-t-huoltamisissa, käyttämisessä tai perussäädöissä? Tämä EI ole provokaatio.
Jos, kuten kirjoitat, kovasti hehkutetaan 2-t -huollon helppoudella, niin jospa siinä sittenkin olisi jotain perää? Voisiko miljoona kärpästä olla väärässä? Miksi sinun näkemyksesti poikkeaa niin kovasti yleisestä näkemyksestä? On toki hyvä, että poikkeavia ajatuksia on.
Ei änkkärin villoja kauhean usein tarvitse vaihdella, jos seokset ovat kohdallaan. Homma on toki niin saastaista, että se jää mieleen.
Jos pakoaukon säätimen purkaa ja huoltaa kerran vuodessa, niin normaalikansalaiselle riittää. Jos säädinhuollon jälkeen jättää kalenteriin viikon tyhjää, niin saa kädetkin tauon aikana puhtaaksi. En taida edes muistaa, milloin olisin viimeksi nähnyt jumiutuneen pakoaukon säätimen. Huolletun säätimen seuraava huoltaminen ei ole paha rasti. Joitain tuhoutuneita imuventtiileitä muistan, mutta tahtiluku taisi olla jokin suurempi luku kuin kaksi.
Eihän 1-sylinteriseen moottoriin mahdu kovin työläitä huoltoja, oli tahtiluku mikä tahansa. Mikä tahansa pyörän osa on purattavissa esiin yhden illan askartelulla. Kokoonpano on tietysti eri tarina.
Pitäisikö paikkansa seuraava ajatus: nelareiden venttiileitä ei kannata huoltaa lainkaan. Kun välykset alkavat oheta, se ei johdu säätöjen ryömimisestä, vaan siitä, että joko lautanen tai seeti alkavat pettää. Tällöin on joka tapauksessa peli menetetty ja seuraava säätö olisi edessä hyvin pian. Niinpä pyörällä voi ajaa, kunnes se ei enää toimi ja sitten mennään venttiilikauppaan, ja nokkaketjukauppaan, ja nokkaketjukiristinkauppaan ja jos ketju on pahassa kunnossa, myös kampiakselikauppaan. Säätämällä voi pelata jonkin ajotunnin lisää, mutta tuhon partaalla ollaan.
Onko aivan väärin ajateltu?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo kerro pois Harri miten se nelarin huoltaminen nyt tuon esittämäsi perusteella on niin vaikeaa tai vaivalloista? Vielä kun jopa HONDAnkin imuventtiilit kestää endurokäytössä ties kuinka ja kauan, taisi joku kirjoittaa, että oli JO 130h kohdalla joutunut säätämään/vaihtamaan. Pelottele vaan lisää nelarien huolloilla, anna legendan elää ja ruoki sitä. Kuulostaa ihan Liikenneturvan mainokselta!
Kaimasi piilottelee nimimerkin takana, enkä ihmettele yhtään tuolla pyörän huollolla, kuka ostaa 130h ajetun pyörän, johon on vaihdettu vaihteistoöljyt vain kahdesti? Ehkä jos sen saa puolella siitä mitä vastaava kunnollinen maksaa, mutta miksi silloin piilotella nimimerkin takana? Jos huollot tekee hanskat kädessä ja niissä on peukku keskellä, niin ei kai sitä kovin usein viitsi mihinkään koskeakaan.
2T:n säätämisestä ei mielestäni kannata huomautella kun orkkis villoilla 86h kohdalla äänet 7000rpm 92dB ja ainakaan TM:n pakoaukon säätimeen ei kerry öljyä, eikä ne myöskään ole koskaan jumittuneet. Toisaalta olenhan ne aina puhdistanut kun sylinterikin on ollut irti.
En myöskään vielä ole törmännyt nelarien kanssa tilanteeseen, jossa änkän villat öljyyntyy totaalisesti muutamassa tunnissa nipin napin silmin (ei mitattavissa) epävarmasti havaittavan vian vuoksi. Harri varmaan muistaa sen 100dB vai oliko peräti 102dB?
Kirjoittaja: Harri VanhalaNo eikös tuon vastauksen perusteella 2t:n huolto ole helppoa eikä vaikeata, jos noin harvoin joutuu korjaamaan.
En minäkään ole törmännyt tilanteeseen, jossa nelarin villat olisivat parissa tunnissa öljyyntyneet ja muistan kyllä tuon 102 dB:n jutun Seinäjoelta ja vieläpä pellolle heitetyn kypäränkin. Kaikki on varmaan puolin ja toisin pyydetty ja saatu anteeksi!
Sen sijaan muistan kyllä nelareita, jotka parissa minuutissa ovat polttaneet villansa ja vieläpä änkkärin kylkeen reiän ja taisi mennä numerokilpikin siinä samassa.
Huollon vastenmielisyys ei tule siitä suoranaisesta työstä, vaan siitä ikävästä tunteesta, kun tietää varmuudella tulevan kustannuksia ja taistelua. Vieläkin peräänkuulutan hyvin suojattuja linkkuja ja ilmanputsareita. Eurooppalainen valmistaja on tässä kyllä kovasti japanilaisia edellä. Pinsettiteknologia ei sovi paikkaan, jossa savea ja hiekkaa tulee päälle 30 m/s -nopeudella.
Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOEi nelarin huolto ole vaikeaa jos on huoltokirja olemassa. Venttiilien säädöt ja jakoketjun satunnaiset vaihdot eivät ole ihan järjettömän monimutkaisia. 2- ja 4-tahtiset pystyy kummatkin huoltamaan itse. Öljyt ja filtterit joutuu nelarista vaihtamaan aika tiuhaan, mutta kustannukset eivät kukkaroa järjettömästi rasita.
Kumpaakin vaihtoehtoa joutuu joka tapauksessa huoltamaan. Jos huollot tekee itse, säästää rahaa. Jos huollot sössii itse, palaa rahaa ja aikaa vähän enemmän.
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIEihän mikään ole vaikeata kun osaa, vai mitä ? :-)...
Kaksitahtarin pakoaukonsäädintä ei ole tarvinnut korjata koskaan, puhdistella karstoja toki toisinaan, mutta sekin johtuu vain siitä ettei osaa vetää siima tarpeeksi kireellä. Villojen vaihtoa en edes viitsisi paljon mainita, vaikka vaihtaisi kerran viikossa. Siinä kun menee kymmenen minuuttia eikä ole paskaista hommaa lainkaan.
Helppoja ja varmatoimisia ne on. Kaasarin kanssa kyllä ei nelarissa ehkä tarvitse painia ihan yhtä intensiivisesti, mutta kaksitahtisessakin pääsee aika pitkälle jo pääsuuttimen ja neulan säätelyllä, kelien mukaan.
Mutta kuten sanottua, makuasioitahan nämä ovat ja jos nelari on muuten tutumpi, ehkä se sitten jollekin tuntuu helpommalta huollettavalta.
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin ja itse aiheesta, kyllä sillä piikillä varmasti pääsee tuonkin kokoinen kaveri vauhdikkaasti eteenpäin. Itsekin olen harkinnut josko pitäisi vaihteeksi puolittaa kuutiot ja maksimoida hauskuus...eli vaihtaa piikkiin :-)
Pikkunelarinkin vois kyllä hankkia...heti kun sen hintaan sisältyy pätevä ranskalainen parikymppinen naismekaanikko :-D !
Kirjoittaja: JORMA FORSTENVoi hyvää päivää....taas kerran mrs enduro on ollut vääräl pilleripurkil....;) Ja asialliseen kysymykseen,Onko 125cc liian mopo JANNULLE(ei junnulle),ja päristellyt metsässä xt-600kanssa,Jos alkaa ajamaan oikeesti kisaa numerot kyljis piikkinen "vie miestä"riittävästi ja voi sopia käteen?,painon puolesta ei juurikaan eroa 200-300 2-t,testien mukaan takapyörätehot 125cc 30hv kahtapuolta jenkaa 11000,ja 250 40hepan tienoilla 8500kierroksel,se paljonpuhuttu voimantunne tulee näis "isolohkois";)siitä,kun ei tartte huudattaa,ja ne antaa anteeksi ajovirheitä(jollei satu aina olemaan oikea pykälä oikees paikas)väännöl lähtee mutkista.Jos mennään katupuolelta ottaa vastaava kymysys,Riittääkö 600cc radal,vai pitääkö ostaa 1000! Eli ajotavasta riippuen ja kuin tosissaan ajaa,itse suosittelen 200-300,2-t ja pilkettä silmäkulmaan ja "rapaa kavereitten".Mul on itsel ollu 125-500 2-t,ja nyt 300cc,mihin tyytyväinen.Vaihteistoöljyt tarpeen mukaan 20-30h,paitsi jos on kovin märkä keli tai upottanut mopon,niin silloin tietenkin öljynvaihto 0.7litraa.2.5%tts+98bensaa,ilmanputsarin pesut+öljyämiset,ei ole mennyt tulppaa,eikä pakoputken villoja ole vaihdettu(aj.68h)Pesussa vähän katsoo,ettei vettä mene äänenvaimentajaan.Suurin kuluerä on,itse pyörän jälkeen,renkaat!Pyörä toimii loistavasti,kuskil on asiat paljon huonommin,kovaa ajoo,mut huollot tyysti laiminlyöty;) OIkein rentoa joulumieltä kaikille rupukumikuskeille ja sirkulle erityisesti,tarvitset sitä nyt!
Kirjoittaja: JUKKA KYTÖVIITAVoisko joku kertoa kuinka monta tuntia pitää ajaa suomienskaa, kun on ensiksi syönyt n. 6 kiloa joulukinkkua???
Sais sit perusteltua vaimolle miks pitää mennä välipäivinä ajaa...
Edellyttää tietty et Joulupukki ehti saada lahjalistan ja tuo uuden eturattaan kotariin ;)
Ps. Joppe syö sää enempi niin et mee ohi... :))