Oma crossirata
30.7.2003 - 14:48
|
Kirjoittaja: Ville KoivistoOnko tehnyt/suunnitellut/haaveillut omasta pienestä tai vähän isommastakin radasta? Minkälaisia kokemuksia on? Olis hyvä saada jonkinlainen oma rata tänne peräkylään kun pelloillakaan ei voi ajaa kuin syksyllä puinnin jälkeen. On suunnitelmia ollut ja yksi pieni rata (melkein valmiiksi) tehty, tosin aivan liian pieni oikealle pyörälle kun tehin sen silloin kauan sitten kun oli vielä pelkkä mopo... Pistäkää joitain vinkkejä esim. hypyistä, maa-aineksesta, pituus, leveys ym. ym. rakennuskalusto ei lopu kesken (viisi traktoria, lähes kaikki maataloustyökoneet/maanmuokkauskoneet, moottorisahoja, raivaussahoja jne.).
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: LAURI MANNINENJees!
Rakennettiin ekan kerran joskus 80 cc aikoina (siis 12 vuotta sitten) oma rata (tyyliin yksi hyppyri ja kolme kurvia) ja vuosien kuluessa rata on kasvanut ihan sopivan kokoiseksi supercross-radaksi. Tässä muutamia vihjeitä:
- Valitse paikka mahdollisimman kaukaa naapureista ja mahdollisuuksien mukaan tee äänivallit.
- Rataa rakentaessa huomioi koko ajan veden poisto (ojat ja kaadot oikean suuntaan).
- Oma rata on savipohjanen, joten kastuu suht helposti, mutta hyppyrit pysyy helpommin kunnossa.
- Hyppyreiden suhteen kannattaa olla aluksi maltillinen, varsinkin tuplien suhteen on tullut kunnolla kipeetä kun ollaan kokeiltu uusia hyppyreitä. Esim. tuplat, joissa alastulo on pöytähyppyriin toimii hyvin. Tee tarpeeksi leveät alastulot ja myös lähtökaaren tulee olla tarpeeksi pitkä.
-Kannattaa tehdä radasta molemmin päin ajettava, niin ei kyllästy ihan niin helposti. Mieti myös miten eri hyppyreistä voi vetää myös sivuista ja eri alastuloihin.
- Kannattaa omaehtoisesti rajottaa ajoaikoja, niin pysyy välit naapureihin. Meillä on klo 12 - 18 ja ollaan kontrolloitu kuka käy vetämässä, koska enemmän väkeä tarkottaa myös enemmän ääntä.
- Oma parin pyörän puomi on helppo rakentaa ja eron huomaa kyllä kisoissa.
- Aluksi kurvit ja hyppyreiden profiilit ei välttämättä toimi, mutta ajan myötä läytää ne oikeat kulmat ja tekniikat.
Onnea radan tekoon...
Kusti