Öljyn vaihto

Minkälaisilla öljyillä ajelette ja paljonko 1 litra maksaa ja miten usein vaihdatte niitä? Mulla itellä on CR 125 v.2000 5kk ajettu ja noin 3 kertaa ajettu viikossa ja piti tehä 7000mk vaihelaatikko remontti kun yksi laakeri oli kulunut täysin paskaksi lohko ja useita rattaita piti vaihtaa. Öljyjä olen vaihtanut noin. 6 ajokerran jälkeen ja olen ajanut hondan omalla vaihteisto öljyllä noin 50mk litra. Miten olisi jos ostas halvempaa öljyä ja vaihtas useammin? Onko muilla ollut samanlaisia vikoja?

Kirjoittaja: Ossi SuuronenKäytä todella hyvää 15W40 öljyä. Vaihda
usein. Mielellään joka 3. ajokerta.

Kirjoittaja: V LaiskaOlisku ollu veto-akselin laakeri, eli ketjut ollu liian kireällä ?

Kirjoittaja: Pekka HänninenTuskin se öljy on ollut syynä hajoamiseen. Onhan ne pyörät ennenkin osanneet huonouttaan hajota. Joskus on tuuria ja pelit kestää, joskus taas ei. Mikä niistä vaihteiston laakereista muuten oli se, joka oli ihan paskana?

Kirjoittaja: Jaakko HuikariNoista ohuista automaattivaihteistoöljyistäki voi olla montaa mieltä...joihinki pyöriin sopii!
Mut toi laatikon hajoaminen tuntuu vähän siltä,että kyseessä on ollut jonkunlainen valmistusvika tms...Castrollin mtx:ää ja vaihdat muutaman(3) tunnin välein...

Kirjoittaja: M. LaineMobilin automaattivaihteistoöljy (ATF) on osoittautunut hyväksi ympäri vuoden käyttöön. Jääradalla jossa kone on varsin kovilla kierroksien takia, se toimii kanssa todella hyvin eikä rattaat paljon kulu vaikka vaihdetaankin ilman kytkintä. Myös kytkimen pito säilyy eli ei ala luistaa.

Kirjoittaja: V TarkkaEn osaa sanoo laakerille oikeeta nimeä, mutta se oli se kuulalaakeri joka on lohkojen keskellä, ei missään veto akselissa. Huomasin sen kun kytkin kruunussa oli klappia noin 1cm. Se on kuulumma vaihettu tän vuoden malliin, mä laitoin nyt vanhemman mallisen laakerin kestää kuulemma paremmin.

Kirjoittaja: Pasi r pyörässä ei kannata käyttää auto maatti öljyä se hajottaa rattaat ja syö kytkinlevyjä! ainakin monella tutulla on levinny kone öljyjen takia.

Kirjoittaja: Pasi r Öljyt kannattaa vaihtaa miltei joka kerta, ainakin ite vaihan!

Kirjoittaja: J MäkeläItse en ole automaatti öljyä käyttänyt, mutta joku saattaa tuntea erään Ahosen Jarmon joka viime talvena kävi rökittämässä muita seniori luokassa pariin otteeseen jääradalla, mies tuntee moottorit paremmin kuin omat taskunsa ja käyttää RM125 -96 ja Kawasaki -88/koottu eri pyöristä, pelkästään automaatti öljyä! ei ole sillä koneet hajonneet öljyn takia kertaakaan!

itse käytän Silkolenen vaihteisto öljyä ja hyvää on.

Kirjoittaja: öjjy shemeikkaEikun kaikki joukolla nilsiääään öljy
sheikin puheille sieltä saa parasta ykkös
laatu öljyä. Ostetaan oikein joukolla niin
saadaan iso alennus.Päästään samalla
joukosta eroon (hevonen)ja tullaan liftillä
pois keskisen kyläkaupan kautta.Ostetaan
sieltä joukosta tehtyä metwurstia vieläkin
halvemmalla.

Kirjoittaja: Mikko OnaliKannattaa ostaa melko kallista öljyä joka on laadukasta!!!

Kirjoittaja: Hämmästyttäviä vaihteisto vikoja on ollut aina ja kaikissa merkeissä. Ehkä öljyillä ei ole siihen mitään merkitystä. Tehtaat ostavat laakerit "jostakin", ne voivat olla viallista sarjaa, tai sitten koneen lohkot ei ole "samaa paria", jolloin "vinossa" olevat akselit rikkovat vaihteiston. Surullisinta on, että "artisti" eli harrastaja yleensä maksaa nämä tehtaitten virheet.

Kirjoittaja: teräketjuöljyäläs ny

Kirjoittaja: Ostakaa KTM niin ei tarvitse välittää mitä öljyjä käyttää. Kaikki käy ja koneet kestää!!!

Kirjoittaja: Jarppa HuoltomiesAutomaattiöljy on voiteluominaisuuksitaan huonompaa kuin muut öljyt ("karheampaa").Siinä syy parempaan kytkin pitoon,laakereita se voitelee huonosti.Niitä on "karheudeltaan" ainakin kolmea laatua, erilaisiin automaatteihin.Sinne pyörän vaihteistoon valmistajan suosittelemaa öljyä,sillä se loppupelissä toimii parhaiten.Eihän kaikkeä itse tarvi keksiä!!!.

Kirjoittaja: veijonii on ei oo väliä mitä oljyä Kotarissa käyttää... se sorvaa rattaat paskaks tasaisen varmasti kaikilla laaduilla!

Kirjoittaja: erkki toivonenVoi, itku. Mitenkäs ne autojen tomaattivaihteistot kestää kun niissä käytetään "karheeta" öljyä? Onhan automaatissakin laakerit ja rattaita.
Onks se niinku santapaperii vai. Auttasko sellanen grit 60 karheus luistavaan kykimeen?
Mulla oli joskus antiikin aikoina -87 kotari. Ohjekirja käski laittaan automaattiöljyä, hyvin kesti laatikko. Sama peli oli tässä lähitienoilla käytössä vielä -94 ja hyvin toimi. -89 kotkassa ohjekirja suositteli 10W30 moottoriöljyä ja niissä perkeleissä on sama laatikko. Ei tosiaan taida kotarissa olla niin väliä laatikot kestää kyllä kunhan öljy on kunnollista laatua. siis kunnollista, ei välttämättä kallista. Mulla oli jotain halpaa 10w30 traktoriöljyä se muuttu mustaksi
jos joutu luistatteleen kytkintä jossain rämeellä ja kytkin alko pitää ihmeellistä narinaa. Mobil super toimi hyvin. Talvella ei kytkin oikeen irroittanut 10w30.llä, silloin käytin automaattia. Ainoa vaihteisto-ongelm noissa vanhoissa kotkissa oli vetoakselin ulompi laakeri. Se hajos suunnilleen kerran vuodessa. Tai ei se mitään hajonnut alko vaan pitää ääntä, ellei älynnyt esim. eturattaan vaihdon yhteydessä akselista pyörittämällä/heiluttamalla laakeria tarkastaa. jälkeenpäin olen kuullut, että toimiva parannus oli laittaa laakerikaupasta ostettu suojattu laakeri siihen. Laatikon puolelta tietysti suoja pois. Eli ulkopuolelta tullut lika ja vesi sen pilasi, ei öljy. Ihmettelen vaan, ettei kura pilaa -95 kotkan laakeria, siinä on ihan samanlainen stefa/holkki/o-rengas systeemi. Johtuisko siitä, että mun painepesuri hajos.

Kirjoittaja: Jukka HaventoJoopa, painepesurin käyttö on todella vaativa laji. Rikkokaapa muutkin pesurinne, ja taitaa useimmilla ruveta laitteet kestämään paremmin.