ohjauslukko ?

Kirjoittaja: JARI ERONENMites on ystävät hyvät,tarvitseeko enään endurokilpailussa olla ohjauslukkoa pyörässä?

huhujen mukaan sitä ei enään tarvita (sitähän ei ole koskaan oikeasti tarvittu ;0)

kiitos etukäteen ja nähdään kisoissa.

t: JE

Kirjoittaja: Nikkanen EeroTerves Jari.Etkai ole hylkäämässä hyväksi hioutunutta sotaratsuasi?...Liiton tiedotukset ei kentälle asti koskaan kuulu.Joskus hankittu poikkeuslupa peileistä ja vilkuista meni umpeen 02 alussa,onko uusi lupa saatu?,sitä ei moni tiedä.Sääntökirjahan edellyttää,että pyörien tulisi olla tieliikennelain vaatimassa kunnossa,mutta käytännössä tätä ei voida toteuttaa.Lakihan vaatii harrastuksen kannalta älyttömiä asioita,kuten sivuheijastimet,E hyväksytyt valot,tietynmittaisen takalokarin,ja mm. sen ohjauslukon ym ym.Onneksi katsastusmieht yleensä ovat fiksua porukkaa,eikä siellä montaa pilkunviilaajaa ole.Jos tarkkoja oltaisiin niin sadasta katsastuskonttorilla katsastetusta kisapelistä korkeintaan kolme läpäisisi syynin..Ohjauslukosta vielä senverran,että muutamavuosi sitten kun jotkut niitä katsastuksissa halusivat,johti se naurettavuuksiin.Silikonilla liimatut putkenpätkät kelpasivat mainiosti ohjauslukosta.Sääntö täytettiin,henkeä ei.Mielestäni tietty minimitaso riittää hyvin kelpuuttamaan laite kilpailuun.Eli:Teknisesti ehjä pyörä,valoilla ja jarruvaloilla.Siedettävä ääni,sekä hyväksytyt ja leimatut paperit siirtolupineen.Ja eiku metsään rytäämään!(PS.En nyt tälläkertaa muistuta siitä Orimattilan kakkospätkästä,jään odottelemaan sitä mestaruuttasi,niin ehkä sitten taas.)

Kirjoittaja: JUHA MATTILAKyllä se ohjauslukko on pakollinen varuste endurossa, joka on tarkoitettu tieliikenteeseen. Koskee myös crossipyöristä tehtyjä "punakilpipyöriä".

Suomessa varuste on tullut pakolliseksi 1968. Siis "laite luvattoman käytön estämiseksi". Sen tulee olla kiinteä. Joissain autoissahan se on korvattu vaihdelukolla. Se mitä lukon tulee kestää, on siitä tullut vuosien varrella tarkempia säännöksiä... Kokonaan toinen asia sitten on, "tarviiko" sitä... Vaikkei se välttämättä estäisi varastamista, niin onhan se kätevä käyttää, jos se on kunnossa...

Kilpailujen katsastuksissa sitä vaan ei ole näköjään tarkastettu aina. Nyt tietysti joku ajattelee, että onhan ne jarrut tärkeämmät. Niin on...

Seisontatukikin on pakollinen samoin perustein... Samoin nopeusmittari (vuodesta 1984, eli sitä vanhemmissa pyörissä ei vaadita), katsoi sitä ajon aikana tai ei.

Varusteiden vaatimuksiin on aika ajoin tullut tarkennuksia (esim. seisontatuen toiminnasta). Pyörän käyttöönottoajankohta vaikuttaa varusteiden vaatimustasoon. Tuntuu varmaan nippelitiedolta, mutta kokemusta on siitä kuinka näillä asioilla on merkitystä...

Suuntavaloista ja peileistä on erivapaus kilpailukäytössä ainakin ollut Suomen Moottoriliiton Liikenneministeriöltä saamallaan poikkeusluvalla. Lupahan on määräaikainen.

Kisoissa pyörien katsastukset eivät ilmeisesti ole muodostuneet ongelmaksi.

Äänien merkitys on ymmärrettävästi korostunut. Vastuu äänistä myös harjoitellessa on meillä jokaisella.

Joskus asiat tuntuvat ja näyttävät yksinkertaisemmilta kuin mitä ne sitten todella ovatkaan... Koska muuten huhujen levittämisestä on ollut hyötyä?

Ainakin pitäisi nimetä se joku: "joku sanoi...".

Hyvää viikonloppua kaikille!