Nelarit 85-luokkaan, vain varakkaille?
Kirjoittaja: Harri VanhalaElämä on liian lyhyt kaikkien keskustelujen seuraamiseen, joten pitää kysellä muilta...
Näkyvät 150-kuutioiset tulevan nyt junnuluokkiin. Jos Hondalla 150-kuutioiset nelarit perustuvat samaan sylinterinkansi- ja venttiiliteknologiaan kuin 250- ja 450-kuutioiset, on venttiilikauppiailla hienot ajat edessä. Hirvittää vain, miten harrastajat pystyvät kustannukset kantamaan.
Raaka fakta on, että vaikka monilla venat ovat isommissa kestäneet, vielä useammalla eivät. Junnuluokissa ajotunteja voi kertyä reippaasti enemmän kuin isommissa ja jos venaremppa on edessä aina 25-40 tunnin välein, voi kukkarossa tuntua aika kipeältä.
Joskus luokka oli 80-kuutioisille, sitten tuli 82 cc, sitten 85 cc ja nyt sitten jo 150 cc. Lapsuus ja viattomuuden aika (tässä "viattomuus" on tarkoituksellisesti monimerkityksinen ilmaisu) on lopullisesti ohi.
Net, kun seuraavat kv. keskusteluita: onko mitään havaintoa uusien mininelareiden kestävyydestä vai onko asia vielä liian uusi?
Onko Kibblewhite muuten pörssiyhtiö ja mistä osakkeita saisi ostaa? Löytyisikö Suomen maaperästä uraanin sijasta venttiilititaania?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: NIKO KYYNÄRÄINENHienoa että joku keksi missä "vika" näissä venttiili ongelmissa................................
Kirjoittaja: JARNO ANTTILAMillään järjellä mä en saisi Tomacin kautta halvemmaksi jos se ajaisi nelarilla.
Loppuun viritetty kone ja se osien määrä mitä nelarista löytyy yläkerrasta aika paljon enemmän. Kisa ja kone periaatteella ne ajaa siellä huipulla luultavasti.
Kirjoittaja: Nikkanen EeroKuka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön.
Jos nelkku osoittautuu ylivoimaiseksi, on kaikkien tietysti semmoinen saatava. Lähtöhinta pelillä on suoraostolla n.2000,- enemmän kuin kakstahtisella. Siihen sitten huolto / ylläpito sekä arvonmenetys vuodessa, niin vuosikustannuksia ei enää satasissa lasketa.
Toisaalta jostain luin ameriikan ihmepoika E. Tomacille varattavan 15 pyörää / kausi ja männän vaihtoraja on vastassa 45 min ajon jälkeen. Saadaan siitäkin kallista. Eli jos ihan ääripäähän mennään ja jos nelkun huoltoraja on vaikkapa 3-4 krt kauempana ja jos siitä sillä välillä pidetään hyvää huolta (ja on tuuria mukana) saattaa se tulla jopa edullisemmaksi / ajettu tunti. ???Jos ja jos ja jos...
Ota näistä selvää.
Huolestuttaa vain itsenikaltaiset "pyöräkauppiaat" joiden tallissa seisoo täysin käyttökuntoinen 2t 85cc. (Honda -05) Kuka niitä enää kohta ostaa ? Kaikkipaikat täynnä myymättömiä käytettyjä hyviä pyöriä !
Mutta odotellaan maihinnousua ja valloitusta ja kirjoitellaan sitten jo tietopohjalta.
Oon kuitenkin sitämieltä ettei 2t taru ole lopullisesti loppumassa. Keveys, yksinkertaisuus ja edullisuus tulevat vielä kunniaan, kunhan hyvintoimiva ruisku, katalysaattori ym. kotkottimet hieman kehittyvät.
Siihenasti toivotaan etteivät kasarilähdöt heti enskesänä muutu läpipunaiseksi möriseväksi muuriksi.
Kirjoittaja: Tino TurtoKullaksesta, eikös kaveri olekkin ammattilainen niin varmaan pitäisikin olla eri kierrosluvuilla muihin pikkupoikiin nähden
Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNäinhän se on että Kullas ajaa ammattilaisena. Ei kullas maksa pyöriäänkään esimerkiksi itse.
Kirjoittaja: PEKKA GRANLUNDOn surullista että tuotekehitys tuottaa joskus tuotteita jotka ovat heikompia kuin ne mitä lähdettiin kehittämään.Tieliikenne puolella tehdas vastaa tekosistaan takuun muodossa mutta offroad laitteissa taitaa takuun kohdalla olla viiva eli artisti maksaa.
2-tahtisten aika on vääjäämättä ohi "kiitos" tiukentuneiden päästömääräysten.
Kaikkeen kyllä tottuu,ajeleehan nuo vanhat Warpuri-kuskitkin nyt kaiken maailman Opeleilla ja Toyotilla. G
Kirjoittaja: PETRI PARTTIHarri Kullas on antanut teille kaikille esimerkkiä, siitä montako tahtia tässä nyt tarvitaan. Kukaan ei ehkä koskaan pääse edes samoille sek luvuille per kierros kuin hän! siis jos joku kyykyttää kullaksen kierrosajan nelarilla ens vuonna niin tarjoan kahvit! Aurekselle en tarjoo mitään , ku ei lähe edes gotlantiin!
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSanoohan sen järkikin, että kyllä lasten leikkikin alkaa käydä taas enemmän kukkarolle. Kun ei puolikkaatkaan kestä niin kuinka nuo sitten voisivat, litratehot varmasti yhä kovemmat?
Mutta mielenkiinnolla seuraan, josko tuosta kategoriasta löytyisi seuraava laite enskaksi tynkäjalkaselle.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikOlisi sitten ainakin reilua laittaa "owner
Kirjoittaja: Harri VanhalaValittelen kirjoitukseni provokatiivisuutta, ei ollut tarkoitus. Nyppi vain, kun taas kerran oli tuttavapiirissä levinnyt CRF:n venttiilit, 20 h upouudella pyörällä.
Olen useasti kuullut tuon "likainen ilmanputsari"-teorian, mutta lieneekö siitä mitään selvää näyttöä? Luulisi moottoriin muutakin jälkeä jäävän kuin vain vialliset imuventtiilit, ehkä onkin. On vain aika monta kuskia, jotka ovat menestyksellä ajelleet muunlaisilla pyörillä eivätkä varmaankaan ole tulleet sen huonommiksi ilmanputsarin huoltajiksi kuin ennenkään. Voi tietysti olla, että Honda-nelareissa ilmanputsarin sijainti on jotenkin sellainen, että likaa pääsee sisään, kun putsarin irrottaa, mutta aika tavalliselta tuo näyttää.
Tulivatko uusien Yamaha-nelareiden omistajat vuonna 2006 huolimattomiksi, kun venttiileitä alkoi mennä? Tehdas katsoi olevansa osasyyllinen ja kantoi vastuunsa ainakin osittain.
Kirjoittaja: HARRI PITKÄNEN Tuolla thumpertalkin keskusteluissa päällimmäinen huomio on kaikkien pyörällä ajaneitten toteamus: "Todella tosi kova ääninen" . Ei hyvä.
Kirjoittaja: HARRI PITKÄNENAika rankka muuten toi Bike Worldin (Brandin?) kommetti; sen mukaanhan suurin osa nelarihondien omistajista olisi huolimattomia? Aika vaarallinen lausahdus nettikeskusteluun joita yleensä luetaan kuin piru raamattua.
Kirjoittaja: JARNO ANTTILAEnsimmäinen nelari kun tenavalta hajoaa niin siihen loppuu isien into ja rahat...
Kirjoittaja: JANI PAANANENMoi.
Venttiilit toistaiseksi terästä,eiköhän se kehityksen kukkanen tartu noihinkin ja aika harvassa on ne kerrat kun nämä touhut halpenee...
Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEipä oo tää laji koskaan ollu persaukisten laji.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä sitä PA on oltu näissä hommissa, monet... monet legendat jo sieltä 60-luvulta tähän päivään. Suomi pojat crossissa aikoinaan maailmaalla keräsivät tehdastiimien pois heittämät ketjut ja renkaat roskiksista. Sitten saatiin starttirahat ja pienet palkintorahat ja taas mentiin eteenpäin. Joku jopa väittää, että eräs liiton nykyinen napamies, opetti aloittelijoille kuinka helppoa on varastaa bensaa. No sitä ei tietenkään tänään uskota. Mutta nyt tähän aiheeseen. Mitä sanoo katsastuspäällikkö, kun ensikeväänä kätevä isukki työntää paikalle tavallisen 80-raamin, jonka mutkaan on istutettu 150 cc/4t moottori.
Kirjoittaja: JUKKA AURESCRF 150 VENAT TERÄSTÄ!
Kirjoittaja: Matti NykänenCRF:n vettiilit terästä ja kansi yhdellä nokka-akselilla.Toivotaan vaan,että muiltakin valmistajilta tulee nopeasti 150cc nelarit junnuille,ettei kaikkien tarvitse alkaa siellä ajamaan Hondamankeilla!
Kirjoittaja: BIKE WORLD OYVenttiiliviät johtuvat lähestulkoon aina käyttäjän huolimattomuudesta,eli moottori saa hiekkaa/vettä putsarin kautta.Ei se silloin osien heikkoutta ole!!