nelarikuskit

Kirjoittaja: JARKKO LAKANENkertokaas ne jotka ovat aloittaneet 2 t sella onko tullut ikävä vaihdon jälkeen ja miksi,olen itse harkinnut vaihtoa johonkin nelisataseen nykyinen pyörä 300 cas cas on metsässä tosihelppo ajaa, sentakia vähän arveluttaa.

Kirjoittaja: Eero NikkanenVoihan se olla hankala selittää.Parhaiten sen saat selville kun koitat jonku pyörää.Harrastelijana ainaki huomaan tietynlaisen ajamisen helppouden.Se potku mikä puuttuu yläkierroksilla,on käytettävissä heti tyhjäkäynnin jälkeen.Ei huudatusta(pätee yli 250cc nelkuissa),ja esim metsäpolulla voi ajella pykälää isommalla,ja menoa riittää kun vaan tarjoat kaasua,eikä mitään viiveitä.Toisaalta jos ajotapasi on "raivoava",sillon 2T voi olla kivempi. Kuitenki makuasia kumpi on parempi.
Nopeudesta ei voi sanoa,ainakaan jos MM sarjan tuloksia seuraa.Viimekaudella usein 3-kaveria teki pohja-aikoja.Salminen 250 2t,merriman 400 4t,ja Ahola 500 4t.Kai ne aika tasoihin menee.Kandee koittaa.

Kirjoittaja: Eerik NieminenItselläni on aiemmin ollut 250 2t ja olen maaliskuusta asti ajanut vm.99 KTM 400:lla enkä ole katunut vaihtoa yhtään. Ainoa pikku miinus on paino, mutta uudemmat nelarit on melkein samanpainoisia kuin 2t pyörät.
Nelarilla ajaminen on tällaiselle harrastelijalle paljon helpompaa kun ei tarvi niin paljon pelata kytkimen ja vaihteiden kanssa koska vääntöä riittää.
Bensojen kanssa ei tarvi läträtä eikä kaasariin tarvi juurikaan koskea muuten kuin putsata. Ainakin meikäläisellä ylämäkien ajaminen on huomattavasti helpompaa nykyään koska voi mennä isommalla vaihteella ja pyörä jaksaa vääntää alemmilla kierroksilla ilman sammumista. Suosittelen!

Kirjoittaja: pirhonen osmoToivottavasti krossikuskikin saa vastata enska-alueelle.

-00 YZ250 vaihtui just -02 520 SX:ään. Tähän mennessä ei suuremmin valittamista, tosin 2t->4t-vaihtoa enemmän vaikuttaa se, että on taas vähän vääntöä alla (kuski 92 kg, aiemmin ajoin CR500:lla).

Jos ei ole ikinä nelarilla ajanut, niin moottorijarrutus ja vääntö saattavat tulla vähän shokkina, mutta ei se ajaminen siitä nyt niin mullistavasti muutu.

Lisäkokemuksia kunhan pääsen sisäänajon jälkeen vähän vääntämään kahvaakin.