mx b 2008 motocross

Kirjoittaja: Harri LaineTervehdys kaikille mx b kilpakumppaneille!
tässä vaan muutama kysymys niille jotka pystyisivät hieman valaisemaan minulle ja muille tota tulevan kauden motocross b luokkaa...

eli hämmästelin ja ounastelin tota luokka yhdistymistä jo tossa syksyllä että miten se oikein mahtaa onnistua kun kuskeja mx2b ja mxb on paljon...kilpailevia kuskeja luokkaa 150 kpl tossa liiton sivuilla ja ajattelin vaan kysäistä että jos jollain olisi tietoa että meneeköhän nää ajojen puolesta aivan tynkäkisaksi kaudella.
tarkoitan nyt luokkaa mxb 18v-

lähinnä herää kysymys eli jos saadaan taas johonkin kisaan vaikka 85 kuskia pelipaikalle kisaan niin miten nuo sitten nyt jaetaan nuo luokat?

ilmeisesti kuutiotilavuden mukaan. mutta,tarkoittaa luultavasti sitten sitä että kisat jäävät 1 eräisiksi ja epäilen että juuri sen takia että ei pystytä ajattamaan 2 erää koska järjestäjien aikatauluun on varattu vain tietty aika näille luokille.

tässä vaan mietin että vittikö sitä enää ottaa lisenssiä jos kisat aina on 1 eräsiä ja matkakustannukset ym ilmoitautumise ym rupee olemaan niin hurjan hintaisia että saako tästä nyt enää rahoile loppujen lopuksi tarpeeksi vastinetta...
15-20min treenit ja yksi erä.hmm...yhden kisan hinta kuluineen luokkaa 200e...

toki ne kellä on sitä valuuttaa niin niille se on aivan sama mitä maxaa jotenka teidän ei tarvitse osallistua keskusteluun heh:)toki haluatte tekin ajaa kunnon 2 eräisen kilpailun...

itse olen ollut vuoden pois pelistä loukkaantumisen takia muta kun veri vetää vaan kisaan... on vaan niin pirun kivaa ajaa kisaa eri radoilla...
mahtaako olla aivan mahdoton ajatus että kilpailun järjestäjät pitäisivät ns 2 päivän kilpailut että jokainen pääsisi oikeasti ajamaan tarpeeksi...toisella päivällä luokat ne ja toisella taas luokat jotain..

eikä ympätä 1 päivän kilpailuun kaikkia luokkkia kerralla...
en tiedä onko aivan mahdoton ajatus?
noh katotaan kuinka käy tän luokan. moni tossa vaan kysellyt minulta tästä ja ovat samaa mieltä ollut että täytyy saada rahoille vastinetta.
näyttää siltä että west cross jää minulta vuoden 96 jälkeen eka kerran välin kun ekat 40 ilmouttautunuta otetaan ilmeisesti vaan mukaan...

hyvää kevään alkua kaikille!!!

t:harri laine mx2b veteraani!

Kirjoittaja: ESA NÄRVÄNENJust näin ens kesänä näyttäis olevan "todella" paljon kisoja mxb- luokalle! lisenssiä taitaa olla turha lunastaa ennen kuin kalenteriin alkaa ilmestyä kisoja. Todella ihmetyttää kun ajajamäärältään suurimmalle luokalle ei tunnu kisoja olevan, saman rahanhan järjestäjät siitä saavat . tuntuu että "harrastaja" luokkaa sorretaan nytten oikein kunnolla ! luulenpa että mxj luokan eriin harvemmin saadaan täysiä puomeja. ja se että mxb pääsee ajamaan todella suuri joukko muiden luokkien kuljettajia.. v......taa!!

Kirjoittaja: TEPPO KAUPPINENEi ole kyllä mitenkään kutsuvaksi tehty mahdollisuutta kisata. Lisenssi maksaa järjettömät 400e ja kalenterissa muutama kisa, joihin niihinkin kuulostaa mahtuvan oman kylän 40 ensimmäistä puomille, vaikka numeroita on yli sata jaettuna. Vaihtoehtona on tietysti oman kerhon kisat, joissa ei ruuhkaa varmaan enää ole, kiitos hienon lisenssien vaatimisen. Onko tilanne tosiaan näin heikosti vai olenko missannut jotain.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIJoo,

Aika sekavaa on toistaiseksi ollut tiedotus. Eihän luokkajaossa mitää sekavaa kai kellekään ole. Nyt vain on sekavaa kaikki muu. Kisakalenterissa lukee useimmissa kisoissa vain MXB? Tarkoittaako se nyt mitä?

Ja yhden lähdön kisa on oikeastaan ihan ok. Mutta kaiketi karsinta pitäisi olla kaikissa kilpailuissa. Ei mun kilpailu- uran varrella tule mieleen sellaista lajia kuin: "Nopein ilmoittautuja- Cup 200X". Taattu sijoitus välille 1-40 kaikille.

Kerhoissa olisi kai nyt todellinen mahdollisuus näillä luokkajaoilla saada aikaan melko mielenkiintoisia kilpailutapahtumia. Kaiketi alkuperäinen tarkoitus oli saada nuoret ja vanhemmat harrastajat erilleen ja yhteen. /(erilleen radalla, yhteen varikolla) Nyt sääntöjä vaan pitäisi tulkita oikein...

Yhteen väitteeseen vastaan jo etukäteen. Kun ei ole talkooväkeä jne...
Perkele! (voimasana, eli agressiivi ;-)
Eihän sitä ehdi talkoisiin, kun kaikki illat pitää olla töissä, että on varaa 400*eur* lisenssiin, 250*eur*liikennevakuutukseen, ilmoittautumismaksuihin ja auton naftoihin jne..
Äijillä on mennyt jo 900*eur* euroa rahaa ennen ensimmäistäkään puomin kaatumista lumen ostamiseen, kun kolaan vasta säästetään rahaa.
Ei tää nyt liiton miehet oikeen mene oikein. . .
Yksi ehdotus, ettei joku pääse sanomaan pelkäksi kitisijäksi. Ottakaa oppia palomiesmoottoreista. (sallinette arvon herrat nimenne julkituomisen)
Heillä homma pelaa. Kun kaikille yritetään saada aikaan mahdollisimman paljon harrasteaikaa mahdollisimman pienellä byrokratialla (eli laatuaikaa) niin porukka todella viihtyy yhteisissä tapahtumissa ja ehkä tekeekin asioita mielellään. Siinä porukassa on asenne kohdillaan. Ensimmäisiä kerhoja joissa olen omin silmin nähnyt enduromiesten ja crossareiden tekevän asioita yhdessä.
Esimerkiksi monissa kerhoissa valitellaan talkoohengen puutetta. No voi olla ettei uutta harrastajaa kiinnosta, kun ensimmäisissä sarjakrosseissa vedetään kurat silmille ja haukutaan vehkeet vanhoiksi paskoiksi. Tai jos ei ihan suoraan, niin ainakin mielipiteen voi lukea viereisien autojen kermahanureitten ilkkuvista katseista. Jos joku nyt tästä vit

Kirjoittaja: REIMA ALANKOLajiryhmän kokouspöytäkirja ote 5.2.08:

6) Epäselvyyksiä uusien luokkien suhteen

Kirjoittaja: PETRI PARTTIJos löytyy noin paljon intoa ajaa kilpaa, suosittelen HMKN sarjacrosseja. Siellä saa ajaa kerran viikossa eri radoilla kaksi erää jokainen, eikä maksa kuin 10e ja varmasti saat vastuksen joka lähtoon! Tervetuloa terveisin Petri Partti.

Kirjoittaja: Jukka OittinenEhdottomasti olen sillä kannalla että MXB:ssä isot ja pikkunelarit ajavat erikseen omat eränsä ja mielellään molemmat 2 erää.Jos kaikki ovat samassa tasoerot tulevat olemaan luokkaa kärki menee häntäpäästä 4:llä kierroksella ohi.Eihän A:ssakaan pyörät ole samassa.Jos kisoissa on vaan yksi MXB-luokka johon mahtuu yht 40-kuskia pitää jo nyt ruveta ilmottautumaan vuoden 2009 kisoihin että mahtuu porukkaan mukaan.Molempien luokkien 40-puomit täyttyvät kuitenkin ehkä pikkunelareilla liikaakin.Vaikka karsittaisiinkiin harjoitusista niin parempi ajattaa luokat erikseen.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKai tähän pitää itsekin kommentoida. MX1B:ssä, harrastajissa, tai mikä sen nimi viime vuona olikaan, ei ainakaan kahdessa käymässäni kisassa(ajoin itse MX2B:ssä) ollut lähellekään täyttä puomillista kuskeja. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni MX2B-kuski oli "yli-ikäinen" ja joutuu nyt tähän yhdistettyyn luokkaan.

Mieluusti itsekin ajaisin kaksi (lyhyttä :) erää.

Vauhdeista oma näkemys on se, että se on yks hailee minkä kokoisella pyörällä B-kuski ajaa.

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMMoro,

Yhdyn Anssin mielipiteeseen,että on ihan sama minkä kokosilla pyörillä B-luokassa työntää menemään..
Vaikka sitten kasikymppisellä.. Terveisiä Panttilalle :-)

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIPyörän koko on todellakin aivan sivuseikka. Siitä ei mitään epäselvyyttä olekaan.
MXJ ja MXB "ikäero" on vain 1 v. Ei siinä ihan hirveästi ehdi kuljettaja kypsyä...
Kysymys onkin siitä, että ns. luokittelukisoja ajavat ei MXJ vaan MX2B kuskit eli nousupisteistä havittelevat ja ajajaurallaan eteenpäin pyrkivät nuoret sotketaan isoilla pyörillä (tai millä tahansa pyörillä) ajaviin "vanhuksiin". Nuoret nyt useimmiten ajavat pienemmillä pyörillä, vaikkei se mikään sääntö olekaan. Tämä siis ei tarkoita, että vanhemmat ajaisivat yleisesti isommilla pyörillä. Hessus kun on muuten vaikea asia. En kadehdi liiton miehiä ollenkaan.
Yritetään toista lähestymistapaa:
Jos samassa erässä on kuskeja joilla toisilla on pää umpiluuta ja tahto kaukana taitojen etumaastossa ja sitten harrastelijoita joilla vauhdin motivaattorina on enemmän illalla paremmalta maistuva saunaolut kuin kilpailusijoitus. Ei voi ennustaa kummoista menestystarinaa luokalle.
Sairaskertomuksia voi kyllä ennustaa, ainakin tuleviksi.

Siis kysymys ei ole lkärasismista tai pyöränkokorasismista.
Se nyt vain on niin, että kilpailuihin olisi saatava mahdollisimman tasaväkinen puomillinen aika- ajojen perusteella. Mieluiten suunnilleen samassa kohtaa ajajaurallaan eteneviä tai vetäytyviä kuljettajia.
Ja ylimääräisenä pointtina:
Jos joku isä tai äiti ostaa 17-20 vuotiaalle nuorelleen 450cc nelarin ensipyöräksi ja kuskaa nuoren kilpailuihin, niin siihen ei kyllä mitkään säännöt sitten pure. Ja jos jollain sen ikäisellä on varaa ostaa ko. pyörä omilla tienatuilla rahoillaan, niin luulisi jo itsesuojeluvaistonkin olevan kunnossa.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMXJ on 14-18-vuotiaille ja luokasta saa nousupisteitä. Käsittääkseni juuri tuosta luokasta on tarkoitus nousta MX1/MX2-luokkaan (entinen A) jos on noustakseen. Tietty MXB:stäkin voi nousta.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroUudessa luokkajaossa taisi tekijälle tulla missi. Alunperin idea oli se, että alle 19 v ajavat MX J luokassa ja vanhemmat B;ssä. Vanha ikäraja jossain vaiheessa kirjautui uusiin sääntöihin ja näin sitten sallitaan myös alle 19v ajaminen B;ssä, joten B kisoihin on tunkua "riittävästi"!. Ensivuodelle tämä virhe korjautunee.
Jossain toisessa keskustelussa sanoin, että demokratian saa tunkea hanur