Muukon crossirata Lappeenrannassa
23.10.2005 - 21:04
|
Kirjoittaja: Antti TurunenPitääkö paikkansa väite minkä kuulin että Muukon radasta olisi tullut maksullinen ja ettei muukon metissä saisi enää ajaa enskaakaan?
Ja Lappeenrannassa ei taida paljon muitakaan paikkoja olla missä ajella?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: VILLE ITKONENkyllä miunun mielestä muukon rata on ollu ihan ajettavassa kunnossa. Vaikka patteja on ollutkin ja joskus aika isojakin niin kyllä siellä on aina pystynyt ajamaan ihan hyvin. Hyppyrit olivat viime kesänä päässeet pariin kertaan vähä huonoon kuntoon.
Kirjoittaja: Marko LaineJaa että oikein pitäisi teidän sivuille pistää ilmoituksista talkoista. Pitäiskö vielä järjestää kuljetus paikalle?
Eiköhän se ole niin että kerho ilmoittaa omalla omilla nettisivuillaan toiminnastaan eikä jokaiselle lähikuskille erikseen. Lappeenrannan kerhon sivut näkyvät olevan osoitteessa http://yhdistykset.etela-karjala.fi/lrmp/index.html
Kirjoittaja: Simo KalatieMenipä herne syvälle pelkästä avun tarjonnasta. Kerhon kotisivuilla ei kuitenkaan ole mainintaa edes koko radasta, joten sen tiedotukseen en menis luottamaan.
Tosiaan ihan yritin vain tarjota apua, mutta puille tais sekin mennä.
Kirjoittaja: Simo KalatieNiin ja tosiaan meihin voi olla yhteydessä jos joku ulkopuolinen aikoo hoitaa rataa, kuten on ilmeisesti aiemmin ollut tapana.
Kirjoittaja: PASI PULLIKyllä noihin talkoisiin aina porukkaa tarvitaan ja ajajia kesäksi myös,lupaan vaikka ilmotella sitten kun nuo on ja ihan mielellään ilmoittelen..Ei noilla lrmp sivuilla varmaankaan info pelaa en ees tiedä että päivittääkö siellä kukaan näistä crossiasioista,varmaan paras paikka mistä saat infoo on just toi muukon info taulu..
Kirjoittaja: SAMI USKIMoro vaan tuosta muukon ratahommasta tuli mieleen pari juttua.
Nyt vihdoin ja viimein tuli kaupugilta paperit allekirjoittettavaksi kerholle ja näin ollen saatiin uudistettua radan vuokrasopimus ja nyt käytössä oleva endurorata viralliseksi. En oo kyl vielä kerinny käydä kerholla lukemassa mitä sopimus tarkalleen sisältää mut siitä tuonnempana.Ja nyt kun vihdoin on se enskapaana olemassa ni eiköhä siitä saada sit kartta kopin seinää ni porukka tietää missä se menee ja se rata tosiaan on ollu hahmoteltuna siellä maastossa jo viimetalvena ku katottiin sen mahdollista sijaintia ja jonkin verran sitä ajettiinkiin mut aika epävirallisesti.Eiku ajamaan!!!.
Tost crossiradasta aattelin et jos sais ens kesänä aikaseks ni kävis lananailee sitä rataa vähän useammin mut lanais sen vaa vaik puoliks tai pahimmat paikat ni sillo harrastajat pääsis huilaamaan välillä. Ja sit kisakuskien ei tarvis ajaa ihan tasasta paanaa jokaiselle jotain pistäkää kommenttia mitä ootte mieltä.
Ja viel siit ilmoittelusta tosiaa kerhon sivulilla ei oo ollu mitää ku ei tuu laitettuu tietoo. Ku talkoot tulee aina vähä extempore tai ajankohta muuttuu ni tieto kulkee sit puskaradion kautta.Nää ratahommat on ollu tosiaa vähän niin ja näin ku ei oo oikei resursseja aina hoitaa kaikkee ku noi kisahommat painaa päälle ja toinekii kaveri kuka sitä rataa on lanaillu ni on aika kiireinen mut koittakaa kestää...
Ei muuta ku ajokelejä odotellessa T:Aki Kuorttinen
P.S Täs vaa lokkina kirjoittelen Samin nimimerkillä!!!
Kirjoittaja: JARI ROUVARIMuukon radalle on nyt sitten tehty talvitasoitus ja siellä EI sitten ajeta kurapyörällä ennen ensikevättä. Kelkkahemmot ajavat kyllä talvella.
Kirjoittaja: Simo KalatieTere
Olemme ajaneet muutaman kaverin kanssa Muukossa jo useamman vuoden. Radan kunto on aina ollut tiedossa, eikä kovin suuria odotuksia olekaan ollut. Talkootöihin ei olla osallistuttu koskaan, sillä tietoa niistä ei ole koskaan kantautunut meille asti. Meidän porukasta (aikataulun salliessa) varmasti löytyy porukkaa tekemään oman osansa. Meille voi myös ilmoittaa esim. kotisivujen vieraskirjan kautta tulevista talkoista. (http://www.m53c.com) Ajotkin on kyllä useana kesänä olleet erittäin harvalukuisia, joten mahdolliset ilmoitukset muukon taululta on varmasti menneet ohi. Viime kesänä ratamaksuilmoitus tosin tarttui silmään.
Mikäs se endurospoorin lupatilanne nykysin on? Oman käsitykseni mukaan tuo reitti oli jo katsottu vuoden 2005 keväällä? Ainankin sitä silloin oli ruvettu ajamaan. Tänä keväänähän se reitti on jo pidempi ja sitä on nyt ruvennut porukka jo enempi ajamaan.
Ja viimeiseen viestiin voisin todeta, että muutama kurapyörä on jo radalla pyörinyt.
Kirjoittaja: Moto FreakMut pitäkäähä huoli et se pillari on viimeistää keväällä kurkvuoressa!!!
Kirjoittaja: MIKKO OKSANENaina sama laulu joka puolella.
jos pienellä resurssilla koittaa aluksi mennä eteenpäin niin tyytymättömiä kavereita on joka puolella, mutta kukaan ei kuitenkaan halua osallistua esim talkoisiin.
valitettaan ratamaksuista jne.. kaikki pitäisi olla valmiina kuin manulle illallinen.
miettikää sitä miten vähissä loppujen lopuksi ajopaikat ovat ja sen jälkeen mietitte mitä itse voisitte tehdä. ei kukaan tai kellään ole varmaankaan liikaa tilaa / rahaa / mielenkiintoa pelkästään sille että kaikki on valmiina aina ja heti kun tulen itse ajopaikalle , maksamatta edes sitä nimellistä ajomaksua.
Kirjoittaja: JARI ROUVARIJoo, ei oo joutsenossa enää rataa. Kuulemma pohjavesialueita ?
No eipä se -91 kisa tainnut kovin kummoisesti mennä allekirjoittaneellakaan.
Onhan meillä ollut muukossa hyviä kisoja, mm. viimesyksyn nuorten SM:t, jotka järjestettiin IMK:n kanssa kimpassa. Saa nähdä millo on voimia seuraaviin ?
Kirjoittaja: Jukka KilpiäKiitokset asiallisesta keskustelusta. Hienoa että se pysyi asiallisella tasolla! On aivan totta että Aksulla on varmasti muutakin puuhaa kun radan kunnossapito. Onnea vaan tulevillekin kisoille! Toivottavasti treenipaikkakin löytyy jatkossa(kin)lähempää. Ehkä sitten vaikka omalta pellolta... ?
Kirjoittaja: SAMI USKIno joo täs tulis nyt viimehetken tiedot muukon osalta. eli huomenna olis tarkoitus tuoda pillari muukkoon ja pistää rata talvi kuntoon ni onpahan ainakii keväällä tasainen. sen verran tais ratamaksuja tulla et kerran saahaan kunnon kone paikalle. ja siitä enduro hommasta käytiin tänään myös tekemässä kerholla vuokrasopimus-anomus nyt vaan toivotaan et kaupunki on myötämielinen ja luvat tulee. siihen asti varmaa tulis vältää ajelua alueella tietoa tulee ku asia selviää.
tuo radan lanaus homma on aika vaikee yhtälö ku harrastelijat sanoo et rata on pattinen ni sit se alkaa olla kisakuskeillle vast ajettava et se on aina sitä kissanhännän vetoo puolin toisin.mut yks esimerkki vois olla aika hyvä syksyn sarjacrossin jälkeen piti rata tasata mut kasikymppipojat sano et ei saa ni pakkoha se oli jättää tekemättä, siinä miettimistä.ja tottahan se on että muukko ei oo niitä helpoimpia ratoja ajaa, joko se pölyää tai sit se on läpimärkä mut ei koskaa hyvä mut sellasta se rossi on. ei mitää pullamössö touhuu...
mut katellaaa t.aki kuorttinen
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKILappeenrannan ratatilanteen soisi tosiaan parantuvan, ainakin niiltä osin ettei yhden kaverin tartte omaan piikkiinsä rataa tasotella. Enpä oo nykyisellä radalla ajanut kun kerran mutta vanhalla monet kerrat, Jarinkin kanssa samassa lähdössä v. -91. Se olikin hyvä kisa puoleenväliin saakka :-) Samanlaista lentohiekkaa kuitenkin molemmat, ts. kivaa...
Lappeenrannassa on kuitenkin pitkät perinteet crossitouhuissa joten eiköhän siellä vielä homma pulkkaan saada ? Vois taas sitten ens kesänä heittää perinnekierroksen Lpr- Imatra- Joutseno. En tosin tiedä onko H. Mikkolan suunnittelema Joutsenon rata enää käytössä, joku varmaan tietää ?
Kirjoittaja: JARI ROUVARINo hei vaan taas. Kyllä muukon radan hoitotilanne on ollut tänäkesänä tosiaan aika heikko, mikä johtuu jo tuossa aikaisemmin mainitsemistani asioista. Moottorikerholla EI siis ole enää omia tasoitusvehkeitä (90-luvun alussa vielä oli pillari) ja kukaan muu ei rataa ole käynyt tasoittamassa, kuin Kuorttisen Aki. Mutta jokainen, joka jotain SM-crossista ja maatilan pidosta tietää, voi uskoa että Akilla on muutakin tekemistä, kun lanata rataa kerran viikossa harrastelijoiden iloksi. Aki kuuluu varmasti just niihin tyyppeihin, jotka ei välttämättä halua aina ajella sileällä baanalla. JOS JOLLAIN ON IDEOITA MITEN ASIAA KORJATAAN, niin varmasti otetaan mielellään vastaan.
Ja sitten Savitaipaleen radasta: Siellä ei tosiaan ole minkäänlaista seuraa crossipuolella, vaan rataa hoitaa suht lähellä asuva mukava mies, jolla on traktori. Siellä ON OLLUT ILMOTUSTAULULLA tilinumero, johon jokainen rataa käyttävä laittaa rahaa haluamallaan tavalla. (kertamaksu 2 eskoa ja kausi 10 eeroa) ei oo kallista. Savitaipaleella ollaan järjestetty myös talkoita välillä, jossa on parannettu itse rataa sekä harvennettu pusikoita, jotta olisi paremmin näkyvyyttä.
Samaa mallia voisi tosiaan käyttää myös muukossa, kunhan löydetään vaan joku, joka on valmis tekemään tasoitukset löpöpalkoilla. Aki on tehnyt aikaisemmin niitä vuosia aivan omaan piikkiinsä. Kuka muu tekisi?
Muukon vanhalla radalla osa maapohjasta on tosiaan kaupungin mailla ja osa yksityisen. Kaupunki on periaatteessa KIELTÄNYT siellä ajamisen vedoten siihen, että työ ajatte kuitenkin siellä metsissäkin missä ei saisi, jos teille antaa luvan ajaa siinä radalla. Itse kuulin tuon lausunnon, kun kävin asiaa LPR:n liikuntatoimistosta kysymässä. On toisaalta sääli, ettei siellä saa enää ajaa, koska rata on paikallisesta kapeudestaan huolimatta aika asiallinen hyppyreitä lukuunottamatta.
Toisaalta taas olisi hyvä, jos voimat pystyttäisiin keskittämään yhden (uuden) radan hoitoon tehokkaammin talkoovoimin. Talkoita on viimeisen parinkymmenen vuoden ajan, jonka olen mukana ollut järjestetty useitakin, mutta melko vähän siellä näkee uusia harrastajatyyppejä. Samoja vanhoja partoja siellä edelleen pyörii, kuin sillo 20 vuotta sitten. Tosin tiedottaminen on vaikeaa, kun harrastajia käy siellä satunnaisesti, eikä moni tunne toisiaan. Mutta muukossakin ratamaksu on ollut kuitenkin askel siihen suuntaan, että jotain yritetään edes tehdä.
Kirjoittaja: Jukka KilpiäMoi, keskustelun avaus on mielestäni ihan aiheellinen - ja perusteltu Muukon ratamaksujen osalta. Vaikka kyseiset summat ovat lähes mitättömiä ( maksaisin mielelläni itsekin enemmän ) - JOS rata olisi ajettavassa kunnossa. JOS sitä ei kyetä hoitamaan, ei mielestäni maksullekaan ole mitään perustetta. Ei seuran toiminta voi perustua siihen että kerätään maksuja ilman perusteita. Enhän maksaisi esim. sulisvuorostakaan JOS en pääsisi sitä pelaamaan kentän kunnon takia. Ehkä seuran tulisi miettiä tai laatia jonkinlainen toimintasuunnitelma radan varalle, mikäli resursseja sen hoitoon ei ole - niin niitä ei ole. Tämäkin olisi avoimesti todettava... ja siitä myös asianomaisille tiedotettava !
Tuntuu erikoiselta että esim. Savitaipaleelta löytyy hyvä ja hyvin hoidettu rata mutta Lappeenrannasta ei. Savitaipaleen väestörakennekin huomoiden olisi minulle yllättävää mikäli sieltä löytyisi varakas seura joka vastaa radan hoidosta ? Onko tietoa mikä taho rataa siellä ylläpitää, millä kulut katetaan ja miksei samaa mallia voisi tulevaisuudessa soveltaa myös Muukossa ?
Muukon iso rata on ollut kieltämättä aika heikossa tunnossa kuluneena kesänä. Ehkei se niinkään haittaa kisakuskeja tai paljon ajaneita, mutta tavallisen sunnuntaikuskin silmissä varsinkin hyppyreiden alastulot olivat jopa vaarallisessa kunnossa. Toisaalta tästä tosin EI VOI syyttää ainoastaan radan kunnossapito-osastoa ( jos sellaista edes on... ) vaan myös säitä. Kovat rankkasateet tekivät tuhojaan radalla joka on sekä hiesua, että lähes savimaista ainesta ( hyppyrit ).
Muukon alueelta löytyy myös ns. vanha rata. En kuitenkaan sitä tässä sen enempää mainosta radan kapeuden ja pienuudenkin takia. Lisäksi sen omistuskuviot ovat ainakin minulle epäselvät, toiset sanovat sen olevan kaupungin, toiset jonkun yksityisen mailla? Tähän kaipaisinkin nyt kommentteja... rataa on selvästikin hoidettu ( ainakin toisinaan ). Onko tietoa kuka sen on tehnyt? Ainakin itse voisin osallistua hoitokustannuksiin omalta osaltani, kun vain tietäisin kenelle sen voi tehdä. Ainakaan minun mielestäni olisi kohtuullista korvata hoitajan kuluja.
Kirjoittaja: KIMMO HONGISTOMuukon enskalenkkillä ajo on kaupungin toimesta kielletty!
Uutta reittiä on hahmoteltu ja lupa prosessi vielä kesken, kaikki kun ymmärtäisi miten helposti ajelu luvattomissa maastoissa voi hankaloittaa näitä hankkeita.
Kirjoittaja: JOONAS SALONIEMINiin tarkennan vielä ettei tuo tekstini viitannut tähän kyseiseen rataan ollenkaan. Kyseisellä radalla en itse koskaan ole vierraillut, joten tarkoitukseni ei ollut ottaa kantaa vain tuon radan, vaan koko maan yleiseen tilanteeseen.
Toivottavasti ensikesänä tilanne radoilla on parempi :)
-Joonas-
Kirjoittaja: JOONAS SALONIEMITämä rata asia on ollutkin mielessä jo pitkin kesää. Ratamaksun kerääminen on ihan oikeutettua, kunhan vaan rata on siinä kunnossa, että siinä ajamisesta voidaan periä maksu. Viimekesänä kohtasi liian usein tilanteita, että saapui radalle, joka oli ollut hoitamatta viikkokausia ja kunnon harjoituksen tekeminen näinollen täysin mahdotonta. Ratamaksun kerääjät kuitenkin olivat valppaina lippaidensa kanssa kimpussa. Ja kun sitten tiedustelee, mihin tuo nimellinen korvaus radan käyröstä käytetään, on vastaus tietenkin radan kunnossapitoon. Ja sitten alkaa tulla mitä ihmeellisimpiä selityksiä, miksi näin ei kuitenkaan ole.
Itse ainakin maksan mielelläni ratamaksun, kunhan vain saan rahoilleni vastinetta.
Kuten edellä mainittiin, ei uimahallien, pelikenttien tai kuntosalienkaan käyttö ole ilmaista. Niistä kaikista kerätään käyttömaksu. Ero motocrossratojen suhteen on vain se, että niihin jo mennessä, tiedän paikkojen olevan kunnossa, eikä jo matkalla tarvitse murehtia treenin onnistumisesta olosuhteiden takia.
Kiitos kuitenkin niille kerhoille, jotka pitivät ratansa kunnossa myös viimekesänä!!
-Joonas-
Kirjoittaja: Antti TurunenEn todellakaan laittanut kysymystä negatiivisessa muodossa jos joku sen sillein käsitti vaan ihan kysyäkseni tietämyyttäni :)
Eihän se maksu ole iso todellakaan ja hyvä vaan jos radasta näin ollen pystytään pitämään parempaa huolta.
Mutta jos jollain olisi tietoa noista muukon metsistä että saako siellä ajaa kun jossain on näkynyt kuulemma (huhupuheita) jotain lappuja missä on ollut "crossipyörällä ajo kielletty" polkujen varrella...?
Ensi viikonloppuna voisi lähteä ensimmäistä kertaa kokeilemaan montulla ajoa :)
Katotaan miten äijän käy!
Kirjoittaja: JARI ROUVARIMuukossa on ratamaksu käytössä nyt vasta ensimmäistä tai toista vuotta ja tähänasti ovat harrastelijaharrastajat saaneet aina ajella radalla ilmaiseksi.
Oli meidänkin aika vihdoin ottaa käyttöön tuo nimellinen maksu, joka ei tosiaan ole suuri.
Täytyy kyllä myöntää, ettei muukon rata ole ollut montaa kertaa kovin tasaisessa kunnossa tänäkesänä. Se taas johtuu siitä, että meillä on köyhä seura, ainakin crossipuolella ja talkooväki todella vähissä. Lisäksi muukon hiekka on vielä niin saatanan pehmeetä, että se taitaa röykkyyntyä jo pelkästä tuulenvireestä, saati jos joku vielä menee sinne rupulikumillaan kuopimaan.
Ja se täytyy todeta, että jollei Kuorttisen Aki olisi ollut omilla koneillaan tasottelemassa rataa viimeiset 10 vuotta, niin ei sitä olisi moni muukaan varmaan tasiottanut.
Kirjoittaja: PASI PULLIjuu,kertamaksu on 5 euroo jäsenille ja ei jäsenille..ja seura on Lrmp
Vuosmaksu on jäsenille 20 euroo ja ei jäsenille 50 euroo
Noi maksut on sen takia et saataisiin löpöt koneisiin..
Kuitenkaan ei täällä harrastajia niin paljoo ole,että noilla ratamaksuilla muuta kattaisi,eli aika talkoo pohjalla mennään
ja nyt on talveks vireillä uus enduro reitti..
Kirjoittaja: Miika SavoEn asu siellä päin enkä tiedä paikallisen kerhon tilannetta Muukon radan osalta. Otan tähän ratamaksuasiaan kantaa kuitenkin ihan yleisellä tasolla.
Kaikkien harrastajien tulisi ymmärtää, että jos ratoja tai muita harjoittelualueita halutaan edes jotenkin pitää kunnossa, on tähän kunnostustyöhön jostakin saatava rahaa. On nimittäin monta paikkaa jossa rata-alueen kunnostus on pelkästään kerhon vastuulla eikä sitä siis tue kaupunki tai muuten vaan joku todella moottoriurheilusta kiinnostunut sponsori. . Ja kenenkään ei tarvitse maksaa. On helppo vaan mennä ajelemaan kun kaikki on ns. ilmaista.
Monella radalla asiat on kuitenkin aivan toisin! Mitä enemmän radalla on käyttöä, sitä suuremmat on vuotuiset kunnostuskustannukset. Tai ainakin pitäisi olla, jotta rata pysyisi kohtuullisessa kunnossa. Kaikilla ratoja hoitavilla kerhoilla ei ole omia maansiirtovälineitä käytössä, jolloin kunnostamista varten on vuokrattava ainakin kone, usein myös kuljettaja. Tästä syystä näiden ratojen käytöstä joudutaan maksamaan. Tietysti kaikki muukin palvelu, kuten lämpimät huoltorakennukset, vessat jne. vaativat kerhoilta sijoituksia, ja nämäkin rahat pitäisi jostain saada. Harvoin kerhot ovat kovin rikkaita, siis ne eivät ole mitään yrityksiä joiden tarkoitus on puhtaasti tuottaa voittoa.
Tämä ratamaksuasia on crossiratojen osalta täysin rinnastettavissa muihin liikuntapaikkoihin. Olisihan se tosiaan hienoa jos esim. uimahalleissa käyminen tai kuntosalit (fitness yms.) olisivat ilmaisia. Eikä noita jäähallivuorojakaan ilmaiseksi mistään vissiin jaella. Kaikkein paras rinnastus olisi moottoriradat, joiden käyttömaksut on huomattavasti crossiratoja korkeammat. Moottoriradat on kuitenkin yleensä itsenäisiä yrityksiä, jolloin homma toimii vähän eri tapaan.
Onhan crossissa/endurossa tietysti kyse ulkoilmalajista ja kulut on muutenkin tosi suuret. Kaikki kuitenkin maksaa jotakin, ja tässä tapauksessa se on radan kunnostus.