Motoristi vs Puu
15.7.2005 - 17:09
|
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENTämmöstä jälkeä kun leikitään yleisillä teillä 280km/h
http://seat-klub.cz/forum//viewtopic.php?t=559
www.sontalaatikko.net
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: ARI RAHKONENTäytyy omasta puolestanikin pahoitella ettei kuvasarjan grafiikka ja realismin tavoittelu yllä parhaimpien PlayStation- yms. pelien tasolle.
Ajovarusteet näyttävät olleen vähintäänkin asialliset, josta herää epäilys kuljettajan olleen jopa melko kokenut moottoripyöräilijä. Miksi siis kävi näin? No, syy on varmasti "penkin ja ratin välissä" kuten useimmiten asianlaita on silloin kun käytetyt ajonopeudet eivät sovellu ympäröivään todellisuuteen. Noissa ja hieman maltillisemmissakin nopeuksissa ja varsinkin maantiellä ei tarvita paljoakaan häiriötä (lintu, jänis, puukalikka, rekan renkaan riekale tms.) niin jopa alkaa tanko vatkaamaan. Tämä vain muistutukseksi meille kaikille.
Setällä näyttää olleen sen kokoluokan haavaumia että lienee kuollut verenhukkaan ambulanssia odotellessaan (kun ei näy niitä verijälkiä) -ja ainakain meilläpäin lamppuautolla kuljetetaan potilaita, ei torsoja, joten aikaa ojan pohjalla päästä verestään eroon on todennäköisesti ollut riittävästi. Ymmärrän hyvin jos "nuorimmilla lukijoillamme" on vaikeuksia ymmärtää näkemäänsä, mutta todellisuutta on se, että ihmiskeho ei loppujen lopuksi ole erityisen kestävä ja hengenlähtö voi tapahtua paljon kuvasarjaa vaatimattomamminkin.
Omalta kohdaltani voin kertoa esimerkin viime maaliskuun alkupuolelta: Olimme treenaamassa enduroa lumispoorissa, joka oli todella jäinen ja nopeassa kunnossa. Aikamme ajettuamme vaihdoimme ajosuuntaa -eka kierros tutustuen, toiselle vauhtia nostaen. Usean tapahtuman seurauksena kuljettaja menetti -eikun mopo karkasi käsistäni, ohitti mutkassa olevan männyn oikealta ja itse hipaisin mäntyä vasemmalla kyljelläni -itse mielsin että olkapäälläni ja että lantio kiertyi matkatessaan pyörän mukana yläkropan liikkeen hidastuessa puun takia. Kyseessä ei siis todellakaan ollut täysosuma. Pallea revähti, enkä pystynyt hengittämään. Tällejä on elämän varrella tullut ennenkin, myös hengitystä salpaavia, mutta tämä kyllä tuntui vakavalta -ja pahalta. Jonkin ajan kuluttua paikalle tuli takanani ajanut lajitoveri, jota pyysin kääntämään itseäni sen verran että pystyisin hieman hengittämään. Tästä sitten pikkuhiljaa "vehkeitä keräillen" ja kierossa autettuna "kävellen" pakulle ja aloittamaan siirtymää sairaalaan, jossa olin melkoinen julkkis henkilökunnan parissa -eivät helposti halunneet ymmärtää että maaliskuun viides tulee ensiapuun kesän ensimmäinen motoristi, joka kaiken lisäksi on hiestä läpimärkä ja väittää menettäneensä ajoneuvon hallinnan noin neljänkympin vauhdissa ja törmänneensä sen jälkeen puuhun. No, tutkittiin asiallisesti kuitenkin sisäelinvammojen varalta ja sainkin niiden osalta hyviä uutisia -sisäelimet kunnossa, mutta viisi kylkiluuta poikki seitsemästä kohdasta. Ja minä kun vain hipaisin sitä mäntyä. Yhtään mustelmaa ei tullut eikä mitään pyöräänkään koska se meni siististi ohi puun. Kylkiluuvammojen "hoito" ja niistä toipuminen on oma stoorinsa, eikä siitä sen enempää. Katupyörän päällä olin kuukausi kolarista ja enskaa ja crossia pystyin ajamaan vajaan kolmen kuukauden kuluttua aivan kuten ennenkin.
Tällä kirjoituksella haluan vain kertoa sen että ihminen kyllä voi särkyä melko vähästä -saati sitten kunnon mällistä ja että pystyisimme jokainen käyttämään parasta harkintaamme liikkuessamme moottoripyörillä. Harrastuksen tason syvyyttä mitataan näillä "pienillä" vastoinkäymisillä, eikä elämää -tai moottoripyöräilyä tarvitse alkaa pelätä sen vuoksi että kylillä ja maailmalla tapahtuvia asioita tulee tietoomme, näitähän sattuu päivittäin. Kuvasarjan motoristi ei ole ensimmäinen eikä viimeinen imupaperilla tien varresta kerätty, mutta toivon että hänen elämällään (lue: kuolemallaan) olisi se tarkoitus että se herättäisi edes meidät kuvasarjan nähneet ymmärtämään asioita "oikeesti" ja kokemaan moottoripyöräilyn nautinnon niin ettei siinä lähde ainut henki.
Turvallista matkaa kaikille ja kyllä kisamiehillä kaikesta huolimatta vielä täytyy sarvet kasvaa päähän aina kun "numerolappu kiinnitetään rintaan".
Kirjoittaja: JANNE SALMINENhui helkkari! juu oli äijä vähän vissii ylittäny taitonsa...
Kirjoittaja: ARTTU HENELLTuo kuva ei ole mielestäni aito, koska päästä puuttuu puolet, mutta kypärä on ehjä.
Kirjoittaja: LASSI LAANKOSKIkatoppa pikkasen tarkemmin sitä kypärää niin kyllä huomaat, se ei nimittäin alkuperäisenä ole tarkoitettu avomalliseksi...
Kirjoittaja: ARTTU HENELLOho, no eipä tuo kuski ole paljoa tuntenut törmätessään tuohon puuhun. Luulis että verta olis tiellä vaikka onkin siirretty. Ambulanssi oli tullut paikalle 30 minuutissa.
Kirjoittaja: SAKARI NIEMINENAika pahan näköistä jälkeä syntynyt!!!Mutta tuostakaan ei voi syyttää kuin sitä joka kaasukahvaa kääntää!!Varmaan pärrän suorituskyky olis kannattanut käydä testaamassa suljetulla radalla,missä ei ole puita...