mopon todellinen paino
16.5.2008 - 03:52
|
Kirjoittaja: PEKKA TERVAMÄKIihmettelen kovasti tehtaiden ilmoittamia kuivapainoja vehkeisiinsä. kuten uudessa offroadprossakin luki niin ktm ilmoittaa lähes oikean painon mopoonsa. miksi muut vähättelevät? onko joku taho punninnut useamman mopon todelliset painot vertailevasti ja julkaissut sitä? kiinnostaisi lukea. tietääkö joku suurimpien tehtaiden 250 nelareiden märkäpainot? endurot ja krossit.
ps. oletko punninnut oman mopon? paas tulemaan lukemia. malli ja vuosimalli, kiitos.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Tapio KorhonenSamaa pohdimme talleilla poikien kanssa siinä oli meillä juuri sopivasti
rempan jäljiltä Honda 450crf paino täsmäsi melkein mitä tehdas ilmoitti
+ - 1kg . Mutta pyörä oli täysin ilman öljyjä, nesteitä. Kun lisäät
koneeseen tarvittavat voiteluaineet paino ei pidä lähellekkään paikkaansa
enää. Ja toinen huomio oli standardin sisärenkaan paino verrattuna
tarvike sisäkumiin.
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikItse asiahan on selvä kuin pläkki. Keveys myy ja on selkeä pyörän valintaperuste. Se millaisia mittavirheitä sallitaan, on puolestaan kulttuurisidonnaisia asioita - toisaalla markkinointi on väljempää ja toisaalla sitten vähän tarkempaa. Niinpä olemme jopa tämän foorumin thredeissä vitsailleet sillä, että yksi japaninkilo vastaa 0,80 eurokiloa. Aihetta sivuten, takavuosina autojen kiihtyvyys oli tärkeä myyntiargumentti, joka sai testeissä runsaasti palstatilaa. Mieleeni on jäänyt erityisesti 2-litraisten perheautojen testi, jossa japanilaisten autojen valmistajien ilmoittamat kiihtyvyydet olivat 9,0 - 9,5 sekuntia ja vastaavien euroautojen kiihtyvyydet 10 - 11 sekuntia nollasta sataan km/h kiihdytettäessä. Mittaustulokset olivat päinvastaisia - euroautot kiihtyivät 9,5-10 sek. ja nopein japsi about 10,5 sek. eli toisilla oli tendenssiä liioitella ja toisilla vähätellä. Surkuhupaisaksi asian teki se, että kuluttajat tekivät valintansa valmistajien ilmoitusten perusteella. Maksoivat jopa enemmän saadakseen lisää kiihtyvyyttä perheen kulkuvälineeseen. Eikä siinä vielä kaikki! Tälläkin hetkellä kulutuslukemien ilmoittaminen vaihtelee valmistajittain skaalalla "ei oo tosi" - "joopa joo". Käytäntö osoittanee aikanaan, että osa lukemista on mitattu ilmeisesti luruttemalla vapaalla alpeilta alas...
Kirjoittaja: TOMI SARIVAARAKisoissa punnitusta seuranneena havaittua, puomille menossa olevat 250F pyörät 102-110kg. Merkkien sisällä oli myös selkeitä 1-4kg eroja.
Kirjoittaja: PEKKA TERVAMÄKItohditko, tomi, kertoa tarkemmin mitkä merkit painaa vähiten sinun kokemusten perusteella. tiedolla olisi jonkin verran merkitystä uuden pyörän hankinnassa.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlen punninnut omistamiani pyöriä ahkeraan ja japsien painoihin on aina joutunut lisäämään 12-17kg kuivapainoon päästäkseen todelliseen ajokuntoon. Hyvin smaoihin lukemiin olen päässyt Bike Master Crossa ja Master Enduro -testien punnitusten kanssa.
Eurojen kohdalla imoitetut painot pitävät yleensä paikkansa kuivapainoissa täysin ja ajokunnossa puolella tankilla. Bike testeissä moniss aon vaan katukamat kiinni ja niidne poisto tuntuu jopa 4kg painossa ja ne on aina sitä painoa vyötärölinjan yläpuolella.
Kees
Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAAinakin joskus ennen japsien ilmoitetut kuivapainot vs. todellisuus johtui pitkälti siitä, että kun hait pelin kaupasta, siinä oli kertakäyttökamaa ainakin ohjaustanko, satula, vanteet, renkaat sisärenkaineen, rattaat ja ketjut. Näin siis ainakin 80-90-luvun peleissä. Korvaamalla pelkästään nuo osat käytännössä kelvottomilla look-a-like- osilla säästää aika monta kiloa. Nykyään taitaa japanialainenkin ainakin joiltain osin käyttää ihan oikeita osiakin, että ei tämä taida ihan päteä tänä päivänä.
Toisaalta, eihän brittien ja jenkkien gallonatkaan oo ihan samoja. Jenkkigallona oli vähemmän kun britti ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että kun aikoinaan sumujen saarella lastattiin x gallonaa viskiä laivaan, niin saavuttaessa uudelle mantereelle paperien mukaan lastina oli edelleen sama määrä, mutta todellisuudessa muinaiset skönärit oli nappaillu osan kuormasta luontaisetuna.
Eli onko se nyt sitten niin ihmeellistä, että kun tavara siirtyy mantereelta toiselle, niin tilavuus tai paino saattaa vähän muuttua?
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNoinhan sen kai pitääkin mennä ja loput heitot laitetaan sitten aikaeron piikkiin, kun niillä japseilla on pidempi matkakin... ;)
Kirjoittaja: TERO OLLILAEn tiedä mitä ihmeellistä tässä asiassa on?Minä ainakin ymmärrän kuivapainon sillä että se on todellakin ilman mitään nesteitä!Eli jos tankki on 7-8l,jäähdyttäjän nesteet,jarrunesteet niin painoa tulee lisää n 10 kg huom noin.Jos paino ilmoitetaan käyttökunnossa asia on sit ihan eri ja silloinhan tankkiin voi laittaa vaikka 0,5l bensaa tai 0,1 jne....
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli 6kg bensaa, 1,2kg öljyä, 1.2kg vettä ja jopa 150g jarrunestettä = 12kg?
Tai WR-F:n kohdalla 8+1.2+1.2+.15=17kg? Öhöm...
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikSirkku unohti listalta ilmanputsariöljyn, joka tasoittaa laskelmia jo aika lailla... ;P
Kirjoittaja: TERO OLLILAjuu ja viel jos ketjut rasvottu ja jos otetaan iskreista viel öljyt pois ja renkaista ilmat,sit jos viel pidättää hengitystä kun pyörää punnitaan......ja tottakai myös ilmaston paine ja kosteusprosentti pitää ottaa huomioon:)niin kyl perkule näillä toimenpiteillä se paino saadaan valmistajan ilmoittamiin lukemiin;)
Kirjoittaja: TOMI SARIVAARAEttä jo maanantaista naurattaa 1+0.5+0.22+3.7+tanan saivartelu... heh heh..
Pekalle tiedoksi, ei ole mahdollista punnituksen perusteella kertoa varsinaista kevyttä merkkiä... varusteet(solut/sisäkumit, bling bling osat) ja polttoaine tekee niin suuria heittoja.
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikSaivartelua ja saivartelua - väärän painon systemaattinen käyttäminen markkinointimateriaaleissa lähentelee minun mielestäni puolestaan huijausta. Erityisen epämiellyttäväksi moisen kuprun tekee se seikka, että pyörän keventäminen esim. 5-10 kg:lla maksaa helposti tuhansia euroja. En pitäisi muutenkaan painoa aivan yhdentekevänä seikkana. Kun tehoja ei kerrota, teknisistä tiedoista päätökselleen tukea hakeva kuluttaja tekee helposti valintansa saatavilla olevan teknisen tiedon eli tässä tapauksessa painon, joustojen ym. avulla.
Kirjoittaja: KARRI KUISMAHonda crf 150 rb 86 kg tankattuna. pikkusen huvitti, kun viimeksi katsastuksessa
seuraavana Kawasaki 250f joka painoi 91 kg, taisi olla tankki tyhjä, mutta jokatapauksessa Hondan pikkunelari on aika painava...