Moottoripyörälähetiksi
15.3.2005 - 17:05
|
Kirjoittaja: MARKKU HAAJANENElikkäs. Kutsunnat ois tänä vuonna edessä ja tuli tommonen pesti mieleen.
Tietääköhän kukaan että missä päin koulutusta annetaan ja minkälaisia vaatimuksia hommaan on. Armeijan tiedotuskanavien kautta ei oikein löydy minkäänlaista tietoa. En edes tiedä onko mp-lähetin hommat viestin vai ajokoulutuksen piirissä. Että semmosta. Kaikenlainen tieto ja kokemukset ovat tervetulleita.
Markus
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: OSMO VILOKKINENhehe, kuulostaa tutulta...
Santikseen menin kanssa vuonna 99 itsestäni lähettiä tekemään, mutta koska omasin jo siinä vaiheessa ABC-kortin niin huomasin äkkiä olevani rekkamieskoulussa. Aikani kiroiltuani päätin sitten hakeutua Aukkiin koska vuosi olisi joka tapauksessa kärsittävää.
No, yllätys oli iloinen kun kuulin että aukista koulutetaan kaksi mopojohtajaa ja siihen hommaan mut samantien valittiinkin. Siihen se onni sit aukissa loppukin. Kävin ruinaamassa monta kertaa ties missä että pääsisin lähettikursseille jotta saisin tuon intin ajortin ja näkisin sen paljon kehutun leirin, mutta monista lupauksista huolimatta sinne en sitten koskaan päässyt joten edessä oli normaali aukki. Tietenkin koska olin papereissa mopolähetti ja korttia en omannut niin kaikki leirit menikin juosten viestiä vieden, ja kovasti kuvitellen että alla olisi jokin moottori.
Aukin loputtua tuli sitten siirto omaan komppaniaan jossa oli hiukan pätevämmät päälliköijät. Minnekkään kurssille en kyllä päässyt mutta pyörän sain aina mukaani leireille. En sitä intin taistelukotaria koska ei ollut intin korttia vaan oman gassin. Vakuutukset saatiin voimaan siten että intti vuokrasi tuon pyörän minulta minulle maksaen siitä vuokraa aina 150mk päivä.
Leireille mennessä aina pyörä, peräkärry(ilman vuokraa) ja tyhjä jerry-kannu mukaan, intti makso vuokran lisäks kaikki bensat ja voiteluaineet. Kumma kyllä leireiltä lähtiessä jerry oli aina täynnä ja voiteluaineistakaan ei ollut pulaa. Toinen hyvä juttu oli että olin "kuski" joten tarvitsin aina riittävästi yöunta, riippumatta siitä missä se vihollinen luurasi.
Eli loppujen lopuks ihan hyvä kokemus, paljon paskaa mut on sitä hyvässä spoorissakin...
-Juho Lyytikäinen-
Kirjoittaja: JONI WESTMANjoo siit tuli ihan mukavan näkönen :)
Kirjoittaja: MARKUS HAKKARAINENKannattaa myös muistaa vähän ikävämpi armeijan käytös malli, jossa kutsunnoissa luvatut palveluspaikat eivät toteudukkaan. Esim allekirjoittaneelle kävi seuraavaa. Kutsunnoissa määrättiin palveluspaikaksi Vekaranjärvi, ja luvattiin että pääsee tiedustelukomppanjaan ja sitä kautta mp-lähetiksi. Käytännössä kävi seuraavasti. Jouduin kuljetuskomppanjaan ajamaan jotain ihme yhdistelmäkorttia, josta seurasi että motivaatia oli tasan nolla ja 362 aamua edessä. Eli haistakoon paska koko valtiovalta.
Kirjoittaja: Ossi Mertsalmitere
joo itse kanssa yhdyn mikon kommenttiin...
Olin kanssa vuoden miehenä moottoripyörätiedustelu joukkueen johtajana ja voi sanoa että hienoa oli.... Parolassa vielä kun mopo puolella on ihan asian osaavat kapiukot ja siistit mestat ajella... Aika rauhassa sai ajella ja kikkailla... En muista että kertaakaan olisi vituttanut aamulla kun piti lähteä ajelemaan... Ajoa siellä etenkin vuoden miehillä tulee palvelus aikaan nähden paljon. Puolen vuoden miehillä ajomäärä jää noin yhteen kolmasosaan siitä mitä vuoden miehillä... Itse en käytännössä tehnyt mosa kauden ja aukin aloituksen jälkeen muuta kuin ajoin mopolla tai olin sitten hallilla ihmettelemässä niitä. Olin kyllä tietysti kahden erän verran mopo kouluttajana... Muuta en voi sanoa kuin että tietysti sinne sekaan jos pääsee.
Meillä ei ainakaan tarvinnut välttämättä olla a-korttia, vaan tarpeeksi taitava. Mikä testattiin ajoradalla ennen kurssin alkua. Samoin kun ainakin parolassa piti aika kova tausta mopoilusta että sinne pääsi. Katuenduro ajelijoita ei tainnut päästä yhtään silloin kun itse olin.
T. Ossi Mertsalmi
Kirjoittaja: Tapio RiiheläMeikä oli -04 Vekaral mopotiedustelijana/lähetti sillon tällön. Ite olin sellasessa ku 3.Panssarijääkäri komppaniassa (3.psjk) ja panssarintorjuntalinjalla. Ja jos kiinnostaa johtaja koulutus ni voisit harkita sieltä panssarintorjunta linjaa ku siellä ainakin on aukkiin minimi 2 A-kortillista ja niist tulee mopo miehii. Tiedustelu linjalta ei tule muutakun puolenvuoden mopoilijoita. Et kylhän sielt varuskunnast tulee mopoilijoit vähä joka yksiköst, mut meikä ainakii sai ajaa ihan sikanaa. Jotkut kun ajaa esim. vaan kerran sen kurssin jälkee. Ja kyl a-kortti on must. Yks kaveri on siel nyt ja sano et harrastaa mopoiluu ni ne seno et "joo mee tonne kurssi tilaisuutee" ja bumerangina tuli takas vaik purki ja kasas mopon kaikkein parhaiten.
Oli kyl ihan jees nakki ja pääs näkee mitä KTM:lle käy ku pasi peruuttaa päälle.
Kirjoittaja: JONI WESTMANJoo itse kotiuduin vekaralta tossa tammikuun 7.päivä. Toimin siellä viestikomppanian taistelulähettinä(mp-lähettinä). Ei hommaan oikeastaan vaadittu mitään muutakuin a-ajokortti siviilistä ja a-luokan terveyspaperit. Itse kun mainitsin että harrastan enduroa ja ajan kilpaa silloin tällöin niin ei ollut epäselvyyksiä mihin minut sijoitettaisiin. Eli jos omistat rossi- tai endurotaustaa niin kyllä luulis paikan ainakin vekaralta irtoavan jos vaan suinkin kouluttavat sinun saapumiserästä lähettejä. Vielä tuosta komppaniasta eli olin 1.viestikomppaniassa.
t.joni
[Joni Westman muokkasi viestiä 16.3.2005 10:15]
Kirjoittaja: MIKKO ILONENJoo. Tosta pärrähommasta vielä sen verran että ainaki Parolassa on lähetin ohella mahdollista kouluttautua myös moottoripyörätiedustelijaksi. Ite olin -99 ja oli kyllä varmaan parhaat hommat koko prikaatissa. Leireillä saatiin päästellä ominemme ryhmän kanssa ympäri metsiä, ilman että kukaan oli hengittämässä niskaan kun muut oli asemissa jossain poterossa. Niinisalon erämaassa on tosi hieno ajaa vaikka alla ei ihan kisapeli olisikaan. Tiedustelijallakin on mahdollisuus päästä ajamaan myös moottorikelkalla. Tämä riippuu vaan mihin aikaan astuu palvelukseen. Itse menin tammikuussa niin me ei päästy niillä ajamaan, mutta ne jotka oli kesällä tullut ni ne pääs... Kantahenkilökunta pyöräpuolella on myös rennohkoa verrattuna muihin...
Kirjoittaja: Teemu JukonenMeikäläinen oli myös Vekaralla prätkälähettinä (tai taistelulähetti taitaa olla oikea nimitys). Vuosi oli 2001 ja kyseistä tehtävää täytyy varusmiespalveluksen kannalta suositella - sodan aikana se ei sitten ole enää niitä "parhaimpia" (jos sellaisia silloin edes enää on...).
Pyörät olivat tuolloin KTM LC4:ia, jotka oli modifioitu armeijan tarpeisiin (isompi tankki, väritys, tavarateline, karttalaukku). Painoa oli muistaakseni tarpeeksi (lähemmäs parisataa kiloa märkänä). MP-kurssille vaatimuksena oli vähintään se A-kortin keskivaihe (25kw). Ja tod.näk. täytyy olla palveluskelpoisuudeltaan A-mies. Oletettavasti ei saa olla myöskään liikennerikkomuksia.
Kurssin alussa piti suorittaa puolustusvoimien mp-kortti eli käytiin suunnilleen samat asiat läpi kuin autokoulussakin. Käsittelykoe sisälsi samoja osioita kuin siviilin vastaava, mutta lisänä oli mm. ojan ylitys. Myös kirjallinen koe ja inssiajo suoritettiin. Kurssiin sisältyi erinäisiä maastoajoharjoituksia sekä tiesuunnistuksia yms. Lisäksi mp:n huoltoa käydään läpi (ja tehdään). Meininki kurssilla oli rento, josta kiitos kouluttajille ja muille kurssilaisille. Kurssilaiset koostuivat mm. tykistön, sissikomppanian, sotilaspoliisien ja jääkärikomppanioiden varusmiehistä. Itse olin kranaatinheitinkomppaniasta. Se, kuinka paljon pääset kurssin jälkeen pyörällä ajamaan riippuu kustakin yksiköstä.
Jos mp-lähetin tehtäviin mielit, niin jo kutsunnoissa on paras ilmoittaa halukkuus kyseiseen tehtävään - ja samaa kannattaa toitottaa sitten itse palveluksen alusta lähtien yksikön asioista päättävälle/päättäville.
Kirjoittaja: ILKKA HEIKKINENNoo en muuta tiedä kuin että siihen täytyy olla kai moottoripyörä ajokortti!! ainakin niin kuulin yhdeltä tutulta joka on käynyt jo armeijan, että hän haki moottoripyörälähetiksi ja ne tyypit piti siitä että hän ajaa motocrossia mutta sitten he kysyivät että missäs kortti ja hän sanoi ettei ole joten aijjaijajiaii!!!!!!!!
Kirjoittaja: MIKA VUORIkatso vaikka tätä sivua joka on mil.fi alasivu
http://tietokannat.mil.fi/cgi-bin/htsearch?words=moottoripy%F6r%E4l%E4h…
Kirjoittaja: MIKA VUORIkääk piti myös kirjoittaa että porin prikaatissa säkylässä ainakin löytyy kyseinen osasto
T:mika
ps. turun mp-messuilla oli kyseisestä joukko-osastosta osasto ja mukana suomen ensimmäinen kauniimman sukupuolen edustaja kyseisellä spoorilla.
Kirjoittaja: JOONAS SALONIEMIItse olin muutama vuosi sitten Parolassa taistelulähettinä. Ja pyöräkurssin alkamisen jälkeen alkoi armeijassakin olla mukavaa. A- Kortti piti olla ja jonkinlainen kokemus moottoripyöristäkin katsottiin eduksi. Ilmoittautumishetkellä ryhmästä tietenkin löytyi jos jonkinlaisia crossi ja mantsapäälliköitä, mutta kun ensimmäisen kerran mentiin tallille ja ohjelmassa oli renkaanvaihto enne ajoon lähtöä, niin menikin monella ns."mestarilla" sormi suuhun. Lumispoorissa viimeistään nähtiin, että kuka sitten oikeasti oli joskus ajanut muutakin kun kaverin serkun DT:llä.
Uskallan kyllä suositella kyseistä osastoa!
Kirjoittaja: JUHA LEHTONENKannattaa vielä harkita sitä valintaa. Armeija on kuitenkin aika harmonikasta ja saattaa pilata innostuksen mahtavaan harrastukseen. Intin välineet on sitäpaitsi aina hieman kyseenalaisessa kunnossa, ei ole välttämättä maailman nautinnolisinta ajella niillä.
Valinta on vapaa, mutta kannattaa miettiä tarkkaan.
Kirjoittaja: Nikkanen EeroJoo mieti tarkkaan,kuten Juha tossa neuvo.
Ei ole nimittäin herkkua tehdä uuteen Kotariin huoltoa,kun vaihtoehtona olis vesistönylitys täyspakkauksin.Puhumattakaan esim Vekaran sadoistakilometreistä hiekkapohjaisella panssariuralla,kun saman ajan voisit olla uimassa suolla miljoonan hyttysen kanssa suu täynnä hiekkaa ja turvetta jonka jälkeen 15 km reippailu takaisin kasarmille.
Ihan oikeesti kannattaa pitää asia esillä ja pyrkiä sinne jos mahdollista.
Vaikka toisaalta vanha sanonta -se on makuasia, sano koira kun persettään nuoli-pitänee edelleen paikkansa.
Kirjoittaja: Jouni JärvinenIte olin mp-lähettinä vekaranjärvellä -03 ja ihan asiallista oli. Siellä pääs kokeilemaan erilaisia mäkiä ylös alas ja suon ylityksiä yms. Enduropolut siellä olivat ihan parasta mitä vois poluilta vaatia. Enimmäkseen sellaisia missä on kuljettu jalkasin.
Pyörinä siellä oli -98 vuosimallista eteenpäin kotarin nelisatasia. Mopojahan ne on tehoiltaan painoon nähden, mutta kyllä niilläkin pääs lujaa metässä.
Pyörän perushuollot kuuluu myös mp-lähetin tehtäviin joten sekin oli ihan mukavaa.
Ajokokemusta ei vaadittu, kunhan oli A1-ajokortti. Toiset ei olleet ajaneet muulla kuin mopolla ennen kuin tulivat armyyn.. Komppaniallakaan ei ollut väliä että olitko viestistä, kuljetuksesta, tykistöstä.. Jokaisesta oli muutamia lähettejä.
Ite tykkäsin ainakin enemmän ajaa metsässä prätkällä kuin olis tetsannu kuralätäköissä ja ampunut poskilaukauksia.. ;)
Kirjoittaja: MARKKU HAAJANENSelvä. Kiitos neuvoista. Se ois alettava hankkimaan sekä auto- että prätkäkorttia.
Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENNiistä paikoista vielä. Kaikissa joukko-osastoissa on tarvetta kouluttaa lähettejä joukkoihin, jotka käyttävät sitten liikkumiseen moottoripyörää ja tai moottorikelkkaa. Joukosta riippuen sodan ajan organisaatioissa on lähetti tai kaksi joukkueessa ja yleensä komppaniassa lähettiryhmä. Kaikkein parhaalla prosentilla lähetiksi pääsee jalkaväkijoukoissa, joissa näitä organisaatioitakin on enemmän. Eduksi lähetiksi pääsemiselle on se, että on kokemusta moottoripyörällä ajosta. Ajokortti ei ole välttämättömyys, koska armeijassa käydään joka tapauksessa autokoulu. Tietenkin jos valitsijoilla on varaa valita, niin ennemminhän sinne kannattaa ottaa kortillinen kuin kortiton. Todennäköisyys sille, että moottoripyörällä pääsee ajamaan laskee heti jos valikoituu aliupseerikouluun. Silloin on tarjolla enää lähettiryhmänjohtajan tehtäviä, joita on huomattavasti vähemmän kuin tavallisia lähettejä.
Halukkuus kannattaa ilmoittaa alkuhaastattelussa niin se vie asiaa eteenpäin.