Moottoriliitto olemme me.
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANyt tällä palstalla velloo ihan hurja sättiminen tätä lajiliittoamme kohtaan. Asiaa on on aina siteeksi, mutta pitää kai tuoda muutama perustelukin esiin. Ensinäkin moottoriliitto SML on yksi Suomen Urheiluliiton SUL "alajärjestöistä". SUL:n jäsenmäärä on 1,1 miljoonaa suomalaista, siinä olemme me kaikki mukana. Meillä on kaikilla siis yhtäläinen vaikutus mahdollisuus, kuten demokratiossa on. Tämä "mopoliitto" on siis ymmärrettävästi aika pienessä osassa koko urheilun kentässä. Kuitenkin heti voidaan todeta, että tänään olemme tunnettavuudessa ja näkyvyydessä aivan Suomen urheilun kärkipäässä. Miksi sitten on pahaa oloa?
Mielestäni liiton palkatussa henkilökunnassa, joka on ollut aina liian pieni, on ollut aikaisempina vuosina asennevammaisia ihmisiä. Nyt he ovat sieltä poistuneet. (Ja toivottavasti haamut eivät kummittele) Siltä osin asiat ovat nyt hyvin.
Ihan toinen asia on sitten saada asennemuutos tapahtumaan tässä liiton luottamusmieskentässä. Luottamusmiehet tekevät työtään ansiokkaasti ilman kulujen korvausta. Ollaan jopa ylpeitä siitä, että laitetaan omaa rahaa liiton toiminnan tukemiseen. Tämä on varmasti ollut oikein sotien jälkeisessä Suomessa, jolloin liitto on perustettu. Nyt on aika ihan toinen. Nyt pitää nostaa saavutukset esiin. On haettava kaikki mahdolliset sponssirahat, ja tehtävä liiton talous kuntoon.
Käykää hyvät ihmiset moottoriliiton sivuilla kohdassa "luottamusmiehet". Hakeutukaa niihin palkattomiin virkoihin, ne ovat kuulopuheiden mukaan kaikki avoinna. ;,(, Pappa
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIJoo, sorry Pappa.
Huomasinkin tuon, mutta sanottua ei sanomattomaksi saa.
Kyllä olet kunnioitettavan positiivinen. Saisinpa kokemuksia joista ammentaa
samaa lääkettä...
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKyllä tässä edellä nyt tunteet purkautuvat, ja niin se pitää ollakin kun ollaan urheilussa oikealla asialla. Ihan ensiksi siihen em. Jämsän Cross Cantry kisaan. Kyllä siellä oli myös tämä liitto tehnyt paljon työtä. Ensinnäkin laatinut säännöt koko lajille. Sekin on paljon. Muistan ihan lähi menneisyydestä erään "kukkulakisan", joka alkoi sillä, että kilpailunjohtaja astui kilpailijoiden eteen ja kysyi: "Voeskos sitä jokkuu teeistä sanova miten tälläista kissoo oekkeen ajetaa suuressa muailmassa, oeskos vaekka Tiiaisella jotai tietova"?? Tämä oli se kuuluisa Tahko-Uphill. Siellä oli suuret sponnssit...rahat vaan hävisivät johonkin. Ei kyllä ollut yleisökään, eikä mitään järkeä missään. Niin että kyllä nyt touhussa enemmän järkeä...ja varmaankin paremmat projektipäälliköt. Toivoo Pappa!
PS Tärkeä oikaisu. Tämän keskustelun on aloittanut Pena-Pappa. Totti on varmaan ihan erimieltä näistä asioista. Joka tapauksessa ei nyt sotketa isän ja pojan ajatuksia.
Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKINiin tuli vielä mieleen tähän keskusteluun viitaten:
Nyt kun tuo maastoajoneuvojen vakuutusasia on menossa ministeriöön uudelleen käsittelyyn-> Kuinkahan aktiivinen liitto on tämän asian tiimoilla?
Ja kohta 2. Onko aktiivisuus: "Kuinka saamme kaikki ajajat takaisin pitkäaikaisen ystävämme Pohjolan asiakkaaksi?" Vai olisiko se kenties aitoa:" Kuinka voisimme moottoriurheiluväkeä auttaa tässä tilanteessa?" -luonteista.
Näissä tilanteissa se veri punnitaan.
Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIPieni korjaus.
Liiton luottamusmiehet pitäisi kai olla muodossa:"Liiton luottomiehet" :-)
Nämä mainitsemasi luottamusmiehethän ovat asian ydin, kerhoissa tapahtuu ja aktiivit saavat aikaan. Me harrastajat olemme moottoriurheilu suomessa, olet Totti todellakin asian ytimessä. Jokainen pienellä osallaan toiset isommalla panoksellaan.
Liiton kaiketi pitäisi palvella sitten jäsenistöään antamalla neuvontaa, valmennusta, lobbausta ja markkinointiapua ym...
Nykyinen liitto ilmeisesti kokee ensisijaiseksi tehtäväkseen määräykset ja ohjeistukset, sekä päätökset ja lajisäännöt (uutena herkkuna tieliikkelain tulkinnat ja hämäräperäisen harjoittelun kitkeminen kerhoista, varsinkin jos moni harjoittelee samaan aikaan ja jopa laskee sijoitukset tilittämättä hupiveroa hauskanpidostaan:-)))
Olin Himoksella ehkä yhdessä kesän hienoimmassa moottoriurheilutapahtumassa.
Kuinka paljon liiton santsaus oli tähän tapahtumaan?
En puhu nyt "luottomiehistä" jotka ilmaiseksi (tai ei)olivat siellä toimittamassa liiton jotakin "valvonta-tehtävää".
Vaan todellista apua, esimerkiksi markkinointiin, tiedottamiseen kouluttamiseen, tms. Yleishyödylliseen asiaan. Esim.Harrasteluokan 180 maksanutta ajajaa halunnevat muutakin vastinetta lisenssirahalleen kuin virallisen valvojan kävelevän ohitseen ratavarikolla.
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAJatkan tästä, sillä tiedän, että kaikki liiton "satraapit" lukevat tätä kyllä nenä lasissa, mutta eivät vastaa, kun joku "jumalasta seuraava" on kieltänyt kirjoittamasta nettiin. Ensinnäkin mielestäni ei liitossa ole mitään "kultapalleja" (ainakaan enää), ja toiseksi ei siellä kyllä tavoitella omaa hyötyäkään. Tässä taitaakin olla koko surkeuden syy. Tämä kateuteen ja kaunaan tukehtuva kansa kuvittelee aina, että johtajat ne vaan riistävät. Liiton luottamusmiehet tekevät näin maineensa menettämisen pelossa kaiken ilmaiseksi, ja maksavat kaikki kulunsa omasta pussistaan. Mutta kuka sitä jaksaa kauan, kun aina vaan saa haukut peräänsä teki mitä tahansa. Tässä on varmaan suuri syy siihen, että kohta ei kai ole ns. lajipäälliköitä ollenkaan, ja ei kai oiken lajiryhmiäkään. Tuolla toisessa ketjussa näkyy selvästi harhakuva, että lajiryhmät ovat jokin oma organisaatio, moottoriliitto sitten jokin erillinen päättävä elin. Kaikki ovat samaa liittoa, ja koko sille liitolle on "luovutettu valta ja voima hallita moottoriurheilua". Ei missään tapauksessa liiton toimiston väelle.
Suurin muutos ihmisessä tapahtuu asennemuutoksen kautta. Niin on tässäkin. Eräs liiton hallituksen jäsen sanoi kerran: "Ei suuri laiva käänny nopeasti." Laiva ei ole suuri... se mahtuu hyvin korvien väliin. Terveisin Pappa.
PS. Kaikki mielipiteet ovat omiani ja otan niistä täyden vastuun.
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIKeskustelun avaus on ok ja sisältää asiaa mutta otsikko on mielestäni hiukan väärä. Sen tulisi kuulua: "liiton pitäisi olla me".
Tämä edellä mainittu liitto on toiminut aivan samoin jo useamman vuosikymmenen, kenen mielestä hyvin, kenen huonosti, riippuen intresseistä ja suhteista mitkä henkilöllä on liittoon. Osa porukasta siellä istuu tukevasti kultapalleillaan ja loput sitten kärkkyvät kuka mitäkin hyötyä ja ties mistä. Loput on sitten siellä vain töissä.
Joka tapauksessa ymmärrettäväähän se on, ihmisen perusluonne taitaa selittää asioitten tilaa aika pitkälle. Kokeilkoon jokainen tämän palstan lukijoista, jotka ovat olleet yhdessä työpaikassa enemmän kuin kymmenen vuotta, muuttaa kyseisen työpaikan työilmapiiriä, työmotivaatiota, työtapoja tai edes omaa suhtautumistaan työhönsä. Onnistuuko helposti ? Epäilen että työsarkaa riittää ja kärsivällisyyttä tarvitaan...tuskin edes "kahvinheitintä" saa siirtää ilman porua.
Mielestäni näyttää siltä (tietoa ei tietenkään ole :-) että liitossa tilanne on ajautunut nykyisenkaltaiseksi jo vuosia tapahtuneen kehityksen seurauksena. "Tulosvastuuta" ei ole ollut, kukaan ei ole sen asemaa yrittänytkään kyseenalaistaa koskaan ja kenttä on mutissut vain omissa talleissaan epäkohdista. Palautetta ei ehkä ole laitettu kohteeseensa riittävästi tai sitten se ei ole koskaan kohdettaan saavuttanutkaan.
Omasta mielestäni SML on yksinkertaisesti tehoton ja kankea liitto jossa on viime aikoina alkanut valitettavasti myös näkyä suoranaista ylimielisyyttä asiakkaitaan kohtaan. Enkä ehkä edes ole mielipiteineni yksin ?
Uudella miehistöllä alkaa tulla kiire imagon korottamisessa...
Joka tapauksessa, kävin mielenkiintoisen ja avartavan keskustelun erään toisen "marginaali- lajin" edustajan kanssa joka puhui omasta liitostaan hätkähdyttävän samaan tyyliin kuin nyt ihmiset täällä. Ongelmat siellä ovat aivan samanlaisia ja heidän piirissään on nyt alettu keskustella mahdollisuudesta perustaa oma liitto. Tämä siksi että siellä on yritetty jo pitkään vaikuttaa omiin asioihin tehottoman ja yhteistyökyvyttömän liiton kautta ja todettu se ylivoimaiseksi.
Keskeinen pohdinta on liittynyt ajatukseen: onko liitto harrastajia varten vai harrastajat liittoa ?
Jokainen voi arvioida itse mikä on tilanne SML:n suhteen...?
Mielestäni Suomen Motocross- liitto kuulostaisi esimerkiksi komealta ;-)...
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä juuri nyt tarvitaan sitä asennemuutosta. Kyllä näihin kysymyksiin pitää tulla avoin vastaus liiton toimistosta tai sitten vastuullisilta luottamushenkilöiltä. Onkos siellä nyt joku uusi tiedottajakin??? Voisi samalla tiedottaa itsestään ???
Kirjoittaja: juha koskiMutta miksi liitto ei lähetä kuskeja edustamaan maata joukkue kisoihin
MX ja Supermoto? Siinä olisi kysymys johon moni haluaisi vastauksen!
Ja vielä jos kuskit hoitavat itse matka kustannukset niin sitten
evätään starttiluvat. Kuulostaa aika hullulta touhulta jos ja kun
tälläistä tapahtuu niin ei se ainakaan liiton mainetta paranna ja keskustelu
foorumit täyttyy negatiivisista kommenteista ja syystä!!!!