Moottoriliitto karsii lajeja?
Kirjoittaja: Jussi Haapanen22.-23.2001, kuten jotkut ehkä tietävätkin, ajettiin Ranskassa Trialin joukkue-MM kilpailu. Suomesta ei joukkuetta kilpailussa mukana ollut, kiitos Moottoriliiton päätöksen olla lähettämättä joukkuetta kisaan. Suomi on ollut mukana jokaisessa joukkuekilpailussa, mitä on aikaisempina vuosina ajettu, sijoitukset ovat olleet sijoilla 4-7, parhaimpana vuoden -96 pronssi.
Tänä vuonna Moottoriliiton ja Trialistien välillä käytiin kova kädenvääntö joukkueen lähettämisestä Ranskaan. Asiaa käsiteltiin aina Moottoriliiton hallitusta myöden, asian lopputulos ihmetytti monia ulkomaisiakin tahoja aina FIM:n asti.
Vastaani on tullut mitä hurjempia sanomisia ja huhuja joukkueen jäsenistä (Haapanen-Hindren-Suhonen-Vesterinen), useimmat näistä perättömyyksistä on valitettavasti esitetty Moottoriliiton päävalmentajan S. Mäkelän toimesta.
Koska minulle ei annettu mahdollisuutta kertoa omaa kantaani siinä vaiheessa kun joukkueen lähettämistä mietittiin ja koska esitetyt perättömyydet ilmeisesti aikaansaivat sen, että Moottoriliiton hallitus ei lähettänyt joukkuetta Ranskaan, haluan näin julkisesti korjata muutamia perättömyyksiä omalta osaltani.
Päävalmentaja Mäkelä oli väittänyt minun olevan motivaation kadottanut "eläkeläinen", joka oli lähdössä vaimonsa kanssa Ranskaan lomailemaan liiton varoilla. Lisäksi en täyttänyt valintakriteerejä koska jätin Vantaan EM-osakilpailun väliin.
Jos päävalmentaja seuraisi edes Trialin SM-sarjan tuloksia hän huomaisi että kohdallani ei tarvitse puhua motivaation puutteesta. Lomailusta ei varmasti kenenkään Suomea edustamassa olevan moottoriurheilijan kohdalla kannata edes puhua. Kaikki, lajiin katsomatta, tekevät parhaansa joukkuekilpailussa joukkueen eteen. Jos vaimo, tyttöystävä tai vanhemmat ovat mukana, nämä ovat omalta osaltaan tukemassa joukkueen suoritusta.
Miksi en osallistunut Vantaan EM-osakilpailuun, johtui omista henkilökohtaisista syistä. Keväällä tein tiettyjä suunnitelmia joista osa toteutui, osa ei. Tämä vaikutti siihen että en pystynyt ajamaan Vantaalla kisaa.
En katso kuitenkaan olevani mitenkään selitysvelvollinen Moottoriliittoon, jolta en ole 20 vuoden aikana saanut mitään henkilökohtaista taloudellista tai edes valmennuksellista tukea.
Mielestäni, jos päävalmentaja Mäkelä olisi hoitanut tehtäväänsä oikein, hän olisi tiedustellut jokaiselta mahdolliselta joukkueen jäseneltä hänen halunsa ja kuntonsa lähteä ajamaan joukkueessa. Perinteenä joukkueen valinnassa on ollut katsoa SM-sarjan kärjestä sopivat kuljettajat, tai jos ei ole ajanut SM-sarjaa, muutoin sopivat kuljettajat, esim Ahvala.
Päävalmentaja Mäkelä muodosti kuitenkin alusta asti mielikuvan joukkueesta, jolla ei hänen mukaansa ollut menestysmahdollisuuksia.
Pahinta asiassa oli että hänen ammattitaitonsa ei riittänyt tarkistamaan asioita ja kantaansa, vaan Moottoriliiton hallitukselle luotiin tietoisesti kuva kuljettajista ja menestysmahdollisuuksista joilla ei ollut todellisuuspohjaa.
Ilmeisesti Moottoriliitto on omaksunut uuden toimintastrategian uudelle vuosituhannelle.
Karsitaan sellaiset lajit joissa ei juuri tällä hetkellä tule kansainvälistä menestystä ja panostetaan liiton oman henkilökunnan edustuskulujen ennallaan pitoon. Ehkä se riittää joidenkin mielestä, että kansainvälisissä kabineteissa edustus säilyy, junioritoiminnan ja edustusjoukkueiden kustannuksella tietenkin.
Jos Moottoriliiton tarkoituksena on lopettaa Trial-kilpailutoiminta Suomessa, tällaisella toiminnalla se antaa kohta viimeisen kuoliniskun koko lajille.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: KAI VUORITrial asiasta en ymmärrä mitään,mutta ihmetyttää miksi aina tulee Mäkelän nimi esiin kun jollain on jotain negatiivista sanottavaa.Eikö Epun kannattaisi jo vastata avoimesti ,kun tätä on jatkunut jo pari vuotta.Vai onko liiton työntekijät niin korkealla jalustalla ettei millään ole mitään väliä ja jäseniä voi kohdella kuinka vaan.Kuka on ketä varten ja miksi?
Kirjoittaja: TOMI LUHTASUOMikä ihme on että moottoriliitto ei voi ilmoittaa syytä miksi joukkuetta ei lähetetty kisoihin,tällä hetkellä kuulee mitä ihmeellisempiä versioita ja tarinoita kaavereilta jotka eivät varmasti tiedä asioista mitään.Asiasta kiinnostuneena katsoin tulokset kisoista ja arvioni Suomen tuloksesta kisoissa olisi ollut 5-6,eli on turha vastata että Suomen taso olisi niin surkea että joukkuetta ei kannattaisi lähettää eli oikea syy!!!!!!!!
Kirjoittaja: kalle formistoAmmattini puolesta tunnen crossipuolelta lähes kaikki aktiivi harrastajat ja samoten hyvin paljon enduroporukkaakin, kaikilla on aina sama valitus virsi liiton toiminnasta ja tästä eräästä aikaisemmin tällä palstalla nimetystä henkilöstä. Oliskoos Moottoriliitonkin aika miettiä mitä kentällä heistä ajatellaan ja tehdä tarvittavia korjauksia. Tätäkin palstaa varmaan luetaan Moottoriliitossa, mutta yhteenkään juttuun en ole vielä nähnyt vastausta täällä. Oliskoos aika Moottoriliiton sen verta "jalkautua kentälle" ja alkaa vastaileen ja antaan omia kommentejaan heihin kohdistuviin valituksiin ja haukkumisiin mitä tälläkin palstalla on. Toisaalta kun ajatellaan että Kerhothan valitsevat liittoon edustajansa jotka taas valitsevat lajiryhmät jne.... Et eiköös me itte johtajamme valita????? No joo, tulipahan sanottua mielipiteeni.....