Moottoriliiton rooli

Kirjoittaja: pirhonen osmoSuomen Moottoriliiton rooli ja tarkoitus

Näillä sivuilla on käyty keskustelua SML:n roolista yleensä ja liittomme toimihenkilöiden tekemisistä ja vastuualueista. Seuraavassa yritän lyhyesti selventää aihetta, jotta ainakin osa selvistä väärinkäsityksistä korjautuisi.

SML on ensisijassa jäsenkerhojen kattojärjestö ja FIM:n sekä UEM:n edustaja Suomessa. Liittomme on valtakunnallisen urheilujärjestön SLU:n jäsen ja se sanelee eräitä toimintatapoja ja velvoitteita, kuten talouden pidon. Vastaavasti jäsenenä saamme opetusministeriön valtionapua. Käykää katsomassa www.moottoriliitto.fi, sieltä on luettavissa liiton synnystä ja asemasta. Siltä tulee löytymään myös liiton säännöt, niiden tavaaminen on hyödyllistä ja niistä selviää mm. miten kevään liittokokoukseen kerhot voivat tehdä esityksiä ja miten henkilövalinnat siellä tapahtuu. Näiltä sivuilta muuten löytyvät kaikkien lajien kilpailukutsut (lisämääräykset) HETI niiden tultua liitossa hyväksyttyä.

Eräs osa liiton tarkoitusta on urheilutoiminnan edistäminen. Muutama vuosi sitten toimintatavoissa tehtiin merkittävä muutos, synnytettiin lajiryhmät. Ajatuksena on siirtää lajikohtainen asioiden valmistelu todellisista asiantuntijoista koostuvalle elimelle. Ennen hallitus joutui muovaamaan lajikohtaisia sääntöjä usein puutteellisella asiantuntemuksella ja saattoi syntyä huonoja sääntöjä. Lajiryhmillä on paljon vaikutusvaltaa kunhan ne vaan oppivat sitä käyttämään. Niiden mm. pitää laatia lajikohtainen talousarvio ja nimetä yhdessä valmennusjohdon kanssa edustusjoukkueet. Lajiryhmä vastaa lajin sääntötyöstä ja kilpailukalenterista.

On totta, että SML:n hallitus johtaa toimintaa ja valvoo mm. budjetin toteutumista, mutta lajiryhmien on kyettävä kesällä esittämään, millaisia kustannuksia seuraavana vuonna esimerkiksi edustusjoukkueiden lähettämisestä syntyy. Tietysti hallituksen on puututtava asioihin jos kentältä selvästi kuuluu, että jonkin lajin asiat ovat rempallaan. Se on merkki siitä, että lajiryhmä on toiminut huonosti. Näillä sivuilla esiintuoduista epäkohdista useat ovat lajiryhmien toimialaa ja oikea osoite on lajiryhmän jäsenet tai sitten vuotuinen lajiparlamentti, siellä kenttä evästää lajiryhmää.

Liiton raha-asioita hallituksen valvonnassa hoitavat ammattilaiset ja heidän työnsä on 90-luvulla onnistunut niin hyvin, että taloutemme on vankalla pohjalla. Ongelma on, että varsinaista toimintaa on vaikea entisin keinoin saada tuottavaksi, tarvitaan siis uusia tapoja ja mahdollista on, että SML resurssoi lisää projektien toteuttamiseen. Arvokilpailut ovat tänä päivänä projekti ja yksittäiset kerhot tarvitsevat sekä ammatillista, että taloudellista apua suurtapahtuman järjestämisessä. Liitto järjestää vain poikkeustapauksessa kilpailuja, esimerkiksi jääspeedwayn MM ensi vuonna on liiton junailema projekti.

Liiton toimistosta pyritään vastaamaan yksittäisen harrastajan kysymyksiinkin , vaikka oikea tapa useimmiten olisi tutustuminen lisenssin mukana tuleviin sääntökirjoihin tai kerhojen omat tiedottamisen kanavat.

Hallitus on kokouksessaan 9.9.2000 valtuuttanut minut vastaamaan asiallisiin liittomme toimintaa koskeviin kysymyksiin.

Ilkka Heinäaho
ilkka.heinaho@camaster.fi

Kirjoittaja: Jo on kumma ettei se yhden miehen erottaminen onnistu !!!!!!!!!!

Kirjoittaja: tuplaVai viis vuotta sitten , sillon ennen vanhaan kun oli crossissa tasoo 15 vuotta sitten. Puhuttiin ihan samasta asiasta.
Eli mäkelän touhuista ja tekemisistä.
Erottamista haluttiin jo silloin.

Kirjoittaja: pirhonen osmotuossa juttelin isäni kanssa toissapäivänä ja hän sanoi, että Mäkelän erottamisesta puhuttiin jo viisi vuotta sitten, eli eipä ole tainnut asia oikein edistyä... ja tosiaan suomessa on muitakin kuskeja kuin esim. ne ketkä taas tänä vuonna lähetettiin joukkuekisaan (jotka omasta mielestäni ajoi ihan hyvin). Kuten Laakson Juha jo toisessa topikissa sanoi tuosta valmennuksesta, sille pitäisi tehdä jotain, enemmän toimintaa niin kehitystäkin varmaan alkaisi syntymään. en tiedä tuliko tässä mitään asiaa, mutta piti vain sanoa jotain meidän niin hienosta ja toimivasta moottoriliitosta...

Kirjoittaja: pirhonen osmoTässä kokonaisuudessa ei ole kysymys "yhden miehen erottamisesta". Yritän nyt pelkistää kysymyksiä, joita esitin SML:n "viralliseksi vastaajaksi" valitulle Ilkalle: 1. Voidaanko kilpailulupamaksut poistaa? 2. Mitä tehdään SML:n toimiston palvelujen ja tiedotuksen kuntoon saattamiseksi? 3. Mitä tapahtui SIXIN voittorahoille, jos niillä voitettiin pörssissä, kuten viimekeväänä liittokokouksessa sanottiin, niin milloin ENDUROURHEILU SAA OMAT RAHAT KÄYTTÖÖNSÄ ? Näihin kysymyksiin on turha vastauksia pantata pitkään...mitta alkaa kentällä olla täysi.

Kirjoittaja: repe koskijos tulis äänestys mäkelä saia 2% niist äänist ja lähtis pihalle! Mut täytyy olla aika salapoliisi et sen sais sielt pihalle!
Sil on sellaset kuviot et riittää!
Mut ulos se TÄÄLT täytys saada!

Kirjoittaja: Ossi SuuronenMoottoriliitolle vois sit kertoo että suomessa on muitakin crossikuskeja kuin Aaltonen, Kovalainen ja Vehviläinen... (Kuskeja vastaan mulla ei oo mitään.) Esim joukkue MM-kisoihin ois piikkikuskin paikka ollu ansaitusti Pyrhösen. Eiköhän Euroopanmestari sentään oo aika kova juttu...? Tuntuu että tää 250cc TV-sarjakin tehtiin ihan vaan Miskaa ja Kovalaista varten. Piikkiluokka olisi ollut kilpailuna parempi. Riittää piikkiluokassakin vauhtia. Siis jos Moottoriliitto lopettaisi vain tiettyjen suosimisen, niin voisi edes yksi asia korjaantua. Ja muutenkin siellä liitossa vois ihmiset kattoo peiliin. Kyllä kyseiset henkilöt ite tietää ketä tarkoitetaan.

Eikö ne ihmiset ole siellä meitä varten...?

Kirjoittaja: Kai LeinonenEsitän vain yhden kysymyksen Mr. Heinäaholle: Mikä seikka kaatoi Akk:n ja Moottoriliiton yhdistymisen?
Olen jo sen esittänyt aikaisimmissa keskusteluissa. Lopun kommentoinnin aika on syyskokouksessa.

Kirjoittaja: Ei nimeäJOO nimet esiin ja perusteluja jospa me ei tiedetäkkään syytä ????????

Kirjoittaja: Mr.xxJoku sen AKK:hon liittymisen junaili nurin, tämä mp-kenttä on helposti johdettavissa harhaan, kuten näkyy joka asiassa. Kuka tempun teki, olis kiva tietää?

Kirjoittaja: IH..Miten se kilpailuluvan numero on Markus sinulle niin tärkeä? Voidaan se sinne lisätä, mutta luulen, ettei siitä monikaan ole kiinnostunut.

Kirjoittaja: pirhonen osmoKai Leinonen: Kuten jo aiemmin kerroin, liittokokouksessa keväällä -99 paikalla olleet kerhojen edustajat äänestyksessä kielsivät hallitukselta edes neuvotella yhdistymiseen vähääkään viittaavat neuvottelut AKK:n kanssa. Yhteistyötä sentään ei kielletty ja sitä viritellään, mm. nuorisotyön osalta.

Markus Ström: Luvan antamisen jälkeen järjestäjät "hienosäätävät" kisaansa, saattavat mm. muuttaa jopa päivämäärää, paikkaa, aikataulua jne. Niistä tieto välittyy ilmoittautuneille kilpailijoille ja toivottavasti esim. medialle, vaan eipä useinkaan SML:lle. Muutoksiin liittyvää ilmoitusvelvollisuutta voisi terottaa, mutta usein on kyse viimehetken toimista (mm. jääolosuhteet/jäärata),jolloin "nettikanavan"varaan ei tiedottamista voi jättää. Jospa Offroad-Sanomat "ilmoittautuisi" kisoihin, silloin järjestäjä viran puolesta lähettäisi lisämääräykset. Kun näkee kilpailukutsujen ajo-ohjeita, voi hyvin ymmärtää, miksei niitä voi sivuille laittaa.

Kirjoittaja: pirhonen osmoMilloin tulevat SML:n säännöt nähtäväksi mootoriliiton netti sivuille.Normaalissa yhdistystoiminnassa vuosikokous valitsee hallituksen,joka johtaa yhdistyksen toimintaa.Hallitus voi palkata toimitus/toiminnanjohtajan hoitamaan päivittäisrutiineita.Hallitus on vastuussa vuosikokoukselle,että asetetut tavoitteet saavutetaan.Moottoriliiton organisaatio kaavion mukaan lajiryhmät toimivat hallituksen alaisuudessa.Näin ollen hallituksen vastuulla on myös lajiryhmien toiminta.Hallitus ei voi paeta vastuutaan ilmoittamalla,että asiat olisi hoidettava esim.lajiryhmissä.Näin normaalissa yhdistystoiminnassa,kuka vastuuta ottaa,sen myös kantakoon.

Kirjoittaja: pirhonen osmoTerve Ilkka ja onnea siitä rohkeudesta, jota valtuutus esiintyä liiton puolestapuhujana merkitsee. Hyppäsit myrskyn silmään, ja toivottavasti tämä on hyvä ratkaisu kaikille. Yritän esittää asiallisia kysymyksiä ja tulkita niitä tunteita, joita minulle ovat viimeaikoina monet alan "perusjyyrät" kertoneet.
1. Monella kerholla alkaa olla mitta täysi kisojen järjestelyssä. On vaikea saada kisoja mitenkään kannattaviksi. Moottoriliitto esimerkiksi ryövää kilpailulupamaksuna ihan liian paljon. Kun tosiaan SML:n kassa on pullollaan kerhojen sinne tekemää rahaa, kysymys kuuluu: Poistetaanko kilpailulupamaksut toistaiseksi?
2.Liiton toimisto ei toimi. Siellä on vain yksi ihminen; Sirpa Räsänen, johon kenttä luottaa, muut ovat vain harrastuksen haittana, ja "projektipäälliköillä" on vain oma sisäpiiri, joka touhuaa vain harvojen ja valittujen hyväksi. Mitä aikoo hallitus tehdä tämän epäkohdan korjaamiseksi? Kun kerran rahaa on, miksi ei liiton toimistoon palkata asiantuntevia ja alasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä?
3. Tiedotus: Nykyään tiedotus on avainasemassa tiellä menestykseen. On väärin syyttää kerhoja siitä, että tiedotus ei pelaa. Kun kerran SML:llä on rahaa, niin miksi ei sunnuntai-iltaisin, siellä ole henkilöä, joka on ammattitaitoinen ja kokoaa koko viikonlopun paketin tiedotusvälineille? Kerhoille annetaan vain yksi osoite: sähköposti ja fax johon tieto menee ja sieltä jakautuu eteenpäin. Samalla tulevat SML:n kotisivut kuntoon. Nyt ne elävät esihistoriallisessa ajassa.
4. Talous: Kyllähän se on hyvä, että liiton talous on kunnossa, mutta liitossa pitää muistaa mistä rahat tulevat. Rahat tulevat kerhojen ja harrastajien kovasta työstä. ENDUROVÄKEÄ vihastuttaa vieläkin kysymys: Mihin joutuivat Hämeenlinnan SIXIN voittorahat? Kun niillä ilmeisesti pelattiin kasinopeliä ja siinä onnistuttiin, niin moraalisesti rahat kuuluvat vieläkin endurourheilulle. Niitä ei saa hassata kaikenlaisiin tyhmiin alan mainetta pilaaviin tempauksiin, kuten oli Tahkon UPPHILL. Enduron SM sarja kaipaa ensivuonna tukea, kun Pulkkiset ja Hääkkälät lopettavat. Jos ei SML panosta nyt kerhojen sinne kaatamaa rahaa takaisin, loppuuko koko enduron SM-sarja?
TÄSSÄ TÄTÄ ALUKSI-JATKAKAA YSTÄVÄT.