Monta pientä asiaa

Oliskohan vastauksia tämmöisiin
1. Tarviiko pakoaukonsäädintä rasvata, vai hoituuko se automaattisesti.
2. Mistä näkee kytkinlevyjen kuluneisuuden?
Uudet levyt oli ihan samannäköset kuin vanhat ja ne oli mukamas kuluneet loppuun.
3. Vaihdatteko 125cc pyörään kuinka usein veivin?
4. Kauanko sisäänajatte uutta mäntää?

Kiitoksia vastauksista.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenIhan harrasteajossa päästin viissatasen kytkimen niin kuluneeksi, että ei vaan yksinkertaisesti enää vetänyt. Onkohan moisesta suurtakin haittaa (levyt menee silpuksi ja kone täys moskaa tms.)? Tää siis meni yhdessä ajokerrassa niin, että edellisenä päivänä kytkin piti kuin uusi, ja kesken seuraavaa loppui veto. Sit vaihdoin levyt.

Kirjoittaja: M. Laine1. Ei tarvii rasvata jos pyörää käytetään normaaliajossa eli se ei seiso vuosikausia. Yleensä ongelma onkin liika öljy, joka tulee tiivisteittein välistä ulospäin.

2. Mittaamalla ja vertaamalla tulosta ohjearvoihin. Rullamitta ei riitä tarkkuudeksi. Levyistä voi hävitä pito vaikka paloja onkin vielä jäljellä.

3. Tuo on paljolti ajotyypistä riippuvainen. Jos käytetään paljon kierroksia (esim. jääradalla), on ainakin laakeri syytä vaihtaa vähintään joka toinen vuosi, mieluummin joka kauden jälkeen. Jos taas ajetaan pienemmillä kierroksilla, vaihtoväli voi olla suurempi. Aina täytyy muistaa että uusi laakeri ja jopa kanki on halvempi laittaa kuin uusi sylinteri ja kansi noitten lisäksi.

4. Sisäänajossa ensin kunnon lämmitys paikallaan, jäähdytys, lämmitys ja ajoa 10 min. vaihtelevalla kaasulla kuitenkaan ilman vinguttamista. Pieni tauko ja sama uudelleen niin silloin mäntä on varmasti sijautunut. Tämän jälkeen voikin jo antaa kaasua hiukan enemmän, kannattaa kuitenkin tarkkailla kuinka pyörä alkaa vastaamaan kaasuun. Kun se tuntuu herkältä niin se on parhaimmillaan.


Toivottavasti nämä auttoivat edes jonkin verran.