Mitenkä saada teho isommalle alueelle?

Kirjoittaja: Joni PykäläinenEli olisin nyt taas avun tarpeessa, kun menin ostamaan tollasen -02 cr 125. Muuten on todella hyvä pyörä, mutta moottori ei tyydytä. Tuntuu kuin ajaisit alitehottomalla 250! Asiasta tietävät ja tuntevat kyseisen mallin, tietävät mitä vääntö/teho-käyrä on vakiona.

Kaipaisin nyt siis hyviä vinkkejä, kuinka saisin tehot sinne ylemmäs siirrettyä. Myös sellaista piikin(125cc) yleistä venymistä kaipaisin, teho-alue olisi mukava olla laajempi.

Kirjoittaja: HENRY ELDelikkä haluat tehoa ylös mahdollisimman paljon ja laajan teho alueen. tohon iha yläpäähän tehoja saat viet pytyn viilailtavaksi jollekkin velholle joka taikoo muutaman hepan ylös, mut sit ei tapahtu allaalla sitäkää vähää mitä vakiona.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi hajuakaan siitä millainen tuon ikäisen Honun piikin koneen luonne on, mutta:

- pakoputki, lähinnä tuossa tapauksessa paisuntakammio, tekee tehokäyrälle todella paljon. En tiedä saako sillä kuinka paljon ja kuinka helposti ylärekisteriin lisää, mutta ihan minimaalinen muutos pituudessa (sitäkin suurmepi muodossa) tappoi kotarin piikin alaväännön "kokonaan". Googleta ja etsi viriputki, josta löytyy vääntö/tehokäppyrät. Ja huomaa, esim. 5->7Nm ero on lähinnä 1:2...loppu menee liikevastuksiin...
- sytytys, voi olla, että ennakot vedetään pirun alas liian(?) aikasin, syttyvehkeitä saa tarvikkeenakin, sitten on ohjelmoitavat boksit
- pakoaukon säädin...ettei vaan olisi ollut juuri honussa sähköinen, tosin avautumisen aiheuttama "kuoppa" on kompensoitu sytkäkäyrässä, mutta ehkä sitä voisi rukata
Näistä selviää, jos käyettyjä haalii, jopa 300-400e:lla. Sitten on tietty iCat, tuo se lisää ylöskin, joskaan se ei ollut mitä itse hain, ja voi olla, että aika paljonkin kun temmissä(itselläni) ei kuulemma juuri extraa anna
- tai sitten voi alkaa ajamaan enskaa...toihan kuulostaisi siihen hyvältä?

Noi sylinterin kanavien viilaukset ja mäntään aukkojen viilaukset, kannen laittamiset jne. on kallista ja riskiä puuhaa. Yksi RR:ää ajava tuttu noita on laitellut, ja tietää mitä tekee...opettelu vaan on maksanut "jokusen" männän. Ja se pyttykin olisi viisasta sen kohdistelun jälkeen pinnoittaa uudelleen. Eli, jos viet ne jollekin welholle laitettavaksi, niin olisi tietty hyvä löytää heti sellainen welho, jolla kokemusta juuri sinun moottoristasi olisi riittävästi.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENAluksi kannattaisi metsästää pyörän edellinen omistaja langan päähän ja kysellä on hän yrittänyt "rakentaa" pyörään alavääntöä.. sen jälkeen kannattaisi pyörä muuttaa säädöiltää & osiltaa takaisin originaaliksi. ja jos vakio ei riitä niin siitä rupeaa vasta asentamaan viriviri palikoita.

Itse olen vuosia sitten ajanut erään tämän hetken sm-crossi huipun 01 125cr:ää ja kone oli todella mahtava, se oli hyvin säädetty stanu treeni pyörä.

Kirjoittaja: Ville LaitinenMulla on ihan sama pyörä.... Alhaalta ei löytynyt minkään laisia kierroksia, mut eilen päivällä käytettiin pakoaukon säädin auki ja se oli ihan karstassa ja paskassa... Kun antoi säätimen likoa vähän aikaa WD-40 ja sitten pyyhki Bräklenillä niin tuli puhdasta. Tuli pyörä heti pirteämmäksi. Pakoputken alku laippa (pakoaukon pakoputken sovitin) kannattaa poistaa työn ajaksi on paljon helpompi ylettää laittaa mäntää vasten olevat laipat (säätimet) paikalleen.

Kirjoittaja: Miika SavoÄlkee poijaat viilatko niitä pelejä, hajoo vaa...vaiha pakoputki ja äänäri jos jotai haluut kokeilla sekä kaasarin säädöt kohillee. Se piisaa tehonlisäykseks ihan hyvin... Laita vaikka tarroja jos haluat kaverille näyttää. ;)

Kirjoittaja: Timo VesaloHGS tai FMF Fatty pipe, penkissä kokeiltu ainakin toimii suunnattoman hyvin suzukin piikkiin. Ja tuli voimaa alas ja ylös(hgs), varmin ja halvin tapa saada varmasti lisää ajettavuutta. 2 t moottori on luonteeltaa sellainen että pakoputki on yksistään kaikista suurin muuttuja, usko pois! älä viilaa pyttyä, oon kokenut sen jääradalta, vakio pytyllä kerkee niin pirusti oikeella putkella ja syttyvehkeillä! tehopenkki on samaa mieltä myös! äläkä muuta kantta ellet tiedä mitä teet! katso että se pakosäädin yleensä toimii kunnolla, noissa sähkösäätöisissä tuppaa karstaa tulemaan ja se jumittaa sitten.

Kirjoittaja: Joni PykäläinenTäytyy laittaa muistiin nämä asiat, ja rueta säätämään. Ehkä kuitenkin taidan ekana rahani tuhlata tollaseen V-forcen läppärunkoon, tässä talven aikana.

Kyllä tuolta näkyy ulkomaalaisilta(foorumeilta) sivuilta löytyvän aika pirun paljon paremmin tietoo.

Kyllähän sitä itsekin vois kokeilla ja säätää, mutta kun pääsee paljon pienemmällä rahalla kun kysyy.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn yritä tässä asiassa olla viisaampi kuin kaikki tuolla ulkomaalaisilla foorumeilla...täällä pohjolan perällä tuntuu vaan ihmisillä olevan usko vähemmän herkässä haaskata rahaa melkein mihin vaan.
Seurasin 2003 syksyllä KTMtalk

Kirjoittaja: Timo VesaloJoo Boyesen rad valve tuo myös hiukan lisää tehoa, sekin on koettu. lisäys alkaa puolesta päättyen ylikierroksiin. Se on lähes pakoputken hintainen mutta vaikutus kylläkin pienempi. v-force on myös toimiva, se ja jokin putki kiinni niin paranee huomattavasti vakiosta.