Miten tapahtuu iskarien yljyn vaihto
22.6.2003 - 18:31
|
Kirjoittaja: Jussi KorkeakiviJoo mulla ois tommonen honda cr 125 v.92
Yljyt pitäs vaihtaa varhaan jo pikku hiljaa niin mitenköhän se tapahtuu???
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: mika kukkolakysykää joltain hitsarilta onko rasvannut montakin kertaa happipullon ventiilin jengat.
Kirjoittaja: TIMO UNKURIkun joku tuossa yllä ihmetteli, että miten happi voi räjähtää öljyssä niin sanoisin nuorille "tee se itse miehille" että happi ja rasva on hyvin palo/räjähdysvaarallinen yhdistelmä jo normaalipaineessa. Ilmassahan happea on n.21% , mutta jos hapen määrää lisätään esim. 40%:iin niin paloa ei pysty sammuttamaan niin kauan kuin palavaa materiaalia rittää ja jos happipitoisuus on 100% niin rautakin palaa hapessa ja öljyinen trasselitukko räjähtää itsestään, että olkaa hapen kanssa varovaisia.
Tuohon iskariasiaan ei Skogin Arin kommentteihin ole varmaan kellään lisättävää.
Kirjoittaja: TURKKA HAGMANHarrastelijoille vinkki:
Lukekaa noi Ari Skogin jutut ja ottakaa opiksenne.
Kirjoittaja: RENE RANNIKKOYhdyn täysin Arin ohjeeseen tässä ilman käytössä iskareissa.ÄLKÄÄ missään nimessä käyttäkö ilmaa iskunvaimentimissa.Etupäässä olevista venttiileistä voi päästää ilmat pois kun sitä sinne kertyy.Jos ei ole tietoa ja taitoa iskareiden huollosta niin kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen.Iskarit on yksi tärkeimmistä jos ei tärkein seikka pyörässä jolla ajetaan epätasaisessa maastossa. Jos ne ei toimi niin ei ajostakaan tule mitään.
N.m. 20 vuotta rossia ajanut!
Kirjoittaja: Ari SkogViimeiset 20 vuotta olen ollut alalla ja enpä ole moista kuulluut kuin vitseissä ja missä kisapyörissä on testattu?
Kirjoittaja: Ari SkogRäjähdyksellä tarkoitan kun ilman paine nousee kuumantuessa, niin kaasusäiliön rakenne ei enään kestä korkeata painetta, joilloin kaasusäiliö repeytyy irti iskunvaimentajan rungosta ( WP, Öhlins ) tai Comp. säätö osa lähtee irti kierteistään ( olen henk. kohtasesti dynossa testaamalla nähnyt kyseisen osan lähtevän irti ja lentävän 30 mm puuoven läpi kuin luoti ). Joten kaasusäiliössä on typen sijasta ilmaa niin iskarin kuumentuessa paljon ( tosi harraste ajossa ei iskari kuumene jos ajetaan pari kierrosta katsellen lintuja). Kun iskunvaimentajaan laitetaan 10 bar typpeä ja sen kuumetuessa esim supercrossissa 140 asteeseen voi kaasun paine nousta jopa typellä sisään meno iskussa 35.bar ( riippuen kaasusäiliön tilavuudesta), niin voit vain kuvitella mitä taphtuu jos on käytetty ilmaa !
Kirjoittaja: Tuukka HeleniusMiten voi olla mahdollista että jos happi pääsee öljyn kanssa tekemisiin niin se räjähtää? Eikös etuiskareissa ole juuri ilmaa öljyn lisäksi sisällä, ainakin itselläni on ja tuo etuiskarien ilma myös paineistuu jonkin verran aina kun iskari painuu ja iskarin lämmetessä. Ja ainakin joidenkien valmistajien öljyt on tarkoitettu sekä etuiskareihin että takaiskareihin.
Kirjoittaja: Juha TIhmettelen myös tuota räjähdysasiaa. Luulisi sen venttiilin antavan periksi ennen räjähdystä jos näin olisi. Varmaan noin 20 vuoden aikana ollut useammassa pyörässä ilmaa säiliössä, muidenkin kuin minun eikä tähän päivään mennessä ole räjähtänyt... ehkä se päivä vielä koittaa. Toiminta ollut perstuntumalta ihan hyvä ja on testattu myös kisapyörissä.
Kirjoittaja: Ari SkogKyseisellä tavalla kaikki likainen öljy ja sakka jää pohjalle, jota ei saada pois kun avaamalla koko keula ja puhdistamalla osat. Ilmaa ei missään tapauksessa saa laittaa iskunvaimentimiin, niiiden kuumentuessa paine kasvaa ilmalla niin paljon että kaasusäliö voi hajota tai hapen päästessä öljyn kanssa tekemisiin se voi räjähtää. Takuuvarma pommi!
Kirjoittaja: Anssi LehtinenItse en kyllä ihan heti lähtisi täyttämään takaiskaria ilmalla. Vaikka sen kaasun tehtävänä onkin vain pitää öljy kurissa, muuttuu kaasunpaine siellä säiliössä ilmalla sen verran enemmän kuin typellä, että itse ainakin mieluummin annan ammattimiehen hoitaa takaiskarin kun ei ole typpeä tolla paineella.
Kirjoittaja: Juha TKuten sanottu niin etupäähän se käy kätevästi, mikäli työkalut vähänkään pysyvät käsissä.
Etuiskarit irti pyörästä, yläpäästä "korkki" irti, jousi sisältä pois, laskee ulkoputken alas, pitää koko putkesta kiinni ja valuttaa öljyt ulos. Pumppaa muutaman kerran sisimmäistä, sitä minkä ympärillä jousi oli, vaimenninta valuttaen näin sieltäkin öljyt pois.
Sen jälkeen uudet öljyt sisään n.400ml per putki. Kysy omaan pyörääsi tarkka määrä vaikka paikalliselta edustajalta, joskus lasketaan myös mm ulommaisen putken päästä. Muista käyttää nimenomaan iskariöljyä!
Takana homma on vaikeampi ja vaatii yleensä erikoistyökaluja.
Välttämättä mitään kaasua ei tarvita, ilmakin riittää kunhan sitä saadaan säiliöön riittävästi. Japseissa 12kg kotarissa 14kg, toimii mainiosti, mutta ei siis onnistu huoltiksella!
Ilmeisesti olet harrastelija niin takaiskariin ei kannata koskea ellei se ole rikki, ja sen kyllä huomaa kun se on, eli ei enää vaimenna vaan pomppii kuin ilmapallo, tai näet että se vuotaa öljyä.
Kirjoittaja: topi taavitsainenKyllä se kannattaa jättää ammattimiehen hoidettavaksi varsinkin jos et ennen ole moista hommaa tehnyt.
Kirjoittaja: Kimmo HakalaNo tuota, eteenhän nyt on kohtuullisen helppo vaihtaa kun vähän ottaa selvää (minä en osaa enkä ala koittamaankaan neuvoa ;). Takapää onkin sitten eri homma, sitä pitää vielä paineistaa jollain typellä joka nyt ei onnistu ilman asiaankuuluvia vehkeitä.