Mitä bensaa?
28.9.2000 - 00:00
|
ostin tuossa vähän aikaa sitten 125cc crossipyörän ja olen ajanut sillä tähän mennessä noin 16 tuntia 95E bensalla...kuulin jostakin että bensan tulisi olla vähintään 98 oktaanista!
siis pitääkö paikkansa?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Pentti HirvonenEi kun 100 LL tankkiin ja menoksi! Saapahan Heinäaho analysoitavaksi laittomia polttoaineita. Ja se on halpaa!!!!
Kirjoittaja: urjavoinko ajaa valvolinen 2-t öljyllä(35mk/l,minimanista)vai jumiiko pakoaukonsäätimet heti kiinni karstasta?
Kirjoittaja: Jukka HaventoNo jos se Valvolinen öljy on semisynteettistä, niin sitten vain hanaa.
Kirjoittaja: Juha MValvoline öljy on ihan hyvää.Oon käyttäny sitä jo monta vuotta eikä kone oo kertaakaan leikannu.
Kirjoittaja: pirhonen osmoMulla ainakin 125 kuutioisen enduron käyttöohjekirjassa käsketään laittamaan nimenomaan 95 oktaanista bensaa (+ öljyä tietysti). Varmista paras bensiini maahantuojalta, jos ei muuten selviä.
Kirjoittaja: pirhonen osmo98 oktaanista heti ennenku kone menee uusiksi!! ainahan ne pyörän ohjeessa sanoo et 95 mut se on vaan amerikan markkinoita varten. koska sielä ei sais käyttää kuin 95 lyijytöntä. mulla kesti tasan 10 min 95 oktaanisella kone. sit meni männnän helma poikki ja laakerit uusiksi!
Kirjoittaja: M. LaineKyllä moottoripyörissä kannattaisi käyttää 98E:tä, koska ne ovat itseasiassa jo vakionakin aika korkeaviritteisiä. Vähentää ainakin koneremppoja.
Kirjoittaja: Mikko OnaliMailaa Ilkka Heinäaholle se on ammattilainen.
ilkka@jytol.fi
Kirjoittaja: Ville Sepponen5litraa futuran greeniä 109mk!!!! Ei ole kallista!!! ei missään nimessä!!!
Kirjoittaja: Jukka HaventoBensiinin oktaaniluvusta voisi todeta, että silloin kun moottori käy nakuttamatta maksimikuormalla (tai nakutus on aivan olematonta) käytetyn bensiinin purituskestävyys eli oktaaniluku on riittävä. Eli 95 oktaaninenkin voi toimia, varsinkin jos kone on hieman väljä ja ajotyyli leppoisa (ainakin nämä auttavat asiaan). Moottorin vaatimuksiin nähden liian korkeaoktaanisesta (kalliit kilpabensat) bensasta sen sijaan ei ole mitään hyötyä eli bensa ei itsessään tuo tehoa (voi olla jopa haittaa äärimmäisissä tapauksissa). Eli siis bensa moottorin mukaan. Kotimaisista bensoista en kyllä itse menisi missään tapauksessa laittamaan 95E:tä mihinkään crossipyörään. Kun katsoo tuotteiden hintaeroa, voi todeta että silloin säästetään väärässä paikassa. Ja 98E ei todellakaan ole liian "ytyä" tavaraa mihinkään moottoriin. Sen sijaan, jos 98E ei tunnu riittävältä puristuskestävyydeltään, kannattaa kokeilla Nesteen erikoistuotteita Futura Green Racing ja Futura Green. Lisätietoa näistä löytyy osoitteesta http://www.neste.fi/tuotteet/oljy/index.html
Kannattaa myös muistaa se, että toisin kuin meillä (RON oktaaniluku), jenkeissä ainakin bensapumpuissa ilmoitetaan ns. tieoktaaniluku joka on RON ja MON oktaanilukujen keskiarvo. Tätä käytettäessä 95E on 90,15 ja 98E on 93,7 oktaanista, eli siinäpä sitä mietittävää. Muuten, männän helman irtoaminen johtuu yleensä liian suuresta välyksestä männän ja sylinterin välillä. Liian matalaoktaaninen bensa sen sijaan aiheuttaa nakutusta (ja lopulta reiän männän kruunuun) ja/tai ylikuumenemista (männän kruunun sulaminen ja myös kiinnileikkaaminen).