Missä pinnottaa vanteet?
28.6.2006 - 16:21
|
Kirjoittaja: Teijo KorkiakangasElikkä tietääkö joku kokkolassa tai 06-alueella paikkaa missä voisi pinnottaa vanteen? kokkolassa olen jokapaikassa käynyt kysymässä ja ei edes osata neuvoa mihin vanteen veisi.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Ossi MertsalmiSirkku: Kyseinen huomioni perustui vain siihen että jos ei tiedä kuinka hitsattavat pinnat tulee käsitellä. Kunnon hitsari hitsaa vaikka silakan kiveen kalapuikolla....
Jos Sirkku lukisi tässäkin keskustelussa esille tulleen linkin niin voisi laskea helposti kuinka kauan niitä vanteita pitää siinä litkussa pitää. Anodisointi ei ole mitään maalausta mistä voi helposti laskea/mitata syntyvän kerroksen paksuuden. Ehkä hivenen liikaa muuttujia...
T.Ossi
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOssi hyvä, et tiedä kenestä puhun, mutta sen voin sanoa, ettei montaa hitsaria löydy, joka vielä hitsaa -58 Simsonin kaasariakin. Ei ole kysymys vain kahden kappaleen yhteen liittämisestä vaan myös sauman laadusta ja todellisesta ammattiylpeydestä. Jos haluat asiasta vängätä, niin kerro edes kuinka lasket tämän kemiallisen prosessin vaikutuksen tunkeutuvuuden mikroissa, kympissä, ?
Kirjoittaja: Teemu KaijansinkkoOman käsitykseni mukaan alumiini pitäisi anodisoidessa kiillottaa (metallin hiomatahnalla ja rättilaikalla) niin kiiltäväksi kuin sen vaan voi saada ja sitten vasta anodisoida.
Toissa talvena kokeilimme anodisointia ..... tuloksetta .... mutta kun kiillotin yhden "testimutterin" kyljen kiiltäväksi niin anodisointi tarttui jo vähän paremmin... Asiaa olisi varmaan auttanut oikeanlainen väriaine...
Kirjoittaja: Teppo KauppinenEn suosittele kokeilemaan, mutta tälläinen osui silmiini.
http://www.motot.net/wiki/Anodisointi
Kirjoittaja: Ossi MertsalmiJoo en viitsi sitä täällä julkisesti selittää sen takia että jos joku kuolee niin ei syytetä minua. Netistä löytyy hyvät ohjeet. Googlella...
Jos "alumiinihitsari" ei tiedä miten eloksointi poistetaaan tai alumiini käsitellään ennen hitsausta kun tehdään oikein niin ei kannata käyttää nimitystä alumiinihitsari. Kaikki alumiinit miltei saa yhdistettyä. Juuri 5minsaa sitten hitsautin paskaa valualumiinia ja merialumiinia(isä hitsasi) yhteen.
Hyviä viikonloppuja ja älkää tunkeko tunkkaisia ajovarusteita päälle vaan vesille shortsit jalassa... paljon miellyttävämpää.... :DDD
T.Ossi
Kirjoittaja: TEEMU RAUHALATerve Ossi.
Ei ole ehtinyt lukiossa käydä ja kemia ei vahvimpia puolia :)
Voisitko hiukan valaista tuota pinnoittamista?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuo lukion kemian kattavuus vähän vaihtelee vuosikursseittain, mutta kyllä ihan asianmukaisesti(???) kotieloksointia yritin suorittaa, niin eipä väri vain tarttunut aiemmin värjäämättömän eloksoidun Excel
Kirjoittaja: Ossi MertsalmiJoo siihen pinnaamiseen semmoinen neuvo että jos tarkoituksena on vaihtaa uudet pinnat vanhojen huonojen tilalle niin pinna poikki leikkureilla ja uusi paikalle suurini piirtein yhtä kireeseen kuin se mikä paikalla oli. Ja muista laittaa kupari vaseliinia nippaan ja hyvään oikean kokoiseen pinna avaimeen kannattaa sijoitta (ei all right yleismalli höpöhöpö). Pikku hiljaa vaihtelee kaikki pinnat. JA muistaa että ei kiristä liian kovaan. Sitten vaan alle varttikierros kerrallaan kiristelee kaikki samaan kireyteen, ja pinnat aina vastakkaisista suunnista. Eli ei järjestyksessä vaan vastakkain. Välillä katsoo että pyörii suoraan. Jos vanteessa(kehässä) heittoa pahasti niin sitä ei tod näk saa oiottua. Tämän ottaa huomioon.
Jos kokonaan pinnaa uudestaan niin pitää olla myös huolellinen että oikeat pinnat tulee oikeisiin reikiin. Muuten samalla tyylillä pikkuhilja vastakkain kiristelemällä ja pyörittämällä. Valmistajan ohje heitoille on muistaakseni noin 2 mm sivusuunnassa ja ympyrä mäisyys heitto on noin 1,5, ei kannata ainakaan vanhoilla vanteilla tuijottaa sitä. Jonkin asteinen haarukka missä vannetta pyörittelee on hyvä olla. TAi sitten paikoillaan.
Jos vanhoja pinnoja yrittää irroittaa niin ensin vanteet ja nipat todella puhtaaksi. Kaikki paska pois nipoista ja vanteista pesemällä ja rapsuttelemalla ja sitten nipat ja pinnat kuumaksi. Purkillinen 5-56 tai vastaava rost off aine ja sit kahville odottelemaan että jäähtyy. Sillä lailla saa suurimman osan auki. Ja juuttuneet pinnat saa poikki jos niitä kiertää vain samaan suuntaan. Eli nitkuttamalla edestakaisin ja rost offia lisäämällä. Lukkopihdit(huonoilla palaa hermot) pinnaan kiinni ja sillä kunnon nippaavaimella kääntelee
Ja kun pistää vanhoja nippoja takaisin pitää muistaa tarkastaa pinnojen kierteet ja harjata teräsharjalla puhtaaksi. Ja kierretapilla puhdistaa nipat. JA sitä KUPARIVASELIINIA että ei enään ikinä tartte irroitella juuttuneita pinnoja.
Joskus yhden pyörän vanteen purkuun menee 5h ja joskus 0,5 h... aikaa menee...
Tärkein ohje pinnaukseen on kärsivällisyyttä ja että kerralla ei saa kiristää liikaa. Ylikiristys on myös pahasta.
T.Ossi
Kirjoittaja: Teijo KorkiakangasPinnaamista nimenomaan.
Kirjoittaja: Ossi Mertsalminiin pinnoittamisesta.
Kyllä vanteet saa eloksoitua uudelleen ja helposti. Myös pulverimaalaus kestää hyvin.
Netistä löytyy ihan kotitarveloksointi vehkeille ohjeet joilla vanteet saa tehtyä ja hyvin on pysynyt. Eloksoinnin saa samalla lailla kokonaan pois kuin se on siihen tehtykin. Eloksointi on selitetty jo Lukion Kemian kirjassa. Eli ei todellakaan ole mitään raketti tiedettä, vaikka onkin hivenen vaarallista hommaa. Aineet saa rautakaupasta ja biltemasta.
Pulverimaalaus kestää hyvin jos pesee vanteet kunnolla puhtaaksi. Maalauttanut 5 paria kehiä ja niillä ajettu kaikilla vähintään 1-2vuotta enduroa ja crossia ja mistään vanteista maali ei ole lähtenyt palasina irti, vaan kuluu samalla lailla vanteen reunoista kuin eloksoidut vanteet. Pulverimaalauksesta saa vanhoihin vanteisiinkin hyvän pinnan. Kun taas eloksointi on rahan ja ajan hukkaa sen takia että kaikki alla olevat viat näkyvät.
T.Ossi
Kirjoittaja: Teemu KaijansinkkoHomma ei ole niin helppo kuin mille kuulostaa....
Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMoi,
Ei se niin vaikeaakaan ole.
Tekemällä oppii. Itse olen niitä pinnannut, jokainen joka niitä tekee joutuu aloittamaan osaamatta. Hyviä ohjeita on netti täynnä.
Timo Mc
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos todella tarkoitit pinnoittamista, niin ilmeisesti viittaat eloksointiin?
Kokeiltu on, väriä siihen ei enää saa tarttumaan kun ne mitkä-lie on kerran sulkeutuneet. Eloksoinnin pois hiominenkaan ei auta, vaikutus ulottuu todella syvälle. Maalaaminen taas ei kannata, eka ajokerrasta alaken alkaa maali lohkeilla vaikka kuinka laitat joustoainetta mukaan.
Jos taas tarkoitit pinnaamista, niin olen kirjoittanut siitä www.dymatech.tk -> tekniikka, klikkaile vaikka seiltä ohjetta tai lue uusin painettu lehti.
Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMoi,
Miksi et pinnoita itse ?
Timo Mc
Kirjoittaja: Teijo KorkiakangasKäynyt kysymässä jo.
Kirjoittaja: Teemu KaijansinkkoKysele vaikka fillari liikkeistä jos läistöllä ei ole mopoliikkeitä jotka suostuis tekee...