Millainen vaihdeöly menee KTM:ään?
3.1.2004 - 14:22
|
Kirjoittaja: Filip PlavsicMinulla on 2-tahtinen KTM 125cc. Mutta siitä on kytkimen edessä olevasta säiliöstä neste/öljy loppunut. Katsoin ohjekirjasta, mutta en saa siitä oikein selkoa! Tietääkö joku mitä öljuä pitäisi sinne laittaa? Merkki, malli, nimi!?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Nikkanen EeroMenee kaksinpuheluksi,mutta menköön.
Kaikella kunnioituksella Pentti,en tarkoittanut demmentaali asioita,vaan huolettomasti olut tuopin ääreen ilman ajantajua unohtumista.
Minulle ainakin saattaisi näin käydä ko. paikassa muutaman ruokailukerran kokemuksella,-viihtyisä paikka,ja oluthan on aina hyvää.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaKiitoksia kohteliaisuudesta... "elekee.. elekee" huutaa Halavatun Papat kun joku niitä "kehhuu". Niin minäkin. Jotenkin vieläkin haluan sanoa, että jos on ostanut/saanut jostakin maastomoottoripyörän eikä siitä ja koko lajista ymmärrä yhtään mitään, niin ei näillä sivuilla voi opettaa aakkosia. Se on kerhojen tai "hyvän kaveripiirin" tehtävä.
Kirjoittaja: urho förbomKTM 125 vaihdelaatikkoon ainakin sopivia öljyjä: ATF ja Mobil Super
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASTai sitten Castrollin MTX 10 W - 40. Shelliltä ja muiltakin valmistajilta löytyy myös hyviä öljyjä. Kunhan siinä on kytkintä ja vaihdelaatikkoa varten sopivat lisäaineet. Moottroriöljyissä näitä ei taida ole. Kerhon jäsenyydellä ei neuvojen kanssa ole juurikaan tekemistä. Mielipiteet ovat yhtäkirjavia kuin tälläkin keskustelufoorumilla.
Kirjoittaja: Topi TaavitsainenItse käytän valvoline 10w-40, jossa on kytkin lisäaine ja hyvin tuntuu toimivan.
Kirjoittaja: Petri HeinonenKyllä,Valvolinen 10W-40 "Turbo" on sopivaista,sisältää kytkimen suoja-aineen.Ja vaihdelaatikkoöljyjähän on syytä vaihdella usein....
Kirjoittaja: Pentti RaittilaMistä on kysymys? Vaihdelatikosta vai nestekytkimestä? On Suomessa ainakin ollut kerhoja, jotka ovat opettaneet huoltoasioita. Niissä on neuvottu nämä asiat, joita tämä keskustelu ei ymmärrä ollenkaan. Nyt esitän kysymyksen: Mikä on vaihdelaatikon tehtävä???? Ihan vaan, että juttu jatkuu...
Kirjoittaja: LASSE YLÄ-KUJALAEikö sen tehtävä ole pitää vaihteiston öljyt sisällä.
Kirjoittaja: urho förbom2T-krossipyörän vaihdelaatikossa:
Öljyssä ei tarvi olla EP-lisäainetta.
Öljy ei saa olla liian hyvin voitelevaa, siis liian liukasta. Jos liian liukasta, kytkin luistaa. Ei siis synteettistä.
Viskositeetin valintaperusteita: Liian paksu öljy aiheuttaa tehohäviötä, kuumenemista ja jopa kytkimen luistamista
Liian ohut öljy vuotaa helpommin ulos laatikosta.
Paksumpi öljy sitoo irtoköhnän paremmin koneen pohjalle. Koska vaihdelaatikossa yleensä ei ole painevoitelua, ei öljyn tarvitse olla edes moniasteöljyä.
Siis todellakin turhaa rahan haaskausta ostaa mitään kallista öljyä.
Kannattaa mieluummin ostaa iso kannu öljyä ja vaihtaa vähän useammin.
Näppärä niksi todella piheille: Modifioidaan vanha Fiskarsin mehulinko öljynsuodattimeksi. Todella tiheäsilmäinen kangas rummun sisälle. Kun vanhaa öljyä on kertynyt jonkin verran ja uusi öljy alkaa olla lopussa, ajetaan vanha öljy Fiskarsin läpi. Öljy on taas käyttökelpoista (olettaen ettei siinä ole vettä). Lingossa oleva rätti pestään liuottimella ja liuotin siivilöidään. Kiinteistä jäännöksistä voi arvailla laatikon ja kytkimen kuntoa.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdelleenkin olen sitä mieltä, että moottorikerho on se ainut oikea paikka hoitaa moottoripyöräurheiluun kuuluvia asioita. Tietenkin mp-liikkeet hoitavat niitä myös asiallisesti, kuitenkin perustieto ja koulutus tulee löytyä kerhoista. Ja Eerolle kaikella ystävyydellä, vaikka tässä nyt Pappa ollaankin ihan ylpeästi, niin kuitenkin unohtelen asiota paljon vähemmän kuin monet nuoret. Itseäni en ole unohtanut koskaan mihinkään, joten dementia ja Pappana vaikuttaminen on kaksi ihan eri asiaa.
Kirjoittaja: Jarno StenNäissä asioissa otat heti maanantaina yhteyttä Racing Bikeen,joko suomisen Sepiin tai pelleen,jotka varmasti neuvovat.Ko. liike Ktm:n maahantuoja.Ei tartte ihmetellä!Örhtenin tane osaa myös neuvoa.Ja varmaan moni muukin...
Kirjoittaja: Pentti RaittilaVaihdeöljy on vaihdelaatikossa, ei kytkinkahvassa. Liity kerhoon... liity kerhoon, niin joku viisaampi antaa neuvoja.
Kirjoittaja: Nikkanen EeroJoku lähisukulainen vois nyt vähän ravistella sitä Raittilan setää siellä Otavassa.On näköjään nuhakuume jättänyt jonkun jälkitaudin,joka oireilee kerho -intoilun muodossa,tai sitten on unohdettu kannettavan kanssa sinne Huvikummun nurkkapöytään...Liittykää muuten kerhoon,niin opitte ravistelemaan.
Mitä taas Kotkan öljystöön tulee,niin edellämainitut herrat RB;ssä,tai "Örthen-bikessa" neuvovat,kun vaan kehtaapi kysyä,ja kannattaa varmasti,niin vastaukset eivät ole arvailuja.
Arvaan nyt kuitenkin niin,että näissä uudemmissa kyllä säiliön kannessa lukee selvästi mm. näin: kytkinsäiliöön mineraaliöljyä,ja jarruun hyvää jarrunestettä (dot 4 tms).
Laatikko ja kytkin myös toimii lisäaineistamattomilla öljyillä =mineraali,tai mp tarkoitukseen tehdyllä synteettisellä.