Mikkeli 9.8.2003

Kirjoittaja: Marko HeijaOlimme katsomassa motocross-kisoja tänään Mikkelissä ja tuli kiinnitettyä moneen asiaan huomiota.



Itse kisaillut siellä viimeeksi -92. Lähtöpaikka oli siirtynyt parempaan paikkaan ja rata oli todella loistavassa kunnossa.



Asiat jotka tuli esiin katsojana oli pitkähköt tauot erien välillä.



Seurasimme, kun viimeiseltä kuskilta saadaan transponderi irti, niin ennen kuin ne on kiinnitetty seuraavan lähdön pyöriin on kulunut 11 min. ( 4 T > B125 )



Kuulin tp:n maksavat ¤jotain¤, mutta eikö niitä voisi olla toiset 40 lisää?



saataisiin kisojen tauot pienemmiksi, kuten itse muistelen olleeni lähtöpuomilla tai käytävässä varttumassa, kun edellinen lähtö tuli maaliin ja pillari nykäisi lähtösuoraa pikaisesti ja eiku menox.



toinen asia piti tarkistaa sääntökirjasta.



kilpailunumerolaatat.



Ihmettelin kun A-luokan kuljettajalla oli Suomenlippu ( tod.näk.) molemmissa sivunumerolaatoissa ja numero ainoastaan vasemmalla sivulla sekä edessä???



säännöissä lukee, ¤että numeroiden on oltava selvästi luettavissa¤...



vinkki nuorille tulevaisuuden kuskeille:



kiertäkää rataa kisapäivänä > radat muuttuu päivän aikana paljon, osa ajolinjoista muuttuu. Seuratkaa eriluokkien kärkikuskien menoa /linjoja, niiltä / niistä voi oppia jotain.



Toivottavasti en loukannut ketään, se ei ole tämän viestin tarkoitus vaan lajia vuodesta 1976 harrastaneen suora kommentti.


Kirjoittaja: JANNE SALMINENMun mielestä Mmk pikku kerhona pärjäs erinomaisesti, nii no myönnetää et kyl siinä vähä oli aikaa noitte luokkie välis mut erät sitte loistavalla radalla tarjos viihdettä koko rahalla...
kaikille hyvää kisakautta toivottaa, jii äs

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhan lyhyesti edelliseen. Maailma muuttuu, ja kun talkooväkeä ei enää ole riittävästi on moni kerho lopettanut kisojen järjestämisen. Ei nämä ponderit ole mikään kynnys harrastukselle, joka ajaa vain kerran tai kaksi vuokraa ne, hän joka aikoo ajaa paljon tänä tulevana vuonna ostaa sen itselle, koska niin on halvempi. Kai se kaikkein tärkein kysymys on: Jaksaako kukaan enää järjestää kisoja? Täällä Kymenlaakso- Itä-Suomi alueella kehitys on ollut aika synkkä.

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENTämäpäs olikin taas nerokas ehdotus. No onneksi laji on muuten niin halpa että mitäs nyt yksi 1000*eur* lisää.

Kirjoittaja: Marko Heijakolmeysille

En ollut matikassa luokkani priimuksia mutta, eikö 12000 euroa jaettuna 40 ole 300 euroa
eli n.300 euroa / ponderin hinta kappaleelta.

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENOli hinta sitten 300*eur* tai 1000*eur* mikä laitteiden hinnaksi on tähän asti mainittu, niin silti se olisi aivan järjetöntä maksattaa ajajilla. Eihän tähänkään asti ajajat ole ostaneet seuroille ajanottovälineitä.

Esimerkiksi satunnainen sunnuntai ajaja päättää lähteä ajamaan ensikesänä Muukkoon elämänsä ensimmäisen ja ehkä ainoan kisan ja maksaa siitä osanottomaksun 15-20*eur* + kertalisenssi n70*eur* + ponderi 300*eur* + seuran jäsenmaksu 10-30*eur*. Mielestäni aika kohtuutonta.

Kyllähän tällä tietysti pondereiden valmistajaa tuetaan mukavasti kun 100 laitteen sijasta niitä ostetaankin satoja.

39 ei aio ensikesänä lunastaa ponderia edes 300*eur*:lla.

Kirjoittaja: Marko HeijaKyllä MMK:n järjestelyt kokonaisuudessaan oli OK.



Lähinnä tarkoitan, sitä yleisöystävällisyyttä.



Itse katson kisoja vaikka ne kestäisi yö myöhään, mutta vähemmän lajista kiinnostuneet tulee radan varteen ajalle 12-17.



Ennen vanhaan taisi katsojat maksaa kilpailut, nyt kilpailijat.



Kerran ponderit maksaa noin paljon niin jokainen kuskihan voisi lunastaa sellaisen henk.koht.



Ja Itä-Suomessa on jo pientä liikehdintää kisojen suhteen.tarkoitus olisi vuoden päästä pitää kisat IMK:n ja LrMP:n kanssa yhteisvoimin Muukossa, jos SML luvan antaa.



Ja toivon että, siellä on transpoderit jokaisella.


Kirjoittaja: Jylhä Jukka-PekkaEikö pyöriä pidä katsastaa tai mitään jossa poimitaan esim. numerottamat/muuten "laittomat" pyörät pois? Snowcrossissa ainakin kelkan pitää olla sääntöjen mukainen, muuten aletaan kiertämään sääntöjä muutenkin. Tietenkään tuo ei vaikuta suoritukseen mutta säännöt on säännöt. Pitkät erien välit karsivat katsojia jos venyvät liikaa, oli laji sitten mikä tahansa...






Kirjoittaja: Pentti RaittilaVastailen tähän keskusteluun ihan vaan kisojen "soppamiehen" tiedoilla, mutta kun tiedän, että vastuullisilla on vielä paljon tekemistä, yritän selvittää:

Lauantaina transpondereiden siirto takkuili jonkin verran, koska B-luokissa on vielä paljon porukkaa, jotka eivät ole hommaan tottuneet. Toki myös järjestäjien puolella oltiin asiassa ensimmäistä kertaa. Ja Markolle terveiset, ne 40 transponderia lisää taitaa maksaa reilut 10.000 euroa, joten... se siitä vai mitä? Sitten niistä säännöistä: Toki pyörissä pitää olla numerot, kuten sääntökirja sanoo, mutta tämä uusi teknikka auttaa vaikka numerot peittyvät kuraan. Yleisölle numerot ovat tärkeitä, joten kyllä ne pitää vaatia jokaiseen kilpeen. Kuitenkin kokonaisuutena MMK pienenä kerhona suoriutui loistavasti taas kerran "MM-kisojen" järjestelyistä kuten monet maailmanmestarit minulle kiitteli. Toivotaan, että Imatralla ja muuallakin Itä-Suomessa jaksetaan palata tähän "MM-tasoon".