Master Enduro testi
24.1.2003 - 10:46
|
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKISatuin ostamaan uuden Bike lehden endurotestin takia (turhaan!). Mitä mieltä te muut olette ko. testistä? Minua ainakin häiritsi muutama asia esim. finaalissa ei saanut säätää kuin jarrukahvoja, polkimia sekä tankoa, muu oli kielletty. Mites jousitus, mun mielestä ainakin pirun tärkeä ominaisuus. Ja kertooko 3 - 4 minuutin lenkki tosiaan pyörän "nopeuden"? Luulisi 10 - 15 min lenkin kuvaavan pyörän ominaisuuksia paremmin? Lyhyellä lenkillä pienikin kuljetajan virhe näkyy ajassa dramaattisesti. No selvisi ainakin mikä on maapallon nopein sarjavalmisteinen enduropyörä!
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: MIKA VUORIheipä hei tosikoille mootttoripyörän testauksesta en ymmärrä muuta kun penkkiin kiinni ja 100h kovaa ajoa sitten osiksi ja kulumat vauriot yms.esille sekä runko ja muut osat vatkaukseen ja niistä heikot kohdat esiin .
mulle on aivan sama vaikka tero terävä ajaisi wkht :llä nopeimman ajan jos se ei mun käteen sovi (kuten ei moni muukaan pyörä koska usein on hylkinyt).
että testii vaan naiset istuu ja kertoo onks kivan pehmee satula ja vatkaas mukavasti sekä onko rungon väri sopusoinnussa muoviosien väriin.
elämä on vaan laiffiiiiiiiiii
t:mika vuori
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNo eipä tässä syytä enempiin rypistelyihin, vaan on tuo "Master Enduro Test" aika reppaava nimi moiselle viritykselle. Tää juttu on niinku "His Master
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikJos iskunvaimennusta ei crossiradalle säädetä, niin toivottavasti kaikki testikuljettajat olivat ainakin saman pituisia ja painoisia. Muutenhan noilla maistiaisilla ei ole mitään yhteismitallisuutta.
Omalta osaltani tarkoitin aikaisemmassa messussa, että olen nähnyt Bikenkin tekemänä testejä, joissa laitteiden teknisiä ratkaisuja ruoditaan ja vertaillaan puhumattakaan esim. Tekniikan Maailman testeistä, joissa jokaiselle ilmiölle on autoinsinöörin antama selvitys ja mahd. havainnollinen kuva tai graafinen esitys. Master-testin vaikuttaa enemmänkin "maistiaisilta". Yksi syy tähän vaikutelmaan lienee, että testissä on aivan liikaa pyöriä, jotta niitä voisi testata asiallisesti. Tällaisenaan testi on enemmänkin merkkiuskollisuus ja mielikuvamarkkinointia tukevaa viihdettä kuin arvovaltaisen teknisen julkaisun "Master of the Universe"-testi.
Kirjoittaja: TIMO UNKURIEn ymmärrä miksei kuski saa yrittää testissä säätää iskareitten sisään-ja paluuvaimennusta vakiosäätöjen puitteissa haluamakseen? Ei ne tehtaan asettamat säädöt ole tarkoitettu kaikille kuskeille kaikkiin olosuhteisiin, jos näin olisi niin eihän niitä säätömahdollisuuksia tarvitsisi ollakkaan. (onhan niitä parempia ja huononpia vakioiskareita eikä varmasti kaikista saa vakiosäätöjen puitteissa haluamaansa, mutta shimmitys on sitten eri juttu ja osaava iskariexperttihän tekee sitten iskareista juuri sellaiset kuin haluat).
Kyllä mä ainakin säätelen vaimennuksia, esijännityksiä, Öljyn määrää ja laatua keulassa ja varsin usein muutatan shimmityksetkin edestä ja takaa.(ihan vaan että pyörä on omaan harrasteluuni mukavampi ajaa).
Eniten mua harmitti ylimalkainen testiselostus, kyllä kuskit on varmaan tehneet parhaansa, mutta miksei siitä ole tehty parempaa ja yksityiskohtaisempaa yhteenvetoa lehteen?
Ei mua ainakaan voittaja häiritse, GasGas on varmaan hyvä pyörä ja se olisi varmaankin ollut testaajien mielestä voittaja vaikka he olisi saaneet säätääkin pyöriä.
Markolle sanoisin , että vakio KLX ja se millä voitettiin MM eroavat varmaan enemmän toisistaan kun moni muu merkki.
Kirjoittaja: MIKA VUORIse että tehdään testi ja jotain testataan on aina vaikea löytää kaikkia miellyttävä tapa. ja jos niitä pyöriä olisi ruvettu säätämään kuljettajan mielen mukaiseksi olisi mennyt siihen kun mp-messuilla katselimme erään ison luokan MM-pyörää ja siinä versiossa oli alkuperäisestä pyörästä otettu ainoastaan logo lokasuojaan ja tankkiin .
että se siitä.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKISanos Mika viellä mites vakiopyörän iskarien säätö liittyy tehdaspeliin jossain MP messuill ko. testin osalta? Sillä ei ole merkitystä kuka voittaa jos testi on tuollainen. Ei edes kuskien kommentteja pyöristä... Teen itse paremman testin jos joku antaa pyörät lainaksi. Eikätarvi matkustaa edes Epsanjaan... ;-]
Kirjoittaja: MARKO VIIKTerve
Toden näkösesti tämä testi oli KTM miehille
tuskallista luettavaa,kun kotari ei voittanut.Mutta testi oli vakio kuntoisille
ja säätöisille pyörille.Kello ei valehtele,
eli ilmeisesti Gassissa on parhaat perus
säädöt.Nyt joku tietysti sanoo,että ois pitäny saada säätää,mutta ei saanu.Tää on mun mielipide.Itte ajan Kawan klx:ää joka on
tosi pehmeä vakiosäädöillä ja jousituksella.
Kuitenkin pyörällä on voitettu maailman mestaruus.Tässä mun mielipiteeni asiasta.
TV:Make
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikJoo - saas nähdä meneekö MM-sarjassa avoimen luokan 10 ensimmäistä sijaa GasGasille vai pystyykö joku muu merkki "murtautumaan" tähän joukkoon.
Kirjoittaja: TIMO UNKURILuulisi ,että kun kun nähdään noin iso vaiva testin tekemiseksi ja pätevät kuskit ajamassa niin siitä tehtäisiin parempi selostus lehteen.
Resurssien tuhlaamista! . (toi testiselostushan on naurettavan ja huvittavan välimaastossa). kas kun ei vaan ilmoitettu jossain sivu-uutisessa "voittajaa". Olisi mukava saada esim. Veskun arviot eri pyöristä (sen jälkeen kun hän on saanut säätää ne mieleisekseen).
Kyllä noita jenkkitestejä on kiva lukea ja katsella, on paljon asiallisemmin tehty, ne sentään säätävät jousituksenkin kuskille ja radalle sopivaksi (sitä vartenhan ne säädöt on tehty!)ja hakevat parhaat kaasarin säädöt testi olosuhteisiin ja vaihtavat usein samanlaiset stongat pyöriin.(jokainenhan vaihtaa mieleisensä taivutuksen omaankin pyöräänsä). Olen Tommin kanssa täysin samaa mieltä myös ajoista (aikaerotkin näyttävät kovasti suurilta saman kuskin eri merkeillä ajetuinna).Jos kuski ajaa tosissaan onnistuneen kierroksen harjoitetulla 3- minuutin pätkällä niin ei siinä montaa sekunttia eroa tule eri pyörien välillä.
Kirjoittaja: Olli SaarinenOlen itse kyseisen lehden tilaaja ja tämän vuoden Master Enduro-testi oli ala-arvoinen viime vuotiseen verrattuna. Ensiksikin pyörien lukumäärä väheni roimasti ja he olivat ottaneet mukaan Hondia, jotka oli yksityisen kisatallin rakentamia. Siinä jää hirveästi muille mahiksia. Sitten testi olisi pitänyt käydä samoissa maastoissa ja samoilla kuskeilla, kuin edellisvuonna, jotta saataisiin todellinen ero viime vuotiseen. Tuosta johtuen täysin muuttumattomien pyörien sijoitus muuttui.
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNo nyt joku sanoi sen ääneen. Olen itsekin ihmetellyt testin luonnetta sen briljeeraavasta nimestä huolimatta. Olematta minkään sortin enskakuski, epäilen testin toimituksellista osuutta "kasaan hutaistuksi". Suomenkielinen versio on käännös swedu-bikessä ensin julkaistusta.