Mäntien hinnat alkaa huimata

Miksi mäntien hintoihin tulee joka vuosi 100mk lisää? Wisecojen hinnanousu on sitä tahtia. Ennen 1000mk maksoi 500cc:n mäntä, nyt on puolikkaiden hinnat samassa. Piikkiin sai ennen n.600mk, nyt lähemmäs 800. Ja toiseksi, miksi Kotareihin ym. eurooppalaisiin on wisecot niin kalliita? Piikkiinkin 1000mk?

Kirjoittaja: Jorma JäppinenJoo, kävin tossa viikonloppuna Virossa ja huomasin, että emäntien hinnat alkaa huimata!

Kirjoittaja: AsseriHyvä Kale! Olet tosi asiantuntija! Vasaralla hakkaamalla, voi jeesus...

Kirjoittaja: KaleHyvä ASSERI !!
Et tainnu oikeen jummartaa mun pikku vinoilua ku noin vstasit.
PS. Oletko ehkä kaukaakin kehä - 3:n yläpuolelta???

Kirjoittaja: Kale JärvinenA. Karjalaiselle
Kerroppas ihan omin sanoin miten ne sun mäntäs on oikein taottu, vasaralla hakkaamalla ne turvoksiin vai miten ???
Mielestäni NS. takomäntä on Painevalua ja tavallinen on ns.kokillivalua.Taidatpa olla oikein alan ammattilainen vai miten ?

Kirjoittaja: puumalan miesjoo ostakaa euro pyörät ne ei kestä muutenkaan niin pitkään että tarviaisi mäntää vaihtaa

Kirjoittaja: pirhonen osmojep siltä tuntuu kun wisecoa kehuu ,menee muuten wisecot makeesti muruiksi eli vertex tai std.

Kirjoittaja: Jukka HaventoNiinpä. Takaisin mäntiin palatakseni, niin kyllähän taottu mäntä on taottu (tai ainakin kuuma- tai kylmäpuristettu) eli kyse ei ole painevalusta, joka nyt on vain yksi valumenetelmä muiden joukossa. Taonta ei tietenkään tapahdu missään sepän pajassa, vaan suurilla ja tehokkailla hydrauliprässeillä, joissa metalli pakotetaan haluttuun muotoon, jolloin voidaan vaikuttaa takeen sisäiseen mikrorakenteeseen.

Käyttäjän kannaltahan on kuitenkin tärkeintä se, miten esim. mäntä käyttäytyy tositoimissa. Taottu mäntä on pehmeä mutta sitkeä, kun taas valettu kova ja hauras. Eli taottu muuttaa muotoaan ja myös kuluu helpommin, mutta valettuun syntyy helpommin hiushalkeamia, jotka johtavat todella nopeasti täystuhoon. Eli puolensa kummassakin.

Itsellä on ollut yksi Wiseco käytössä ja se kulahti 30 tunnissa (125 cc pyörä). Pakopuolen männänrengasura levähti (yli 1 mm:n välys renkaan ollessa urassaan ja myös helmasta mäntä oli selvästi kulunut (mikrometri todisti asian). Sen sijaan Hondan vakiomännät ovat kestäneet aivan toiseen malliin. Olen ottanut moottorista ulos männän (ajettu ainakin x tuntia), joka oli päällisin puolin hyvä kuin mikä eikä nimeksikään kulunut. Satuin kuitenkin huomaamaan männän vaipassa lievästi kiillottuneen kohdan, joka tarkemmin katsottuna osoittautui hiushalkeamaksi. Otin männän käsiini ja vääntelin sitä hetken ja kas särö jatkoi etenemistään molempiin suuntiin saavuttaen männän tapin kolon, jossa se vielä haarautui kahtia. Eli olkaapa tarkkana, täystuho ei välttämättä tule kello kaulassa.

Kirjoittaja: J Mäkeläälä yleistä, jotku pellet tota tekee mut mä vaihdan männän about 50 tunnin ajon jälkeen!!!

Kirjoittaja: Hauska seurata tälläista keskustelua, kun kukaan ei tiedä MÄNNISTÄ YHTÄÄN MITÄÄN!
Ollaan niin asintuntijoita, heh, heh.

Kirjoittaja: KYL MÄ OON SITÄ MIELTÄ ETTÄ TAKOMÄNTÄ ON PAREMPI JA KESTÄVÄMPI KUIN VALETTU "PISTONI". KUTEN ARI SANOI NIIN OSTAKAA EUROOPPALAINEN PYÖRÄ NIIS ON TAKOMÄNNÄT VAKIONA! KUN JAPSEISSA ON VALETUT. ESIM GAS GASISSA ON WISECO VAKIONA JA KOTARISSA MAHLEN TAOTTU VASTAAVA WISECO! JOO MORO JA HYVÄÄ JATKOA MÄNTIEN PARISA KAIKILLE! T:ANTTI

Kirjoittaja: pirhonen osmomix pitäis ostaa wisecoja(780mk) kun ainakin suzukin piikkiin (crossipyörä) saa alkuperäisiä mäntiä 400-500 mk:n väliltä kunhan vähän soittelee ja kyselee??!! onko ne wisecot muka sen parempia?? itse kattelin että ohivuotoja tulee suunnilleen samojen ajotuntimäärien jälkeen ihan yhtä paljon. ja alkuperäisessä männässä tulee myös neulalaakeri plus muut hilut!!

Kirjoittaja: ari karjalainenAsiallisia kommenttija!
Se on vähän sama ajaako mersulla vai mazdalla molemmilla pääsee suunnilleen yhtä pitkälle.Kuulin tässä viime vuonna että pääkaupunkiseudulla eräs alan iso diileri kieltäytyi myymästä wiseco-ihmemäntää punaiseen -91 japsipyörään?..?
TÄSSÄ SELVIÄ ASIOITA!
-sylinteristä puuttuu pinnoitetta sieltä sun täältä.
-sylinterillä on ajettu n.400h(ilman remonttia)
-otin vahingossa ruohonleikkurin pensakanisterin mukaan moporadalle/tai en muistanu olinko jo laittanu viime viikolla siihen varsinaiseen öljyä.
TÄLLÄSISSÄ TAPAUKSISSA ON AIVAN SAMA MINKÄ VALMISTAJAN MÄNTÄ SIELLÄ HAKKAA...
TÄYSTUHO ON VARSIN LÄHELLÄ!

Kirjoittaja: J Mäkeläälä yleistä, jotku pellet tota tekee mut mä vaihdan männän about 50 tunnin ajon jälkeen!!!

Kirjoittaja: Euroopan poikien vehkeitten originelli-männät on valmistettu takomalla(samalla systeemillä kuin wisecot) Toisin kuin vähän halvemmat japsien männät (valettuja). Makso ne männät ym. mitä vaan, pääasia on se että rahat menee hyvään tarkotukseen. (Pääsee ajamaan TUOTTAVAA ajoa varmoilla vehkeillä!

Kirjoittaja: älä kuule edes kysy!

onko Wiseco parempi ku vakio?!?... NO ON!!!

ei muita vaihtoehtoja kannata harkita ku Wiseco!!!

Kirjoittaja: Joo kyllä ne on ne wisecot vitun hyviä, muut ei kelpaa.
Jätkät vaihtaa mäntää kymmenen tunnin välein, miksi??? kun tehot tuskin vielä häviää millään männällä, eiku kyllä ne sittenkin häviää, mut ei wisecosta, mut kyl se silti kannattaa vaihtaa, myyjä sano. ja niillä tunneilla se ei vielä hajoakaan jos muut asiat on kunnossa. Joten se on aivan vitun sama mikä jogurttipurkki siellä sylinterissä heiluu, ite en ainakaan maksa tuplahintaa sen takia, että mainosmiehet taas kusi silmään. Siinä teille ajateltavaa.

Kirjoittaja: Mielestäni ne ovat melko edullisia, sillä
n. 1100,. saa männän, renkaat ja tapin.
Uusien prätkien hinnat taas todella huimaavat!

Kirjoittaja: Kurt LeppäJohtuskohan siitä, että dollarin kurssi on noussu samassa suhteessa.
Mitä tulee siihen,että eurooppalaisiin
maksaa enemmän ku japseihin johtunee siitä,
että Usaan viedään kymmenen japsia yhtä eurooppalaista kohden ja siksi mäntiäkin menee 10X enemmän.Ja hintaan vaikuttaa aika tavalla valmistussarjan suuruus...
(ja tuo kymmenen kertaa enemmän oli sitten ihan hihasta ettei kenenkään tarvii korjata
että oikea luku on esim 8,7 kertaa...)