Mäntä ongelma!

Kirjoittaja: Jesse HämäläinenOnko kellään mitään järkevää selitystä että miks alle 5 h ajettu mäntä leikkas kiinni. Bensa oli n. 3 prosenttista. Kone oli kunnolla lämmin etten kylmänä rääkänny. Tossa alapuolella on linkki jossa on kuva männästä jos joku osaa sen perusteella sanoa jotain(kuva on tosin aika huonolaatunen). Niin ja pyörähän on suzuki rm 125 -88. http://www.bikepics.com/pictures/129596/

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIEräänä kauniina päivänä taannoin tapahtui jammun pytyssä pieni katastrofi. Mäntä ja sylinteri totaalisen paskana.
Menin kauppaan, ostin Wisecon putken ja männän.
Vaihdoin uuden sylinteriputken vanhan tilalle täsmälleen Wisecon antamien ohjeiden mukaisesti.

Hienosti toimi mopo vaihtoputkella, eikä seuraavakaan omistaja sitä rikki saanut (sylinteristä).

Se sorvausjigi (YAMAHA YZ 250 3SP) on muuten tuossa edelleen käytettävissä, jos joku tarvii.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIJa kun koneessasi on uusi mäntä ja kaikki eo. asiat tarkistettu, pitää kaasutin säätää oikein.
Vaikka jäähdytinneste virtaisi ja bensassa olisi tarpeeksi öljyä, saattaa lämpölaajeneminen yllättää uudelleen kaasarin liian laihan seoksen vuoksi.

Kirjoittaja: juho jaakonsaariKaverilla oli putkitettu sylinteri ni se kyl eli sen verran hyvin et leipo koko ajan kiinni.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo sit on kyllä perusasiat åt skogen, jos mäntä ja sylinteriputki laajenevat reilusti eri tahtiin. Missä koneistamossa se putki on laitettu?

Kirjoittaja: Jesse Hämäläinenmäntä on valettua alumiinia, sylinteri on putkitettu ja öljy on teboilin tavallista 2t öljyä joka on toiminut minulla ja kavereilla jo vuosia ilman ongelmia

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOOliko putkitus uusi, ja entäpä männän tyyppi sama kuin edellinen, vai?
Putkitettu sylinteri vaatii suuremman välyksen kuin pinnoitettu, eli pienempi mäntä sisään (jos löytyy).

Sylinteri/mäntä-välys noin 0.03-0.04 mm (putkitetulla ehkä 0.05 mm), mittausohjeet manuaalista. Hylkyraja noin 0.07-0.10 mm (oman maun mukaan).

Männänrenkaan katkosvälys kannattaa aina tarkistaa (ja säätää) uudestakin renkaasta noin 0.35-0.4 mm. Hylkyraja noin 0.6 mm.

Männän helmassa olisi hyvä olla pienen pieni viiste, jonka voi tehdä viilalla tarvittaessa. Voitelu ja tiivivstys pelaavat paremmin näillä eväillä.

Kirjoittaja: matti tukkinieminiin nähtävästi kyseesssä on valurauta mäntä ja oliko sinulla käytössä sitä teboilin täys syntettistä 2t öljyä? niin onko sylinteri putkitettu vai pinnoitettu.
koska putkitetun sylinterin kanssa tulee olla varavainen koska se saattaa leipoa kiinni kun löysää täysiltä kieroksilta kaasun nollillle eli kun on putkitettu sylinteri ninn kaasua pitää niin sanotusti vatkata edstäkaisin ja pitää pieniä kieroksia jääradallakin kuulin tästä yhdeltä viisaalta.

Kirjoittaja: Jesse Hämäläinennesteet oli kaikki tallella, mäntä on joku made in japan ja käytössä oli teboilin öljyä

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLiian pieni välys + lämpölaajeneminen.

Kirjoittaja: Jesse HämäläinenMikäs välys olis sopiva? :D

Kirjoittaja: matti tukkiniemiminulla oli samanlaiset jäljet männässä kun koneessa ei olllut paljon jäähintin nestettä eli oliko nesteen pinta vajonnut ja minkä merkkinen mäntä on kyseessä?
mitä kaks tahti öljyä olet käyttänyt? kun halvemmat kaks tahti öljyt eivät voitele moottoria tarpeeksi kuumana.