Männänvaihdon hinta
13.11.2000 - 00:00
|
Paljon firmat yleensä velottaa männän vaihdosta?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Paljon firmat yleensä velottaa männän vaihdosta?
Kirjoittaja: Mikko KarppinenSe kirja josta aiemmin mainitsin, on saatavilla Alfamerilta. Hinta on 225,-
Alfamerin Puh.nro on 09-7742810. Minulla on nyt sen kirjan 1.painos kirjastosta lainassa, mutta aion ostaa sen uudemman version itselleni.
Kirjoittaja: pirhonen osmoJep, onhan se omakin mielipide sanottava :)
Olen "Niffen" ja monen muunkin kanssa samaa mieltä, eli kyseessä ei kait ollut omien tai muiden taitojen arvostelutilaus, vaan puhtaasti siitä mitä maksaa ja missä voi homman hoitaa. Kaikkihan "osaavat" vaihtaa talvirenkaat, kuitenkaan eivät halua, ehdi, jaksa, tai heillä ei ole paikkaa missä "huonolla säällä" huollon voisi tehdä.
Todettakoon se että harrastelijan elämä on helpompaa/halvempaa, jos omaa taitoa, huoltotöille sopivat tilat ja hyvät työkalut.
Näinhän se on että kukaan ei ole seppä syntyessään joten joku haluaa harrastaa ajamista ja joku (kuten minä) saa "pieniä" pyörän rassaamisestakin :)
Kirjoittaja: matti eerolainenJoo ihmemeellistä kommenttia raittilalta, totta helvetissä voi männän vaihdattaa liikkeessä jos siltä tuntuu.
tosta raittilasta on tullu joku off-road jeesus joka sanoo kuinka pitäis hommat tehdä ja kuinka ei.. ja sama homma heinäaholla ja laineella. annetaan kaikkien vaan harrastaa niillä resurseilla ja taidoilla mitkä nyt sattuu olemaan, tyylejähän on monia>hyppyheikit,junttienskat,kuolemaahalveksuvatjääratapilotit ym.mutta kahdella pyörällä kuitenkin pärtsäillään.
Kirjoittaja: Lauri JulinJuha-> "Ei kukaan ole seppä syntyessään".
Kirjoittaja: pirhonen osmoJos on peukalo keskellä kämmentä jo kun crossin ostaa, se crossi on ihan turha kapine. Männän vaihtaa helposti.
Kirjoittaja: Tommi TurunenRaittilalle:Kylläpä osaa ihminen olla lapsellinen,ettäkö miljoonan olisi teidän pytyt maksanu!Hohhoijaa.Kaverilla on niin kapea maailmankatsomus,että sääliksi käy sun lapsia.
Männän vaihdon hinnasta en tiedä,koska olen viimmeksi semmoisen vaihtanut itse ja se oli mopoon mäntä(Pentti,mun faija ei muuten edes tiedä mikä mäntä on...)
Crossariin kyseinen homma on edessä toivottavasti vasta ensi syksynä.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikVaikka polttomoottori on todella simppeli laite, ei kaikkia välttämättä kiinnosta/ ole aikaa / resursseja / osaamista rassata näitä mopoja. Jos ei, niin ei. Sitä vartenhan alalle on syntynyt huoltamopalveluiden tarjoajien runsaslukuinen alakulttuuri. Joku saa elantonsa huoltamalla muiden laitteita ja harrastajat voivat harrastella kunnossa olevilla fillareilla ja ohjata omia resurssejaan omaan työhönsä, jossa voivat olla vaikka millaisia asiantuntijoita. Hieno homma tällainen erikoistunut yhteiskunta, eikö vain. Olisi kiva nähdä tänkin kuolevan harrastuksen harrastajien edes hetken tulevan toimeen keskenään ja siirtymistä ns. "nollatoleransseista" suvaitsevaisempaan asenneilmastoon.
Kirjoittaja: pirhonen osmoTommi Turuselle: Lukisitko vielä uudestaan väitinkö joidenkin pyttyjen maksaneen jotakin. En suinkaan. Eräs "iskä", joka vei aina pyörän mp-korjaamolle kun se "ei toimi", totesi vaan, että pytylle (pokaalille) tulee hinnaksi kymppitonni, vaikka lahjakas poika toi niitä lähes jokaisesta kisasta. No sitten huulta heittäen n. 200 pytyn kokoelman tällä hinnoittelulla vois myydä alehintaan yhdellä miljoonalla.(ei sitä kukaan osta edes tonnilla,ei kyllä ole myytävänäkään) Toivotan Sinulle hyvää harrastusta, ja ei tavitse sääliä mun lapsia, ne kun on ihan aikuisia miehiä. Se tuntuu ihan kivalta, kun joku sanoo, että lähes kuuskymppinen "pappa" on lapsellinen, poikamaisuuden takia kai tässä kirjoitellaan. Niin ja koko tän jutun alkuun...eikö vastaukseksi riitä? Kun vaihdat männän itse tiedät mitä aikasi maksaa. Mp-korjaamo myös tietää mitä aika maksaa, kun siitä ajasta täytyy tilittää ainakin 2/3 osaa valtiolle.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo just - kun ei nämäkään kaikki tälle foorumille osallistuvat aja kilpaa, saati halua olla nyrkit savessa. Mikä ihmeen kansalaiskelpoisuuden osoitus se männänvaihto on? Aivan varmasti jokainen osaa tehdä sen, kun on kerran katsonut vierestä ja itseluottamusta enemmän omaavat purkavat ja kokoavat monimutkaisempiakin laitteita ilman minkäänlaista opastusta (sitä paitsi eihän niitä manuaaleja käytetyissä ole ja tietyissä merkeissä ole ollut kunnollisia uutenakaan). Nämä jorinat ovat sitten taas luokkaa:"Jokaisen suomalaisen TOSIMIEHEN pitää osata sen verran kvanttifysiikkaa, että osaa rakentaa toimivan hiukkaskiihdyttimen sinä päivänä kuin sellaisia tarvitaan". Turhaa höyryämistä ja miehistä uhoa kaikki tyynni. Mitä tulee rahan käyttöön, ollaan taas tosi subjektiivisellä alueella. Kukin käyttäköön varojaan miten parhaaksi näkee. Rahaa voi tunkea esimerkiksi "Mopen" p*****seen tai vaikkapa palkata kuski ajelemaan sadepäivinä omasta puolesta, jos ei hotsita. Eiks ni?
Kirjoittaja: Mikko KarppinenOlen Pentin kanssa samaa mieltä. Männän vaihto on niin perusjuttu, että se pitää jokaisen harrastajan osata. Mites sitä sit tehdään jos crossikisan harjoituksissa mäntä menee ja tunnin päästä olis kisan startti? Crossipyörän mukana tulee todella kattava service manual jossa on räjäytyskuvat ja tarkat ohjeet eri huoltotoimenpiteiden suorittamiseen. Jos et sellaista saanut, niin kannattaa kysellä paikalliselta kauppiaaltasi. Sitten on olemassa erinomainen kirja, jossa on ohjeita crossipyörien huoltoon ja säätämiseen.Eric Gorr: Motocross and offroad performance handbook. Kirja on englanniksi. Siitä on nyt ilmestynyt uusi painos. Kannattaa kysellä sitä Alfameriltä.Esittelyn kirjasta löydät [url=https://ericgorr.com/bookorder.html]täältä.[/url] Tästä pääset kirjoittajan [url=http://ericgorr.com]kotisivulle.[/url] Siellä on paljon hyödyllistä tietoa kaasuttimen säädöistä, kuvia erilaisista männistä(miksi se on mennyt siihen kuntoon) ym. Jos taas kaipaat tietoa jousituksen säädöistä mene [url=http://www.mx-tech.com]tänne.[/url] Valitse tuning ja siellä on ohjeet kuinka säätää jousitus.
Kirjoittaja: Mikko KarppinenNo linkkien teko meni päin peetä.. Kuitenkin niissä näkyy ne osoitteet.. Käykää katsomassa!!
Kirjoittaja: T. PurolaKäsittääkseni kysyjä halusi tietää paljonko männän vaihto maksaa, eikä sitä kuinka nuorena kenenkin poika on homman tehnyt.Eihän kaikilla ole edes kunnon paikkaa, missä isompia remontteja on mielekäs tehdä.Soita lähimpään mp-huoltoja tekevään liikkeeseen ja kysy niiltä, niin saat varmasti tarkan vastauksen.Tuskin se työn osuus ketään konkurssiin vie.
Kirjoittaja: nieminen jarkkoMännän vaihtaminen vie n. tunnin/kaksi kaverilta joka on sen pari kertaa tehnyt. Tämä siis 2-tahtiseen, nelarit ottavat vähän enemmän aikaa. Kun on irrottanut sylinterin ja männänrenkaat, kannattaa sovittaa männänrenkaita sylinterin sisään ja mitata renkaiden kärkiväli. Ohjekirjasta pitäisi löytyä oikea männänrenkaiden vaihtoväli (puolikkaassa kai n. 0.7mm). Mäntää ei kannata vaihtaa jos se on siistissä kunnossa.
Kirjoittaja: T LPentti: ...sulla ei oo oikeen varaa neuvoo pyörän huollosta ja kunnossa pidosta, ainakaan tohon äänen sävyyn. (jos katsoo teidän omia pyöriä ja keskeytysten määrää). sä oot jo sen verran vanha ja "fiksu" et eiköhän anneta kaikkien harrastaa niinkuin he tykkäävät.
Kirjoittaja: Mikko HakanenTuohon kommenttina ...
Mielestäni mäntä kannattaa vaihtaa aina jos pytyn ottaa irti ja suunnittelee mäntäremonttia. Paljaalla silmällä nähdyt jäljet eivät saa olla ainut syy, miksi mäntää vaihdetaan. Esim. uusi männänrengas alkaa soimaan aika nopeasti vanhassa männässä ja kun se pääsee liikkumaan urassaan ylösalas-suunnassa, silloin ei kiinnileikkautuminen tai takertuminen imu/pakoaukkoon ole kaukana. Mitäs muut ovat mieltä ?
Kirjoittaja: P. ReponenSoitetaan.
Kirjoittaja: pirhonen osmoPertsa Reposelle: Kun mulla ei ole moottoripyöräliikettä en voi vastata mitä männänvaihto maksaa. Olen kuitenkin sitä mieltä edelleenkin, että näin yksinkertaiset hommat pitää osata tehdä itse, jos aikoo harrastaa lajia vaikka ihan leikkimielellä. Hommahan on ihan yhtä vaativa kuin vaihtaa sulake tai lamppu. Soiteteaanko teille sähkömies paikalle kun lamppu palaa?
Kirjoittaja: Tako MäntäHaloo !!!
EIPÄS JUUPAS JUUPAS EIPÄS...
Kirjoittaja: Pertsa R.Raittila:..Vai kiillottavan mekaanikon,meidän pojat kiillotti itse jo kolmivuotiaana..mut ne onkin oikeita cowboyta.Jos kaveri esittää asiallisen kysymyksen,niin miksi sille pitää alkaa naljailemaan jollei osaa neuvoa asiassa?Eiköhän se ole jokaisen oma asia miten pyöränsä huoltaa/huollattaa/jättää huoltamatta.
Kirjoittaja: Turo Voutilainenhyvä niksi:
jos mahdollista, kannattaa laittaa männän tappi pakastimeen jäähtymään, kun alkaa repimään pyttyä irti. Ei nimittäin tarvii hakata vasaralla paikalleen...
Kirjoittaja: Ville SepponenMäntä vertailu: Merkit??? hinnat?? laatu?? lyhyesti pähkinän kuoressa...
Kirjoittaja: pirhonen osmoJäi epäselväksi tarkoittiko kysyjä kakspyttystä 2-T moottoria vai 6 sylinteristä GoldWingiä.2-T crossiin männän vaihto kestää ammattimieheltä ehkä tunnin. Esim.www.moposport.fi veloittaa työstä 240mk/tunti.Ehkä tämä antaa jotain suuntaa männänvaihdon hinnasta.
Kirjoittaja: pirhonen osmoArvoisa TL, olisi hyvä tietää kuka lienetkin. Mielestäni se on jopa keskusteluun osallistumisen edellytys, etenkin kun väitteesi on täyttä soopaa. Tänä vuonna jälkikasvuni keskeytys prosentti tekniseen vikaan on 0. Tero on ajanut viisi "päitsiä" ja läpiajo prosentti on 100. Jos et jostain syystä tykkää pyöriemme ulkonäöstä, niin "kiillottavan mekaanikon" paikka on aina auki. Rahaa ei kyllä ole yhtään siihen sijoittaa. Haluisin edellisellä kommentilla vain tuoda esille, että kyllä tämä harrastus vaatii sekä isän, että pojan syventymisen asioihin. Mielestäni loistava esimerkki männänvaihdosta on kun Tuukka Heinäaho vaihtoi männän Joutsassa n. 15-20 minuutissa kuran peittämään kuumaan pyörään. Isä Ilkka antoi vierestä vaan rauhallisia ohjeita. Kaikki meni hyvin ja "päitsi" jatkui, Tuukka taisi silloin olla iältään 16v.
Joten.... no ei siinä mitään, täytyyhän mp-korjaamoidenkin elää. Eräs näin toimiva isä vaan sanoi, että pokaalit maksavat vähintään kymppitonnin kappale. Jos näin on me voitais myydä koko kokoelma reilulla miljoonalla.
Kirjoittaja: Mikko OnaliEi kannata viedä liikkeeseen laitettavaks ku se maksaa tosi paljon. Kanattaa kysellä vaikka joltain tutulta joka on vähän rassannu koneita. EIKÄ SE MÄNNÄN VAIHTO OO KOVIN VAIKEE KU KATTOO OHJEKIRJAA JA TEKEE RAUHALLISESTI.
Liikeessä voi maksaa männänvaihto 1500-2000mk riippuu siitä mitä siihen sitten laittaa jos joutuu kankee ja muuta laittaa hinta nousee rajusti.
Kirjoittaja: samuli pja riippuu pyörän merkistä/mallista...annapa vähän lisää tietoa niin voipi sanoa tarkempia hintoja!
Kirjoittaja: Sami LänsimaaEi sitä mäntää kannata viedä liikkeeseen vaihdettavaks kun sen voi vaihtaa myös itse ei se oo niin vaikeeta mänta 125 n.800 250 n.1000 takomäntä prox männät miltei puolet halvempia
Kirjoittaja: pirhonen osmoVai että mopo pitäis viedä korjaamolle männän vaihtoon. Meijän pojat ( ja kylän muutkin pojat) on kaks`toista vuotiaasta vaihtaneet männät ihan ite. Neljätoista vuotiaana sitten pitää pystyä halkasemaan kone ja pistämään kasaan. Kampiakseli homma on tietysti käytävä jossain pajalla, jossa on "heittokello". Tietysti "iskä" tai joku "korvike" täytyy alussa neuvoa. Mutta laulun sanoin, jos ei näin oo "hän ei oo oikea cowboy".