Luokkajako
8.12.2007 - 01:12
|
Kirjoittaja: MARKO OJALAOlisikohan enduron julkisuuskuvan, seurattavuuden ja tulevaisuuden kannalta kuitenkin paras vaihtoehto suomessa, jos ajettaisiin vain yleismestaruudesta yhdessä luokassa. Olisi vain A, B, C + junnut ajaisivat oman sarjansa alle 125 ksm.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENKyllä enduro muuttuisi katsojan kannalta aika yksitoikkoiseksi, samoin kaluston kuutiotilavuudet. Olisihan sitä tietysti helppo seurata. Kuskien kannalta jo top30 pääsy olisi aika suoritus ja kuinka se jaksaisi motivoida ajaa semmoisista sijoituksista? Kannatan ehdottomasti tätä tulevaa luokkajakoa!
Nykykisojen markkinointi, ym tiedoitus on edelleen aika onnetenta, kisat tahtovat jäädä vain sisäpiirien tapahtumiksi ja näin valtamedia ei tahdo/tiedä kiinnostua kisoista. RAHAA&RAHAA joltain SUURELTA yhteistyökumppanilta niin helvatusti ja joka sm skabasta 30min tv-lähetys parhaaseen katseluaikaan (mm-lähetysten tyyliin) niin eiköhän ne sponsorien avustukset & lajin tunnettavuus nousisi kohisten vs lajin muuttaminen yksityyppiluokaksi??
Kirjoittaja: Hannu MäkiOmasta mielestäni endurossa jaetaan ehdottomasti liikaa palkintoja. Melkein suurempi saavutus on välttää pytyn saaminen. Esim. sijoitus XII pokaali löytyy hyllystä.
Eikös se motivoi enemmän, kun palkinnon saaminen vaatii edes hieman työtä?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLuokkajako on mielestäni pääpiirteittäin ok, ja ymmärrän jossain määrin sen tarpeen säilyttää piikit omanaan. Siitä huolimatta, kun kerran isoissa pistettiin tahdit nippuun niin saman olisi voinut tehdä pienissäkin. Kolmas luokka saisi sitten olla vaikka alle 20v., junnuluokka kuitenkin. Saahan sitä siirtyä pikkunelarin sarviin heti kun laki sallii, ketkä mielii.
Säännöthän sanoo, että palkinnot tulee varata vähintään kolmelle parhaalle ja parhaalle kolmannekselle, ei kuitenkaan yli 10 / luokka. No niinpä tuon säännön mukaan voi nousta A-luokkaan saamatta C:stä tai B:stä palkinnon palkintoa (suurimmissa kisoissa joissa luokkia ei ole jaettu on kuskeja C ja B jopa 100 molemmissa). Sellainen tapaus taas ei A-luokassakaan saisi koskaan palkinnon palkintoa.
Kun C-luokasta nousee 10% päältä B:hen, olisi sopivaa, että vähintään kaikki nousijat saisivat palkinnon. No näinhän ei sääntöjen mukaan olisi esim. Hyvinkäällä käynyt. Kun luokkia on kolme, jakautuu nousijat luokkien kesken välillä todella epätasaisesti. Lähinnä piikkiluokassa voi käydä niin, että nousee vaikak ei ole luokan parhaassa kolmanneksessa.
B-luokissa yleiskilpailussa parhaan neljänneksen verran kuskeja (+1) saa nousupisteen, eli on jälleen hyvin mahdollista saalistaa se viimeinen piste B:ssä kovimmasta luokasta sijoittumatta palkintosijalle. No ensi vuonna se muuttuu jo hyvin epätodennäköiseksi kun pistetiä jaetaan parhaalle viidennekselle. Joka tapauksessa kaikkien nousupisteitä saaneiden pitäisi päästä myös palkinnoille.
Edellisen kanssa olen siis täysin samaa mieltä siitä, että palkintoja jaetaan liikaa. Periaate 10% tai 20% parhaat (kunkin ajajaluokan yleiskisassa) palkinto, min. parhaat kolme ja kaikki nousijat ja pisteitä saaneet. 30 kuskista 10 parhaalle palkinnot on liikaa. Mutta jos luokat lyötäisiin kaikki yhteen, ei se millään tavoin nostaisi kilpailullista tasoa. Moni kuski jäisi pois, kisat pienenisi, järjestäjien tulot laskisivat. Eri asia jos top 10 riittäisi jo hyviin sopimuksiin, sponsorirahoihin, medianäkyvyyteen, mutta kun ei riitä, eikä kukaan pysty täällä ammatikseen ajamaan. Oma veikkaus on, että jos luokat kilpailuluokat niputettaisiin, olisi tuloksena lähes yhtä isot erot top 10 sisällä, mutta 50% siitä määrästä kuskeja mitä nykyään.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHaloo!
Pistääkö kenenkään muun silmään toi superkökkönen luokkien nimeäminen, Kalkun sivuilla Perttulan pöräyksen kohdalla?
Siis jos tuo on virallinen tapa, niin ollaan kyllä metsässä, on kyllä semmonen sillisalaatti. Toki nimet kertoo enemmän, mutta kun tuo luokkarivi käy pitkäksi, kasvaa yhä enemmän vaikutelma "jokaiselle oma luokka".
Eikö tuo nyt olisi kuitenkin parempi pitää ne vanhat lyhenteet tai jotain Ba, B250-4, B-A tai kunnes parempia ideoita löytyy?
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENSiis: A125,A2504T,A-Avoin,B125,B2504T,B-Avoin,C125,C2504T,C-Avoin,V
tai..
A125,A2504T,A-Avoin,
B125,B2504T,B-Avoin,
C125,C2504T,C-Avoin,V
Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖHey Pihatontut !
Tässä muutama vinkki luokkajakoihin:
Mitäpä jos 4T luokka parkkeeraisi autot 2T luokan kanssa vierekkäin varikolle mutta kuitenkin niin ettei C-luokka näe mihin B-luokan ne on parkeerattu.
CB-125R2D2-4T voisi ajaa keltaisilla paidoilla kun taas 2T C3PO:t voisivat ajaa vihreillä.
ns. Vihreä luokka panostaisi samalla ympäristönsuojeluun ajamalla siis vihreillä paidoilla ja se myös lisäisi televisio sopimusten arvoa.
A-450-2T luokan kestuntinopeus tulisi olla 120km/h paitsi varikolla jossa se pitäsi pudottaa 100km/h. Samalla takarattaan koko tulisi olla maximissaan 20 hampainen.
Jokaisen luokan ensimmäinen voisi ajaa "jokkis" autolla letkan keulilla niin että katsojat näkisivät kuka johtaa. Vastaavanlainen käytäntö on jo hyväksi todettu
jääkiekon SM-liigassa (kultakypärän muodossa) joten miksei se toimisi täälläkin.
Sivuvaunu eli IWWTMBNKAITITDHABD-luokka (lyhenne sanoista i welded wheelbarrows to my brand new ktm and i think that i dont have a brain damage)
ajaisi niin että kyydissä pitäisi olla vähintään 3 henkilöä. Lisäksi jokaissa vaunussa pitää olla A-oikeudet ja saniteetti tilat.
Kirjoittaja: JUHA VUORISami Suontakainen-Rönkkö kirjoitti:
Sivuvaunu eli IWWTMBNKAITITDHABD-luokka (lyhenne sanoista i welded wheelbarrows to my brand new ktm and i think that i dont have a brain damage)
HAHAHAHAAA voi perrrkeele..repesin..