Luistokytkimet
Kirjoittaja: MARKO LAINEKun tuolla uusimmassa lehdessä testattiin erästä luistokytkimen merkkiä, niin on pakko kertoa myös omakohtaisia kokemuksia STM-merkkisestä luistokytkimestä.
Artikkelissa valitettiin että käytössä ollut luistokytkin ei mahdollistanut hyviä startteja ja vaihtaminen ilman kytkintä oli vaikeaa ellei jopa mahdotonta.
Omakohtaiset kokemukset on jo viiden vuoden ajalta STM:n luistokytkimistä jäältä, hiekalta kuin asvaltiltakin, kahdella ja neljällä pyörällä. Juuri nuo kaksi asiaa ovat niitä mitkä ovat onnistuneet aina tuon STM:n kytkimen kanssa. Eli starteissa aina kärkijoukossa, jos ei keulilla ja vaihtaminen onnistuu paljon helpommin kuin perinteisellä kytkimellä.
Tämän lisäksi nuo normaalit luistokytkimen edut eli takapyörä ei mene lukkoon kuin ehkä sadekelillä asvaltilla.
Eli varmasti noissa luistokytkimissä on suuria eroja niin käytössä kuin säädöissä. STM käyttää kahta erilaista jousilevyä, joiden molempien vastusta voi säätää lajiin ja keliin sopivaksi. Ilman oikeanlaisia jousia ei varmasti saada parasta mahdollista tulosta. Tuossa testissä oli varmasti myös samasta asiasta kysymys eli säädöt olivat vain liian herkällä.
Nyt kun noita luistokytkimen valmistajiakin on tullut useampia, niin olisi kiva joskus saada testiä noiden eri merkkien välillä. Hintaluokkahan on kaikissa suunnilleen sama, mutta toteutuksissa on paljon eroja.
Loppukommenttina sanottakoot että eipä tarvitse ainakaan itse enää nelarilla ilman luistokytkintä ajaa.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jarmo JärviMinkä hintasia nämä kytkimet ovat? Kestääkö nämä paremmin, kuin normaalit kytkimet?
Kirjoittaja: MARKO LAINEKyseessähän ei ole yleensä ihan kokonaan vakion kytkimen korvaaja, vaan pelkästään tiettyjen osien korvaaja. Näissäkin on siis eroja riippuen merkistä.
Hintaluokka on 800-1000 euroa.
Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIGassin nelarin luistokytkin oli unelmakevyt yhden sormen kytkin ja hieno tuntumaltaan. Moottorijarrua loiventaa, muuten käytössä kuten tavan kytkin. Vuoden käytön jälkeen rupesi hieman luistamaan ja olisi vaatinut paksummat säätöprikat, mutta pyörä meni vaihtoon ennen kuin ehdin ropaamaan kytkintä.
Nykyisen Kotkan nelarin kytkin oli vakio. Mutta 1kk jäykän kytkintuntuman kanssa tuskailun jälkeen oli pakko ostaa luitokytkin, kun oli gassin kanssa siihen tottunut. Ostin KTM:n oman luistokytkimen, jossa tuli koko kytkinasetelma, siis ihan kaikki. hintaa . 800,- Ihan yhtä kevyt ei ole kuin gassissa käyttää, mutta melkein. Toisaalta 1 vuoden käytön jälkeen (n. 150 h) ei luista ja toimii edelleen. Ja samoin loiventaa moottorijarrua.
Lehden testaajat lähtivät kyllä soitellen sotaan. Säädöt taisi olla pielessä, kun kerran lähdössä kytkin luisti. Jos kerran palstatilaa uhrattiin sivukaupalla, olis nyt voinut edes oikein toimivaa laitetta testata...
Automaattikytkin on sitten asia erikseen. Siinä kytkin luistaa lähdössä ja voi vaikka kolmosella lähteä paikaltaan mopon sammumatta. Ja olla paikallaan vaihde päällä, koskematta kytkimeen. Ainakin Jämsän seudulla tuntuu olevan pop nykyisin...
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHemmetin Ström, oli niin hienot Päitsijututkin. Kyllä menee ainakin "tahdon olla Ecclestone" nyt vähän liian pitkälle. Tainnu vähän Vihriälläkin olla kiire, kun on pitänyt päästä bannikisaan ajamaankin. Testeissä voisi edes vähän punnita osia ja pyöriä, eikä olisi iso homma asioihin vähän syventyäkin, kuten tähän kytkimeenkin.