Laskennallinen meluselvitys

Kirjoittaja: LAURI HEINONENOnkos kellään kerhojen puuhamiehistä kokemusta tai peräti tietotaitoa tuollaisesta otsikossa olevasta operaatiosta. Meillä Porissa tuollainen nyt vaaditaan Yyterin rata-alueesta (lajit motocross ja speedway), ja aika alkaa käymään vähiin. Kyseessä on siis tosiaan laskennallinen selvitys, jossa paikan päällä ei käydä ollenkaan, pöytähommina tehtävä. Sen verran olen saanut selville että on liikeyrityksiä, jotka kyseisiä selvityksiä tekevät, mutta hinta on melko suolainen. Pyytävät nimittäin 1000*eur* + alvia siihen päälle, joka kerhon rahoissa on todella paljon.

Eli onko joku selvinnyt halvemmalla, itse tehden tai saanut kaupungin maksumieheksi?
Kaupunki itse eli Ympäristötoimisto sitä vaatiikin, eikö olisi kohtuullista, että itse maksaa jos tarviikin... Ei taida tuo mennä perusteluna läpi, mutta kertokaa, mitä keinoja olette käyttäneet.

t. Jussi Heinonen

Kirjoittaja: Harri VanhalaOn tässä turahuumorissa sen verran itua, että kerhot voisivat ehkä tietää toistensa asioista enemmänkin. Useilla kerhoilla on edessään samanlaisia ympäristöarviointeja, EMK:lla uuden radan takia, monilla vanhojen.

Kun radat alkavat yhä enemmän olla ongelmissa, pitäisi yhteistyön ehkä tiivistyä ja sitä vartenhan kaikki kerhot kuuluvat samaan katto-organisaatioon. Jotkin kerhot kilpailevat toistensa kanssa menestyksestä ja jäsenistä, mutta eiköhän olisi näissä rata-asioissa parasta puhaltaa "yhteiseen kynttilään".

Kun olen eri ratavastaavien kanssa keskustellut ja käynyt tutustumassakin tilanteisiin, on tullut sellainen käsitys, etteivät asiat ole ihan niin huonosti kuin luulemme. Perinteinen siilipuolustusasenne on vain heitettävä menemään (eikä edes kierrätettävä) ja oltava aktiivinen. Ratojen melutaso on monessa paikassa niin kova, ettei niitä myyttisiä viherpiipertäjiä voi pitää syyllisinä, vaan on meissä omaakin vikaa ja juuri se antaa hommaan toivoa. Kun pahimmat änkyröinnit ("kyllä maailmaan melua mahtuu", "--ttu nää mitään ääntä pidä", "hankkikoot korvatulpat") saadaan järkiinsä, on meillä paljonkin toivoa. Omissa käsissä useimmissa paikoissa, sanoisin.

EMK:n radalta joudutaan häätämään nyt kesäöinä vielä 21.30 paikalle ajamaan tulevia, vaikkei pitäisi olla epäselvää ajoajoista. Ratamestari on tietysti nipottaja, kun ei anna ajaa. Kielto estää lajia kehittymästä 5 minuutin tähtäimellä, mutta ehkä 15 vuoden tähtäimellä ollaan ihan viisaita.

Ruotsalaisilla on standardimainen ratojen ympäristöarviolomake, mutta minusta se on melkein yhtä tyhjän kanssa, kun olemassaolosta kamppaillaan. En ole perehtynyt ratojen meluarvioihin, mutta käsittääkseni kysymyksessä ei ole mikään valtaisa projekti, jos työn tekevällä insinööritoimistolla on aiempaa rutiinia juuri tästä teemasta.

Pitäisikö syksyn SML-kokouksessa ottaa ratojen ympäristöarviot erääksi teemaksi? Paikallahan on aika hyvin kerhojen edustajia. Viime vuosina SML on omilla sääntötulkinnoillaan aina mennyt meluasioissa löysintä reittiä, minkä FIM sallii ja nyt uusimmissa säännöissä jopa poikkeaa FIM:n löysimmästäkin tulkinnasta vielä löysempään suuntaan (96 dB vain 2006-mallisille pyörille).

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJes !

SMPL Suomen moottoripyöräiljöiden liitto.

Kyllä kansa tietää !

Harri hallitukseen !
Pappa puheenjohtajaksi !
Sirkusta sihteeri !
Walleniuksesta viranhaltija !

Asiallisesta aiheesta unkarinmalliin "turaenduro" huumoriksi.
(ja huonoksi sellaiseksi)
(yrittäkää ymmärtää)

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSHeh. Harri heitti pahan;) Olisihan se liitonkin etu jos etelä-suomessa ajettaisiin crossia vielä 10 vuoden päästäkin.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: Harri VanhalaMeillä on Espoossa tekeillä tämänkaltainen hanke varsin pian, mutten osaa antaa kummempaa vinkkiä vielä tässä vaiheessa. Tuo hinta ei valitettavasti kuulosta kovalta, tuollaisia ne ovat ja enemmänkin. Pystyttekö keskustelemaan kunnan urheilutoimen kanssa?

Ilmoitelkaa muutkin kerhot, jos vastaavia juttuja on. Voisi olla viisasta antaa jonkin toimiston erikoistua näihin kysymyksiin, niin voitaisiin saada säästöjä. Ihanaahan olisi, jos olisi jokin keskusjärjestö, jolla olisi mahdollisuus perehtyä asiaan.