Lajin valinta

Kirjoittaja: Dare DevilElikkä lopetin pitkä aikaisen jääkiekon peluun ja nyt himottaa uusi harrastus ja toivottavasti 2-pyöräisten parissa, mutta tuo lajin valinnan vaikeus kirraa pahasti. Olen ajatellut crossia, enduroa ja supermotoa(Moto noista kaikkein eniten kiinnostaa). Budjektit laskettu kaikista eikä ongelmia, mutta mitä suosittelette ensimmäiseksi pyörä harrastukseksi.? Ikää löytyy 17 ja harjoituspaikoista ei ole puutetta(kaikkiin kolmeen löytyy). Pyörien parissa touhunnu pienen ikäni, että huollotkaan ei tuota ongelmia.

Kiitos ja kumarrus

Kirjoittaja: Dare DevilYmmärsin pointtisi ja olen samaa mieltä tuon trialin suhteen.

Kirjoittaja: KARRI KUISMAtais mennä kaksi asiaa sekasin, ajella voi crossipyörällä ja oppiakin, mutta jos meinaa joskus oikeasti ajaa ko. lajeja menestyksekkäästi, niin trial on ehdoton valinta pyöränkäsittelyn hallintaan yms.
jollain onnekkailla on mahdollisuus ajaa trialia muiden lajien ohessa , kustannukset tosin kaluston hankinnasta kasvavat melkoisesti.

olispa nuorempana tiennyt ja on muuten pirun hauskaakin.

Karri

Kirjoittaja: Ismo Käsmäjoo, nuo pikku nelarit on kyllä älyttömän mukavia ja helppoja ajaa vaikka kokemusta on vain muutama ratakierros! Mulla ois sellanen käsitys että jos kestävää nelaria haluaa ni Yamaha olis oikee merkki. Ei välttämättä oo ajettavuudelta ihan Hondan(Jenkki lehtien mukaan) veroinen mutta harrastajalle paras kestävyyden takia. Ite ajelen piikillä ja se vie tehojen puolesta ihan kivasti eteenpäin, mutta on se vaan niin että ei se lisävääntö keskikierroksille yhtään pahaa tekis!!

Kirjoittaja: Mikko NikkanenKehuvat nelaria hieman kivammaksi ajaa juuri tuon väännön ansiosta olen kyllä itsekkin haaveillut sellasesta seuraavaksi. Onhan se tietty niinkin että oma pyörä on monenmielestä se paras, mutta kaikki hajoo niin nelari jammutkin jollei niitä huolla oikein mutta 2-tahti on kyllä helppo ja edullinen huollettava. Mun mielestä kannattaa alottaa tuolla 250 jos siis meinaat nelaria ja tietty piikillä jos 2-t (ainakin mitä kuuntelee noiden parempien kuskien mielipiteitä) ja siitä on sitten helpompisiirtyä isompaan. Kuten sanottu mieipiteitä yhtäpaljon kuin kuskejakin :)

Kirjoittaja: Dare DevilVielä jäi että olen myös piikkisellä crossilla ajanut mutta tuo 250 tuntuu paljon paremmalta ajaa ainakin omallaperstuntumalla.

ps. pahoittelen kirjoitusvirheistä :)

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenCrossi, ja älä osta liian isoa. "nimimerkillä kokemusta"

Ja piikki alla nyt.

Jake

Kirjoittaja: Mikko NikkanenJOO EIKÖHÄN TUO PIIKKINEN CROSSI OLE VIISAIN VALINTA ALUKSI
ITELLÄNIKIN ON PIIKKINEN HONDA, ELOPAINOA 95KG PITUUTTA 182
JA MUA SE VIE VÄLILLÄ LIIKAAKIN MUTTA SILLÄ OPPII "PARHAITEN" AJAMAAN

Kirjoittaja: Dare Devilsen verran pitää vielä mainostaa etten ihan käsi ole ajamaan ja se mitä trial hemmot tekee nii kunnioitan heitä suuresti mutta ei kiitos :)
Yhdellä kaverilla on moni vuotinen crossitausta ja olen puhunut hänen kanssa itse lajista ja pyöristä. Olen ajanut hänen 250 nelaria ihastunu siihen joten eikö se sellanen ole jos ja kun sen pyörän ostan. Mitä lajiin tulee nii on kuulemma vaikea päästä jo puomille kun on niin paljon hakijoita mutta harjoitus tekee mestarin.
Nyt sitten pyörä kysymyksiä. Eli se 250 crossi nelarina ois tavoite(crossi sekä moto ja miksei endurokin mahdollista). Kaikkista merkeistä huonot ja hyvät puolet kuultu. Pyörän tulisi olla -01-04.
Onko tuo 450f jo sitten niin iso muutos 250 että ei kannata edes harkita?

Kirjoittaja: JUKKA PENTTILÄMoi Dare.
Kaikissa luetteloimissasi lajeissa täytyy osata AJAA moottoripyörällä.
Ajamaan opii parhaiten ajamalla TRIAL-pyörällä hyvässä porukassa
missä on kokeneempia trialkuskeja.
Suomessakin tämä on jo huomattu(lue: Juha Salminen)+muut mm-enskat
Aikaisempia trial lähtöisiä/taitoisia mailmanmestareita ovat mm: Joel Robert,
J-M Baylen kautta Stefan Evertsiin ja monet muut.Kurkkaappa muuten mestareiden huoltoautoon.
trialpyörähän se siellä on lajista riippumatta Tommi Mäkiselläkin on.
-jukka-

Kirjoittaja: Ismo KäsmäMoro. Mä suosittelisin ostamaan motocrossin, koska sillä voi harrastaa periaattessa crossia, enskaa, jäärataa, ja motoa. Mulla oli vuosi sitten sama tilanne kuin sinulla eli 14v. kestänyt lätkä harrastus loppui ja tilalle piti saada joku pärisevä leikkikalu. Mä päädyin motocross pyörään, koska en halunnut kilvellistä ja renkaita+säätöjä muuttamalla crossilla voi tosiaan harrastaa monipuolisesti kaikkea... hei.. kuvittele nyt trial jääradalla tai crossi radalla... no eihä siitä mitään tulis entisellä lätkän pelaajalla!! Sunkaan ei varmaan kannata laittaa kilvellistä peliä, koska tuo ikä rajoittaa vielä tehoissa niin paljon... Crossi alle ja menoks!