Lahjattomat treenaa?
14.12.2000 - 00:00
|
Onko oikotietä onneen? Vai miten crossi kuskit treenaa? Olis kiva tietää mikä on kovan treenin merkitys pärjäämiselle? Vai onko doping nyky hetkeä myös crossissa?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Nii mutta meidän Onaali onkin SUPERMAN!
Kirjoittaja: Kees van Niftrik4000m/12min on sen verran hyvä Cooperin tulos, että alkaa kohta päästä kisakoneeseen ilman moottoripyörääkin. Aikoinaan samalla luokalla oli 17-vuotiaiden 2000 metrin Suomenmestari, joka muistaakseni veteli tuollaisia aikatauluja.
Kirjoittaja: M KKyllä näillä prätkäjätkillä on kova kunto vaikkei moni Suomen kuskeista ihan siltä näytäkään. Johtuen varmaan paljolti harjoitus tyylistä! Kun treenataan lyhyitä ja nopeita spurtteja niin ei kauheesti rasvaa polta.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikEikös tuollainen vaihteleva harjoitus maastopolkupyörallä sopisi tosissaan lajia harrastavalle treenivaihtoehdoksi. Samalla kertaa sekä tasapainoelin että isot reisilihakset saisivat harjoitusta. Niin meinaan nuo jälkimmäiset vaikuttavat hapenottokykyyn aika lailla.
Kirjoittaja: Mikko OnaliNo joo sattui moka sen piti olla 3000m EIKÄ 4000m. Eikä toi ollu mikään ihme mulle et tuli tollanen mokaus ku sekoitan aina noi.
Kirjoittaja: pirhonen osmoVarmaan moni ajaisikin enemmän,jos vaan rahaa riittäis.Kulut kun kasvaa ajotuntien myötä.Kuntoahan voi kyllä treenata lähes ilmasiks,mutta paljonkohan noi Suomen crossihuiput vetää cooperissa? Kenellä mahtaa olla kovin kunto?
Kirjoittaja: Marko NenonenOnali: Sä, kun oot enskamies niin sulla sitten varmaan menee 4000m Cooperissa? Vai? 4000 metrin saavuttaminen Cooperissa edellyttää ammattimaista kunnon harjoittelua eli lenkkeilyä päivittäin.
Kirjoittaja: Mikko OnaliKyllä enska miehen täytyy cooperissa vetää siihen 4000m paikkeille, tai sitten täytyy olla aika hyvä ajotaitoinen. Tietenkin on poikeuksia kuten Miska Aaltonen, joka ei voi juosta nilkkojen takia, mutta kuntoa löytyy siltä muun urheilun ansiosta. MUTTA AJOKUNTOA EI TULE KUIN AJAMALLA!!!
Kirjoittaja: Marko NenonenSeppo Helen: Syy siihen miksi Grant Langstonille lenkkarit ovat vieras käsite johtunee siitä, että kaverin toinen jalka on sentin lyhempi, kun kaverin reisiluu napsahti kahdeksasta kohtaa poikki!! Taisi olla vuosi 1993.
Kirjoittaja: treenatkaa vaan oikeaa kättä ja tasapainoaistia näin viikonloppua kohti...
Kirjoittaja: jarmo tirkkonenkyllähän Suomen kovakuntosin crossari on J-P Vehviläinen.kyllä se yli 4000m cooperissa vetää...
Kirjoittaja: Janne MetsämäkiToi tosta treenaamisesta mä oon käyny kerhojoukkue kisojen jälkeen ajamas jokasel turun lähel olevil radoil eikä siäl tungost oo ollu et ei suomalaiset mitään liiaks treenaa!!!!!!!!!!!!!
Kirjoittaja: Seppo HelenMikkolan Hessulla oli aikanaan kovemmat testitulokset kuin Juha Miedolla, kun herrat testattiin Vierumäellä. Toisin taas: Grant Langstonelle lenkkitossut taas on tuntematon käsite kuulemma.
Kirjoittaja: Tähän Helenin Sepon tekstin perään uskallan laittaa tarinaa vanhoista ajoista. Silloin kun jo kuuskytluvulla kun esim. Mäntyharjulla oli kova crossikulttuuri, ja myös monessa muussa kylässä, oli niin, että viikot tehtiin kovia töitä. Esim. kuormattiin tukki- tai sora-autot käsin. Sahoilla taaplattiin lankut, syötettiin tukit, metsissä oli oikeat metsurit, ja verstaissa korjattiin yötämyöten hajalle mennet työkoneet. "Prätkät" huollettiin siinä sivussa. Kun sitten tuli viikonloppu lähdettiin "ajamaan kissoo". Silloin tuli sanonta: Lahjattomat harjottelee:"jokkaisen kilipailun ohjelmassa lukkoo harjoitusajot, ne on sitä harjotusta varten". Tänään ei tietysti homma pyöri näin... mutta jos joulupukki on lahjaton onko se oikea joulupukki?
Kirjoittaja: Miikka KalliokoskiEi taida tuo Vehviläisen juoksutulos olla oikein faktaa vai mitä? Tarkoittaa nimittäin lähes suomen juoksijahuippujen tuloksia vastaavaa vauhtia esim 10 000m:llä.
Kirjoittaja: JHYVÄ pete jatka samaan malliin niin minäkin
Kirjoittaja: Anssi LehtinenNopeaksi ei tule kuin ajamalla. Voimaahan krossissa ei tarvita nimeksikään, suoritus on lähinnä kestävyysurheilua. Eli montulle ja juoksemaan niin eiköhän ala tulokset paranemaan. Ajoharjoituksissa kannattaa tietysti keskittyä kunnolla ja miettiä miten mitäkin osa-aluetta kehittää.
Kirjoittaja: Kyllä mä sen uskon ja tiedän ,että löytyy huippukuntoisia crossareita, mutta nuo mainitsemasi testit mittaavat esim. hapenottokykyä ja maitohaponsietoa,(jolla voidaan mm.vertailla eri urheilulajien harrastajien kestävyyttä tasapuolisesti), eivät juoksuvauhtia, mistä jollakin oli "tulostietoa". Mielestäni muuten parasta kuntoharjoittelua crossiin on concept2-sisäsoutulaite, tulee samat lihakset ja liikeradat käyttöön kuin crossissa ja samalla peruskunto kasvaa. Mikkola oli teräsmies,lukekaa sen kirja!
Kirjoittaja: Jaakko HuikariTaitaapa asia olla niin, että tuo crossi on myös hyvin pitkälle TAITOLAJI, eikä taida semmosta dopingia vielä ollakaan mikä taitoa, tekniikkaa ym. kasvattas...nojoo, eiköhän nuo kovimmat hemmot treenaa lähes päivittäin!!
Niin ja jos joku välttämättä haluaa käyttää dopingia niin eipä tuota edes valvota..
Kirjoittaja: Aki Kjos haluaa tulla hyväksi kuskiksi niin täytyy
olla hyvä peruskunto ja ajotunteja todella paljon takana
Kirjoittaja: Jani LehtoTuli tuosta dopingista mieleen, että eikö juuri dopingilla pyritä parantamaan hetkellistä voimaa. Kun taas haetaan sitä kestävyyttä, niin saavutetaanko sitä sitten tabuja napsimalla. Nämä doping käryt mitä on tullut esille, niin eikö ne ole juuri niistä, jotka hakevat hetkellistä suorituskyvyn parannusta. En ainakaan itse ole kuullut, että maratoonarit tai vaikkapa jalkapalloilija olisivat aineiden käyttäjien kärkipäässä. Ja toisaalta "ylilihaksikkuus" lisää painoa ja mielestäni myös kömpelyyttä, joten ei taida olla kestävyysurheilijalle edukasta koko homma. Ja loppujen lopuksi niillä myrkyillä sekä huiputtaa itseään ja muita. Ei taida palvella kenenkään etua, vaan silti moista tapahtuu. Missä vika, mitä pitäisi tehdä???
Kirjoittaja: J Mäkeläjoo...kyllähän tuo crossi on TÄYSIN kestävyyslaji, voimaa tarvii luonnollisesti pyörän kääntämiseen, mutta suurin osa voimasta tulee olla kestävää, eli hyvä aika juoksussa 100 metrillä ei meinaa mitään, mutta jos cooper tulos on normaalia parempi niin luultavasti radalla pysyy pidempään vauhdissa kuin 100 metrin juoksijat.
Toinen asia mikä on motocrossissa tärkeä ja lähes tärkeämpi kuin kestävyys, on tekniikka. Jos pystyt ajamaan tasaisen lujaa liikaa repimättä ja menemään mutkat tasaista nopeaa vauhtia, jaksat ajaa kauemmin kuin kuski jonka kestävyys on huippuluokkaa, mutta ajotekniikka surkeaa. Eli kun ajosi on tasaista, ajolinjat hyvät/nopeat, PYSYT HYVIN RYTMISSÄ ja kestävyyskuntosi on hyvä tai erittäin hyvä, niin tällöin sinussa on ainesta motocross kuskiksi. Lopuksi todettakoon vielä, että huipulle pääsemistä varten, täytyy ajotunteja kertyä useita satoja, eli monia vuosia. Tietysti osa kuskeista on "luonnon lahjakkuuksia", mutta kyllä kovalla ajolla ja kestävyydellä nekin saadaan voitettua, eli eipä muuta kun kaikki motocrossarit lenkkipolulle ja pikku lihastreeniä tekemään, suomessa tarvitaan maailman tason crossareita!!!
Kirjoittaja: DR.spencerJoo treenata täytyy mut jos ei ole oikeaa asennetta niin huipulle ei pääse! Crossi on taitolaji ajamaan oppii vain ajamalla pyörällä paljon eikä pelkästään kierrä tuntikaupalla jotain suomen hiekkalaareja! Esim. Tallon Vohland kun kaveri tuli eurooppaan ja halusi oppia ajamaan pehmeää hiekkaa tyyppi ajoi 3 kertaa päivässä eri santaratoja! Tortelli opetteli supercrossia siirryttyään jenkkeihin ja ajaa joka päivä 300 kierrosta hondan testirataa ympäri! Nämä oli esimerkkejä joita tuli mieleen mut pystyäkseen tälläiseen määrään pitää rakastaa lajia haluta voittaa ja se on asenne mitä ei kaikilta löydy ja siks mestareita ei ole paljon!