Kytkin ongelma
25.1.2003 - 17:48
|
Kirjoittaja: Markus HakkarainenPyörä on KTM 125 EXC -95, ja kytkin ei irrota kunnolla. Kun painaa kytkimen pohjaan ja vaihteen silmään, niin tuntuu vetävän pikkasen ja jos nostaa takapyörän ilmaan niin puöriihän se. Kykin on muuten oikeessa säädössä eli rupee ottamaan kunnolla oikeassa kohtaa kun löysää kytkin vipua hiljakseen, että ei vika säädöissäkään ole. Tyhjäkäynnillä ei silti jaksa vaihteen kanssa kytkin pohjassa käydä vaan joutuu pikkasen kierrättämään. Missä vika? Öljyissäkö, vai pitäisikö avata kytkin osasto ja katsoa levyt?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jani KaukiainenKotarin kytkintä sen paremmin tuntematta voisi veikata, että kytkinkello on kulunut pykälille tai kytkinlevyt liimautuvat toisiinsa esim. väärän öljyn takia?
Kirjoittaja: JARI SAARINEN
Minulla on samaa vikaa, samanlaisessa pyörässä KTM 125 -96.Olen hionut kytkin "kellosta" levyjen tekemät kolot varovasti pois, kääntänyt levyt siten että kulumaton puoli on "veto" puolella. Tarkastanut ettei levyt ja välilevyt ole kuperia, vaiva parani näillä tempuilla hieman. Öljyinä on ollut tavallista 10/30 öljyä, synteettisiä öljyjä,useampaa merkkiä ja laatua, automaattiöljyä en ole kokeillut. Nyt on Mobilin 5/40 joka toimii parhaiten, syytä en tiedä! Saatta olla ominaisuus ettei kytkin irrota hyvin, kertokoon ken tietää.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOKäyttäkää halvimpia mahdollisia mineraaliöljyjä, ne toimivat ihan hyvin.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOTai sitten (au)tomaattiöljyä. Joko tai.
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASKytkimen irroitusongelma on hyvin usein kiinni juuri levyistä ja kytkimen kruunun kuluneisuudesta. Jos kruunu on kulunut niin sitä voi hieman korjata viilaamalla kruunun sivuja niistä kohdin jossa levy ottavat kruunuun kiinni. Ja tuosta öljyn käytöstä sen verran että käyttäkää ihmeessä niissä pyörissänne siihen kuuluvaa vaihteistoöljyä. Vaihteistoöljyssä on juuri niitä lisäaineita jota kytkimessä tarvitaan ja vaihteiden laakereissa tarvitaan. On eräskin moottoripyörän moottori korjattu juuri laakerivikojen vuoksi ja ne ovat johtuneet väärien öljyjen käytöstä. Useissa moottoriöljyissä puuttuu juuri nämä paineekestoominaisuudet. Kytkimen ei aina tarvitsekkaan olla täysin irroittava. Hieman tarttuvalla kytkimellä tulee hyvin toimeen eikä ainakaan luista. Hyviä öljyä ovat mm Castrol MTX 10-40 ja muillakin valmistajilla niitä on.
Kirjoittaja: SEPPO LEPPÄNENMun edellisessä kotkassa oli sama vika ja kysyin sitä maahantuojalta se sano että pistä laatikkoon samaa öljyä mitä käytät autosi moottorissa.No mä tein työtä käskettyä ja kytkin toimi loistavasti. Nykykotkassa ei ongelmia ole ja öljy on sama.(valvoline full syntetic 5W-50)Ohjekirjaan ei aina ole uskominen.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKokeileppa lisätä myös yksi kytkimen välilevy kytkimen pohjalle, saattaa auttaa.