Kypärävalon akkuja reppuun?
8.2.2007 - 09:59
|
Kirjoittaja: HARRI AUTIOTuli tossa kokasteltua itselle kypärävalo H3/12V 35W sumarista. valosta tuli toimiva peli mutta nyt tarvis saada hyvä/kevyt akku vyötärölaukkuun. Tällä hetkellä 4,6Ah suljettu akku mitä käytetään vara-akkuina hätäpoistumistie valoissa. Ongelma vaan että painaa aika paljon. Jos jollain on vinkkejä/ostopaikkoja/hintoja niin vinkkejä otetaan vastaan.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläNo akuista sen enempää tietämättä kuvittelisin, että jos akkuun varataan tietty määrä energiaa, niin ei se energia sieltä ainakaan häviä. Eli sitten pitää olla akussa sisäisiä häviöitä, jos varaus pienenee. Ja voisi kuvitella että nuo häviöt voisivat poistua vain lämpönä, enkä ainakaan ole huomannut akun juuri lämpenevän kylmässä. Pitäisi ehkä tietää enemmän kemiasta :D
Jos ajattelee, että sisäresistanssi kasvaa akun kemiallisten reaktioiden hidastuessa, akku ei pysty antamaan yhtä paljon virtaa kuin lämpöisenä. Mutta koska kytkettävä laite on sama kummassakin tilanteessa, pitäisi akun kokonaisantotehon pienentyä kylmänä kokonaisresistanssin kasvaessa. Eli valo kiiluu himmeämpänä, koska virta ja jännite polttimon yli ovat pienempiä, eli polttimon teho on pienempi. Sen mukaan kylmässä olleessa akussa pitäisi olla suurempi varaus jäljellä kuin saman ajan lämpöisessä käytetyn akun. Eli koska akun antoteho pienenisi kylmässä, se ei ehtisi tyhjentyä niin paljon. Tai sitten energiaa "katoaa". En tiedä onko asia näin ajateltuna väärin.
Käsittääkseni kännykkä mittaa akun napajännitettä, joka virrakulutuksen takia laskee kylmässä sisäresistanssin takia enemmän kuin lämpöisessä. Eli varsinaisesti se ei varausta sen kummemmin mittaa? Silloin tosin akun pitäisi palata suurinpiirtein samaan jännitteeseen lämmettyään, tosin niin olen ollut huomaavinani.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVilataan vaan ;-)
Kyllähän se kapasiteetti näennäisesti romahtaa, sillä samalla virrankulutuksella jännite laskee enemmän ja toisaalta jo puolessa varauksessa akku ei anna tarpeeksi virtaa polttimon polttamiseksi. Kiiltomadon saa aina.
Vaan putoaakohan se sittenkin myös todellisuudessa? Miettikääpä tilannetta kännykkä pakkasessa ulkotaskussa. Nykyään noissa taitaa kaikissa olla lithium-akut, mutta silloin kun NiMH alkoi ottaa jalansijaa NiCd -akuilta, huomasin että pakkaseen juuri täyteen ladattu akku, muutama tuntia siellä ja akku loppu. Lämmittyään valmiusaikaa oli jäljellä puolet.
Eli syökö puhelimet virtaa n. 300% joutuessaan -10--15 lämpötilaan vai monikertaistuvatko akun häviöt vai mitä tapahtuu? NiCd-akulla tapahtui vastaavaa, muttei noin rajua pudotusta ja sama tilanne useammassa puhelimessa. Tähän voisi sähköstä/elektroniikasta jotain tietävät mielenkiinnosta kommentoida.
Syytä yhtä kaikki pitää akku takin SISÄpuolella ;-)
Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläItse käytin joskus kahta 6V litteää bilteman akkua sarjaan kytkettynä... saa kätevästi vyölaukkuun takin liepeen alle ja painon saa jaettua edes kahteen osaan eri puolille selkää. Mutta kyllä tuo kennoidea kuulostaa paremmalta, saa ainakin kiinnitettyä painon tasaisesti.
Sirkku: "Lisäksi ne tarvii pitää lämpösessä tai kapasiteetti romahtaa."
Sirkku, ei kai se kapasiteetti lämpötilan mukaan muutu, napajännite kylläkin. No, se siitä saivartelusta ja pilkun viilaamisesta. ;)
Kirjoittaja: HARRI AUTIOJoo, koko Hyvinkää tuli kierrettyä, mutta Osaset liikkestä sellainen AINOA kappale löytyi. Oli kai joku enska hemmo kyselly aikaisemminkin. Lupasi ainakin sinne tilata lisääkin. Myyjäkin sanoi että tehokkaampia kysellään aina mutta harvemmin pienempitehoisia kun tuo perus 55w.
Kirjoittaja: JUHA MÄKELÄmistähän mahdollisesti ostit h3/12v/35w poltimon olen yrittänyt metästää kysesistä polttimoa?
Kirjoittaja: HARRI AUTIOTota kennotusta ajattelin itsekkin. onnistunee sarjaan kytkemällä hyvin. Onko kennoilla väliä NiMH, LiIon/lithium tai NICD kennoissa eroja. paljonko Sirkku painaa tuo sinun kyhäelmä??
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyseinen kyhäelmä ei ole itse tehty vaan KaMoKelaisten viimetalvisesta kimppatilauksesta -jostain. Purin paketin ja siellä on vain 10kpl 4500mAh kennoja sarjassa. Painoa ei ole puolta kiloa. Nyt on tarkoitus tehdä itse yksi paketti lisää, 2300mAh kennoilla, kun halvalla sain. Mulla nuo toimii hätävaran hätävarana nykyään, virta tulee (pitäisi tulla...) moposta kahdelle eri spotille kahdelta eri käämiltä...
Kirjoittaja: HANNU LEHTINENFAK!
Ei ihan osunu kommentti kohalleen kysyjän kanssa, ehkä kuitenkin otsikon kanssa kohtais.
-H
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEtsit varmaankin jotain kuiva-akkua. Esim. MP:n akut Biltemasta tuntuisi olevan ok, mutta niissä on vain se ikävä perusominaisuus, että puolessa varauksessa alkaa jännite jo laskea. Lisäksi ne tarvii pitää lämpösessä tai kapasiteetti romahtaa.
Ehdottomasti paras ratkaisu on ostaa jotain NiMH-kennoja ja koota niistä akku, itselläni on 4.5Ah niin tehty ja takin alla pidettynä se antaa virtaa täydellä jännitteellä koko laskennallisen toiminta-ajan. Eikä paina juuri mitään.
Esim. 2.45Ah 1.2V kenno Elfalla 46e/10kpl => varmasti kirkas valo.
Kirjoittaja: HANNU LEHTINENSopivan muotoisen akun saa hartsariin nippusiteillä.
Möykkymallinen akku menis semmoisen muijien minireppuun kätevästi, mahtus varmaan takin allekin. Kannattaa ostaa mahdollisimman pinkki että tulee oikeen homppeliolo. Saiskohan camelbagista rakennettua mitään...?
Taitaa helpoin olla ottaa pyörästä sähköt pottaan tai tyytyä vyötärölaukkuun.
-H
Kirjoittaja: HEIKKI VIRTANENHämeen akku Hämeenlinnassa. Toimittavat kypärävalolle tehokasta ja pitkä kestoista akkua.