Kykimen käyttö

Kirjoittaja: Niklas RoihaKun tuossa vaihteistoöljyjä kyselin niin jatketaan samalla teemalla, eli kytkimen käyttö.
Vaihteita kun pystyy vaihtamaan etenkin suuremalla kytkintä käyttämättä.

Kertokaa joku kokeneempi kytkimen käytöstänne radalla, moottorijarrutus, kiihdytys mutkat ym.

Kärsiikö laatikko paljonkin jos vaihtaa suuremmalle kytkimeen koskematta??

Kiitos kaikille!!

Kirjoittaja: Moto FreakPaskoja pyöriä teillä, sen neljä vuotta mitä oon kyseisen pyörän omistanu, oon aina vaihtanu kaasu pohjas eikä mitää vikoja.

Kirjoittaja: mikael karlssonpaskoja pyöriä? luulen et jos tol sun 92LLA vetäs tosissaa (HANA POHJAS) ni se ei varmaa kestäs edes yhtä täyttä erää.......!

Kirjoittaja: Moto FreakVoit tulla kokeilemaa, siin oot kyl oikeessa et ei kestä täyttä erää mut ei se laatikosta hajoo vaa jostai muualta.

Kirjoittaja: HENRY ELDkyl sitä kytkin keppiä kannattaa aina varmaan vaihdettaessa vähän lipsauttaa.. ite ennen vaihdoin piikillä hana pohjassa ilman kytkintä kunnes kerran kronks. tul 400e remppa askiin.

Kirjoittaja: Seppo TaalasmaaJuu mulla oli kans 125 cr vm 95 ja mul ol sama periaate kuin moto frekil eli kaasu pohjaan ja kytkimellä vaihteita silmään,no vauhti oli aivan ääretön mutta kuukauden kuluessa vaihdelaatikosta meni 4 ja aika kallis remontti kun moto liikkeessä korjattiin. No se pyörä on jo historiaa ja alla on 450 ja sil pystyy paljon paremmin keskittyy ajamiseen eikä tarvii vaihteitten kans niin paljo sählät.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTosta kytkimen käytön tai käyttämättä jättämisen vaikutuksesta vaihdelaatikon kestävyyteen on käyty sotaan varmaan siitä asti kun ensimmäisen kerran tehtiin minkäänlaista voimansiirtoa.

Sen verran vain sanoa, että saa olla melkoinen herkules, joka nykäisee ilman kytkimen käyttöä veto päällä isomman pykälän sisään vaikka meitsin jammun (YZ450F) kyydissä. Kaikenlaista juttua näistä vaihteluista liikkuu, kuten:

Tehdaskuskeilla on vaihdekepissä kytkin, joka katkaisee sytytyksen kun kepistä nykäisee ylöspäin, jolloin torven voi pitää jatkuvasti auki.

Sankariaikoina Maico-kuskit ottivat lähdön niin, että heti puomilta päästyään pitivät vain painetta vaihdekepissä, jolloin isompi loksahti sisään kun moottorin teho alkoi hiipua.

Kirjoittaja: Moto FreakOmassa piikki CR:ssä vaihan aina isommalle ilman kytkintä ja kaasu pohjassa, vaihteet kytkeytyy tällä tavalla paremmin kuin jos kaasusta löysää, ja meno on muutekii nopeempaa ku ei tarvii löysätä. Ja vaihelaatikostakaa ei ikänä oo mittää hajonnu ja kulumis jäljetkii on aika minimaaliset, ottaen huomioon että on vm -92.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINelareillahan ei tänä päivänä kuulemma tarvii edes vaihtaa joten asia koskenee vain kaksitahtisia. Kytkimen käyttö riippuu täysin ajotavasta, mutta jos vaihdetaan vaihteita ilman kytkintä täytyy kaasu vaihdon aikana sulkea, jollei tahdo tuhota askia. Ns. "oikealla" tavalla edettäessä kaasu avataan radalle mentäessä ja suljetaan kun sieltä tullaan pois, eli kytkimellä ja vaihteilla säädetään vauhtia, näin karrikoidusti sanottuna. Jos käännät tupin nurin ja yrität vaihtaa isommalle, väittäisin ettei edes välttämättä kytkeydy ja jos kytkeytyy kuulet sen kyllä ;-) Eli kytkin käyttöön...näin ulkopuolelta aiheen täytyy kyllä sanoa että aika tylsältä kuullostaa jos crossipyörällä voi ajaa radan läpi (vauhdikkaasti ?) yhdellä vaihteella. Tietysti se on helpompaa mutta vielä helpompaa olisi jos ajaisi joystickillä varikolta käsin. Ehkä sekin vielä nähdään...

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIEn mä kyllä ihan kokonaan kytkintä unohtaisikaan, "lipsautteluhan" riittää aivan hyvin isommalle vaihdeltaessa.Nyt en sitten puhu kyllä mistään isoista nelareista joista ei ole kokemusta...
Ja ei se väärin ole pitää sitä kaasua/ kierroksia sopivasti jo ennen mutkaa tai jarrutuksen aikana. Yhtä kaikki pyörän toiminnan kuin ripeän etenemisen vuoksi. Kun kuitenkin kohta taas mennään. Eli se jarrutuksen ja kiihdytyksen/kaasutuksen välinen aika...mitä vähemmän sen parempi.

Kirjoittaja: Miika Savo "Amatöörivinkkejä":
-pehmeissä kurveissa hiljennä hieman vauhtia jo ennen kurvia (jotta et uppoa valliin), ja avaa kaasu kokonaan/osittain jo ennen vallia. Pieni kytkimen lipsautus avuksi jos peli tuntuu puutuvan eli kierrokset tippuu (usein puutumisesta tietää sen että vaihde on väärä).
- tiukat mutkat: pidä kytkin aina puolittain pohjassa (sormituntumalla), jotta saat käännettyä pyörän haluamaasi suuntaan (nopeat suunnanmuutokset helpompia)
-kovan radan tiukat mutkat ja spoorimutkat: pidä kytkin sormituntumalla siten, että pito takarenkaassa on siinä kinthaalla ettei rivaa, syvissä spooreissa voi tosin rivatakin..
-ylöspäin vaihdettaessa ei tarvitse kytkintä, tällä ei ole merkittävää kytkintä heikentävää vaikutusta. Tämä lähinnä kovissa kiihdytyksissä.
-alaspäin vaihdettaessa kannattaa käyttää kytkintä, ainakin jos tilanteeseen liittyy jarrutus. Siinä on nimittäin aina vaarana pyörän stumppaaminen/sammuminen ellet pidä sormia kytkimellä. Muista että ensin jarrutus ja sitten ne pienemmät vaihteet.
- älä luistata sitä kytkintä liikaa eli älä pidä kytkintä liian pohjassa kovilla kierroksilla kiihdytettäessä tai mutkan läpi ajettaessa. On kaksi eri asiaa, kun kytkimellä haetaan optimaalista pitoa tai vastaavasti sitä luistatetaan.

Kirjoittaja: Miika SavoKyllä sitä kytkintä kannattaa käyttää, mutta ei liian paljon. Siis kevyt painallus esim. vaihdettaessa, ei kuitenkin pohjaan asti. Just sen verran että kytkin ottaa hieman kiinni ja vaihtaminen onnistuu. Se on nopein tapa.
Mitä siihen samalla vaihteella ajamiseen tulee, niin se voi olla hyvinkin mahdollista varsinkin isoilla pyssyillä ajettaessa. Pikkunelarilla ei kuitenkaan taida onnistua, loppuu suorilla kulku kesken jos huudattaa esim.nelosella. Nelonen on taas liian iso pehmeissä ja tiukoissa hiekkamutkissa. Enduron puolella ehkä tuo yhdellä vaihteella ajaminen voi olla paljon tavallisempaa. Etenkin lumispoorissa.
Sellaisissa kohdissa, joissa takapyörällä on koko ajan vastusta kuten kovapohjaisessa ylämäessä, on nopein tapa kierrättää rajottimelle samalla vaihteella vaikka normaalisti pitäisi vaihtaa isommalle. Siis joissain tilanteissa vaihtaminen voi olla turhaa mutta periaatehan on se, että kun kierrokset loppuu - isompaa vaan sisään. Muutenkin nelarien moottorin kannalta on oikeampi tapa ajaa hieman liian isolla kuin pienellä vaihteella. Eri asia on sitten onko se nopeampi tapa.

Joissain 450cc ja isommissa MM-tiimipyörissä on kokeiltu 3 lovisia laatikoita tavallisen 4 pykäläisen sijasta ainakin crossin puolella. Erikoinen havainto KTM-merkin pyörissä: 450cc 4t crossipyörässä on 4 vaihdetta ja endurossa 6 kpl. Toisaalta saman pyörämerkin 250SX-F:n vaihdelaatikossa on 6 vaihdetta, kun vastaavissa japanilaismerkkien pyörissä on 5 vaihdetta. Endurokotareissa on kai haettu välityksiä siirtymiä ja maantieajoa varten. Varsinaisesti viitosta ja kutosta ei taida tarvita erikoiskokeilla tai muuten maastossa ajettaessa.
Tämä vaihteiden vähyys helpottaa kyllä huomattavasti isolla pelillä ajoa, kun voi keskittyä ajolinjoihin ja muuhun olennaiseen eikä siihen että onko oikea vaihde päällä. Ja tietysti starttikin on paljon helpompi ottaa, kun ei ole niin suurta riskiä vaihdemissiin.

No harhauduin vähän aiheesta sivuraiteelle...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSiinä odotellessasi vastausta kokeneemmilta, älä ainakaan moottorijarruttele sillä 2t-piikilläsi, koska voitelu päättyy siihen samaan hetkeen kuin bensansaantikin.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMikä kytkin? Ai niin, se kahva mistä päästetään irti kun puomi tipahtaa.

Kirjoittaja: JANNE SALMINENhehheh!

Kirjoittaja: Niklas RoihaJust just, eli kykin lukkoon vaan yläasentoon niin toimii hyvänä sormisuojana! ;)

Kirjoittaja: Harri VanhalaTuosta tunnetusta lepatusteoriasta on sellainenkin mielipide (ei omani), ettei öljykalvo palamalla voi tuhoutua, kun ei kaasu kiinni ollessa mitään palamista tapahdu. Kaasari ei luistin kiinni ollessa pysty toimittamaan riittävästi tavaraa, jotta syttymisiä kovilla kierroksilla voisi tapahtua.

Nämä "kaasu yhtäkkiä kiinni täysillä mentäessä" -tilanteet ovat kai niitä, joissa risiinipohjaiset öljyt ovat parhaimmillaan ja ei kai niiden käyttöön hauskan tuoksun lisäksi muuta syytä olekaan. Risiinillä on sellainen ominaisuus, että se pysyy voideltavassa pinnassa hiukan kauemmin voitelukykyisenä kuin varsinaiset voiteluöljyt. Voitelun muuten loppuessa saadaan hiukan hengissäpysymisaikaa, kun voideltavilla pinnoilla on risiinikalvo.

Onhan nelareissa tietysti etunsa näissä tilanteissa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEihän se voitelu kokonaan toki lopu, mutta kyllä ne yllättävät kiinnileikkaamiset taitaa kuitenkin tulla sellaisessa jossa, jossa kovilta kierroksilta lyödään suoran päässä kaasu kiinni. Ja imeehän se kone kaasarin läpi sitä ilmaa niiden kierrosten mukaan, seos tuskin on edes sinne päin sama kuin tyhjäkäynnillä.

Kirjoittaja: Moto FreakToho Sirkun juttuu semmosta et ne kiinni leikkaantumiset suoran päässä johtuu useemmin männänrenkaan lepattamisesta, siis kun kaasu laitetaa pois tippuu paineet sylinterissä ja koska kierroksia on paljo ni kaasunpainevoima ei jaksa painaa rengasta tarpeeks alaspäin ja rengas nousee uran yläreunaa jolloin männänrenkaan tiivistys kyky pettää ja sylinterinpinnan öljykalvo pääsee palamaan, tätä kautta narahtaa kiinni.

Kirjoittaja: LASSE SUHONENtulipa tuosta mieleen, onko jollakulla vankkaa kokemusta kuinka paljon tuo moottorijarrutus heikentää voitelua? onko sillä käytännössä merkitystä?

polttoaineen ja siten myös voiteluöljyn määrä laskee, ei käsittääkseni lopu kokonaan. moottorin rasitus taitaa laskea myös (sylinteripaine, sivuvoima, sen suunta jne...)