KX 500
31.1.2001 - 00:00
|
pyörä olis 98-vuotinen. Jos millään edes joku viitsisi antaa jotain tietoa kyseisetä pyörästä!
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
pyörä olis 98-vuotinen. Jos millään edes joku viitsisi antaa jotain tietoa kyseisetä pyörästä!
Kirjoittaja: tuomas pKerro lisää tosta putkesta! Siis minkälaisia työvälineitä, laskukaavoja ja miten vaikutti pyörän ajettavuuteen?
Kirjoittaja: Ossi SuuronenJoo, ne dynoajot olisivat varmasti mielenkiintoisia, mutta onneksi niillä ei ole juuri mitään tekemistä sen kanssa millai-
nen pyörä on radalla ajaa. Tehtaan tehokäyrät
ovat tarpeeksi hyviä. Vääntöä saisi tosin olla pienemmissä 80 ja 125 cc pyörissä lisää.
Kirjoittaja: markku talvitiePutkea olen laskestellut useilla eri kaavoilla ja ohjelmilla, mutta lopulta käytin laskemiseen pari vuotta sitten hankkimaani Mota-ohjelmaa (www.ozemail.com.au/~iwt). "Fuchs/Mota"-kuvasta näkee mitä olin Motalla yrittänyt, käytäntö dynossa vain oli toinen. Vaikka muuttujia onkin paljon, niin kaikkea simulaattoriohjelmassa ei ole. Myöskin omat mittausvirheet vaikuttavat. Motasta saa tulostettua suoran putken levityskuvat, eli millaiset palat pitää pellistä leikata, että saisi suoran putken tehtyä. -- Yritin aluksi hydroform-tekniikkaa (www.eurospares.com/frame8.htm) painepesuria pumppuna käyttäen rakentaa alkukäyrän pätkiä, mutta taidot ei kuitenkaan riittäneet. Loivaa mutkaa saisi tehtyä, mutta jyrkemmät on vaikeita. -- Työpaikan suunnittelupuolelta löysin sitten apua. Heillä oli AutoCAD-ohjelmaan lisäpalikka, jolla sai tehtyä laajenevan/supistuvan putkikäyrän levityskuvat. Muutamaan kertaan uudet levitykset ja pahvista/maalarinteipistä malliputket, niin viimein päästiin leikkelemään 1mm:n "mustaapeltiä" ja hitsaamaan ekakertaa kaasulla. -- Anteeksi nyt offroad-porukka, sillä olen vanha kipeä äijä, joka ei enään offroadia jaksa ajaa, mutta crossilla kaarellaan kerta pari kesässä Kemorassa. No ensin ajettiin vanhalla putkella, jotta sai vertailukohdan. Aluksi uudella putkella tuntui, ettei eroa ole juurikaan. Sitten tarkentui, että vääntää kutakuinkin yhtä hyvin, mutta kierroslukualue hiukka ylempänä + venyy yläpäässä, jonka huomasi siitä, että karusellin jälkeisellä suoran pätkällä ei ole pakko vaihtaa isommalle, kuten vanhalla, luultavasti Slechten-putkella. Huipputehon eroa ei perstuntumalla juuri huomaa, eivätkä kierrosajat muuttuneet yhtään mihinkään. Ehkä parempi kuski auttaisi. -- Myöhemmin kesällä lähti perä alta varikkosuoran päässä ja syy tähän löytyi syssyllä dynossa. 5500:n jälkeen teho tulee liian äkkiä. Ringit nousi dynossa tuolla kohdalla tosi nopeaa. Dynossa tuli suurena yllätyksenä putkien huipputehon ero verrattuna perstuntumaan, no olihan Mota kertonut eron olevan samaa luokkaa. -- Pyörästä ei ole kuvaa, mutta täältä löytyy kuvia, joissa putki kulkee samalla tavoin alakautta: (www.swissbike.ch/Monobike).
Kirjoittaja: markku talvitie-92 tuli vaihdossa KX500 -86 ja sen mukana ylimääräinen käytetty mäntä. Sitähän sanotaan, että mäntiä pitää vaihtaa määrävälein. No noita kahta mäntää olen sitten vaihdellut :-). Viime keväänä pinnoitutin pytyn, jonka jälkeen kävin mittauttamassa männät. Välys oli kummassakin kympin verran, joten laitoin ihan uuden männänrenkaan -KX:ssä vain 1- vanhaan mäntään. Ei ole kohdalle sattunut muuta mäntäongelmaa, kuin että kerran CR480:stä avatessa oli takahelma halki jonkin matkaa. Oli sopiva hetki avata ja vaihtaa mäntää. Tietenkin muutama leikkaaminen, mutta sehän on oma vika, ei männän. Pyttyä kannattaa nostella auki silloin tällöin, mutta männän vaihtamiseen tuntimittarin, tai muun vastaavan kriteerin mukaan en usko. Uudessa männässä voi olla valuvika ja se voi hajota varttitunnissa. Hyvä mäntä kestää hyvissä olosuhteissa -hyvä voitelu, eikä ylirinkejä- "isältä pojalle". Tehonlasku vanhalla männällä ei johdu siitä, että välys kasvaa. Tietenkin jos välys kasvaa liikaa, niin helmat alkaa klappaamaan pytyn reunoihin ja helman halkeamisvaara kasvaa. Ei mäntä mitään tiivistä, se on männänrenkaan hommia. Tehonlasku johtuu ennemminkin männänrenkaan kulumisesta ja mahdollisesti siitä, että mäntä takoo yläreunaansa pakoaukon yläreunaan, jolloin rengas alkaa takerrella uraansa. Kerron vain omia ajatuksia ja on hyvä ettei kaikkien tarvitse tehdä samoin, saati olla edes samaa mieltä :-). Asiasta toiseen, tein viime keväänä pitkään haaveena ollen homman, eli sain aikaiseksi pakoputken. Syksyllä kävin PekkaP:n Fuchs-dynossa. Linkistä löytyy käyriä ja kuva putkesta. http://photos.yahoo.com/poweredbymun Olisi kiva tietää onko joku muu käyttänyt crossiaan dynossa, koska ainakaan netistä ei käyriä enemmälti löydy kuin noista muovidieseleistä.
Kirjoittaja: olen saanut hondan 500:sta vaihdelaatikon rikki normaali ajolla(ja vielä lainapyörästä)
eipä naurattanut.
Kirjoittaja: Ossi SuuronenEipä ole kohdalle sattunut. Jos olet tälläi-
sella pyrällä ajanut, niin tiedät, että
ovat lujaa tekoa.
Kirjoittaja: Olen ajanut samalla CR 500 pyörällä vuodesta
-93. Joka kesä ja myös muutamana talvena jäärätaa. Eipä ole ollut mitään ongelmia.
Ajotunteja on satoja. Männän olen vaihtanut
renkaineen pari kertaa.
Kirjoittaja: TöffeMika:
Kyllä mä uskosin, että noista kummastakin mainitsemastasi pyörästä saa esim. vaihdelaatikon rikki ilman sen kummempaa särkemistä.
Kirjoittaja: Ossi SuuronenKummallisia nämä männänvaihtoväli keskustelut. Asiahan on niin, että ison pyssyn mäntä vaihdetaan silloin, kun se vaihtoa kaipaa. Mittaamalla asia selviää kyllä, esim, moottorikoneistamossa.
KX 500 ja CR 500 ovat sellaisia pyöriä, joita
ei ajamalla saa hajalle, jos niitä hyvin huoltaa. Välityksiä vaihtamalla, isompaa
takaratasta, voi voiman ulostuloa ja ajettavuutta hallita hyvinkin helposti.
Kirjoittaja: j kallomännän vaihto väli noin 50 tuntii
Kirjoittaja: Anssi LehtinenNiin mun CR500:n ohjekirjassa käskettiin myös vaihtamaan mäntä 7,5 tunnin välein. :)
Kirjoittaja: pirhonen osmoKyllä ne on ne jaappanin insinöörit niin viisaita.....
Kirjoittaja: Kari RantamaaMinulla oli 1989 mallin KX500, joka on jousitusta lukuunottamatta sama kuin malli 1998. Ajoin samalla männällä 8 vuotta (harvakseen) crossia ja jäärataa, josta tunteja kertyi semmoiset 150, eikä mäntä vieläkään kaivannut vaihtoa. KX500 on yhtä kestävä kuin nelitahtiset, kun vain muistaa huoltaa. Pyörä on tosi hyvä jäälle, mutta todellakin aika raaka crossiin ja syö heikkokuntoisen miehen viidessä minuutissa. Väsää kaasukahvaan alkuperäistä selvästi pienempi rulla eli tee kaasusta "pidempi". Sen jälkeen pyörä on paljon hallittavampi ja ihan hyvä myös crossiradalle. Jäällä vakiokaasu on sopiva. KX500 on hieno pyörä raakaa voimaa arvostavalle. Pahus kun tuli myytyä!
Kirjoittaja: kokeile ennen kuin ostat,on nimittäin 90%kuskeista liian raaka peli rossiin
(ei ehkä jääradalle).
Kirjoittaja: JapiMinä vaihan männän kun entinen hajoo, yhteenkään sylinteriin ei ole tullut mitään jäkiä!! En kuitenkaan suosittele tätä toiminta tapaa, koska täystuho voi tulla-> kallis remppa
Kirjoittaja: Timo Virtanenkatoin männänvaihtovälejä yhestä brosyyristä ja viissatasissa ois vaihettava n.150 tunnin välein. puolikkaissa n 50-60 tuntia...piikeissä taas liian vähän;)... 7.5 tuntia sanoo suzukin(125 98) ohjekirja
Kirjoittaja: pirhonen osmomikalle: Haluaisin tietää mm. koneen kestävyydestä(esim. mäntien vaihtoväli), miten vaihteisto pelaa yms. Runko on kai kestävää laatua? Pyörä tulis harrastekäyttöön!
Kirjoittaja: Ossi SuuronenKerro mistä kenkä puristaa, niin voin yrittää auttaa.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenMee Kawa-kauppaan ja kato. -98 on lähes tasan sama kuin kaikki mallivuodet -90...-00.
Kääntyy kuin valtamerilaiva, lähtee niin perkeleesti, ja kestää isältä pojalle.