KX 250 -03 Männän vaihto

Kirjoittaja: Jussi Metsänkylä
Eli Nyt olis taas männän vaihdon aika kun vanhalla on alakierroksilla tehot kadonnut ja muutenkin pyörä laiskistunut. Ongelmana nyt onkin oikean männän ja koon valinta. Jos olen oikein ymmärtänyt niin sylinteri on kovakromi pinta (Chrome composite plating). Aiemmista mäntä aiheista olen ymmärtänyt että sylinterin koko pinnoitetuissa on merkitty sylinteriin johonkin kirjaimella a,b,c,d. En kyllä ole omasta huomannut kyseistä kirjainta sylinterin paikallaan ollessa.

Aiheita onkin nyt jo ostamani mäntä joka on namuran valmistama. Liikkeessä sanoivat sen olevan tako mäntä mutta tarkemmin männän päälli osaa katsoessani huomasin siinä merkinnän STD joka taas viittaa valu mäntään???

Onko järkeä laittaa valu mäntää kovakromi sylinteriin?

Pitäisikö heittää namura takaisin liikkeeseen ja hakea wisecon mäntä tilalle vai onko kokeilemisen arvoinen?

Niin ja tuota koko asiaa saa tarkentaa ja selvittää minulle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOn se ainakin ihan toista maata kuin rautasylinteri tai putki!
Toinen vaihtoehto, josta tuttavapiirissä on kokemusta, on lähettää se sylinteri www.motocross-x.com:n kautta ATM:lle pinnoitettavaksi.
Jossain aikaisemmassa keskustelussa mainittiin suunnilleen muistaakseni saman hl:n poeton tjsp englannissa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis, oliko std-merkinnällä varustettu mäntä tarkoitettu pinnoitettuun sylinteriin? Tai siis, männänrenkaastahan tässä kaiketi pitäisi puhua.

Miksi muuten meinaat putkittaa sylinterin? Eikös uudelleenpinnoitus olisi kuitenkin n. 500% järkevämpi (kestävämpi ja parempi) ratkaisu, miksei siis vaihtoehdoissa?

Kirjoittaja: Jussi MetsänkyläJoo katselin kyllä pinnoitustakin. Paikallisessa liikkeessä saisi power seal pinnoituksen jota omilla sivuillaan kehuvat kestävämmäksi ja paremmaksi kuin kromi tai rauta pytty. Olisko kokemuksia tai vaihtoehtoja?

Kirjoittaja: Jussi MetsänkyläNiin joo. Unohdin ihan katsoa sitä kirjainta massiivisen vitutuksen vallitessa kun totesin että menee sylinteri putkitettavaksi ja kampiakselin laakerit vaihtoon. noooh. toisaalta nyt se mäntä sitten varmaan sopii kun tulee ihan uus putki pyttyyn.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMä kyllä ihmettelen että miten kukaan muu ei löydä niistä sylintereistään sellasta merkintää A, B, C tai jotain tollasta kirjainta mutta mä oon löytäny joka pyörästäni. Pyörän merkkejä on ollu Yamaha ja Kawasaki.

Kirjoittaja: Jussi MetsänkyläPikkasen päivitystä.

Olen nyt selannut kasan valmistajia läpi ja jokainen joka valmistaa takomäntää (Wiseco, namura) niin tarjontaa on ainoastaan STD ja sen jälkeen porautus kokoja. Kaikki valumäntä valmistajat (Wössner, pro-x,vertex) tarjoavat juuri kirjainten perusteella mäntiä, jokainen 0,01mm asteittain suurempi.

Eli nyt tuntuisi siltä että vaikuttava tekijä on takomännän suurempi lämpölaajeneminen jonka takia takomäntäisiä ilmeisesti suositellaan lämmittelemään ennen kunnon ajoa perusteellisesti.

Nyt jos joku tietää asian paremmin niin korjaa...

Kirjoittaja: Timo Tähkäpää0,25mm välein olevat koot on tarkoitettu männänvaihdon yhteydessä ylikokoon porattaville sylintereille.
0.01mm välein olevat taas ei porattaville eli pinnoitetuille sylkyille.

Tavallisen työntömitan tarkkuus ei tässä kohtaa riitä. Digitaalisen näyttö on sadasosan tarkkuudella, mutta senkin todellinen tarkkuus lienee yleensä 0,05mm.

Kirjoittaja: Jussi MetsänkyläJotain tollasta mäkin vähän koitin pähkäillä mutta kun ei saa kirjotuksiaan editoitua kun ne on tipauttanut niin jäi sitten pähkäilyt omaan päähän.

Kyllä se silti tuntuu hieman oudolta ettei esim wisecolta olisi erikseen pinnote pyttyihin mäntiä koska vaihtoehdot on vaan STD ja siittä sitten seuraava onkin 0,60 isompi.

Olen kuullut että takomännän lämpölaajeneminen on erilaista kuin valumännissä eli saattaa olla kylmänä väljä mutta lämmettyään passeli. Tuosta todenperäisyydestä en mene mitään sanomaan.

Kirjoittaja: Jussi MetsänkyläSain käsiini vihdoin työntömitan ja sain männästä lukuja: 66,1 yläpää 66,4 alapää. Valmistaja on ilmoittanut sylinterin kooksi 66,40. Nyt tuntuu tyhmästi että yläpää on liian väljä ja alapää liian jämpti :D Tietysti tossa ei voi sadasosista puhua.

Katselin myös eri mäntä valmistajien sivuja ja ainoastaan PRO-X käyttää ylikoon mäntien tunnistukseen kirjainta ja siinäkin on koko mainittu erikseen joka nousee vain 0,01mm per kirjain.

Wisecolla koot on ilmoitettu selkeästi numeroina ja koot vaihtuu aina 0,25mm tai 0,50mm kerrallaan. Niin ja ensimmäinen on vaan STD.

Alkaa tuntua että wiseco ei pidä niin satkun päälle kun taas pro-x tekee tarkkoja. tietty tosta namuran männästä ei löydy minkään näkösiä koko tietoja.

Kirjoittaja: Jukka OittinenMännän helma painuu nuissa ART merkkisissä.Wisekossa kaa.Wertex vois toimiakin vaikka 40h.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEnpä usko, että siinä männän sopivuudessa on mitään vikaa. Ja STD viittaa nimenomaan standardi-kokoon, joka tosin on vähän outoa kun kyseessä on pyörä, jossa on pinnoitettu sylinteri, eli ei porattava. Mun männissä on ainakin poikkeuksetta lukenut vain sen koko, ei mitään

Kirjoittaja: Teemu KaijansinkkoSopivimman kokosen männän saat ku käyt mittauttamassa pytyn jossain mp-liikkeesä ja annat ammattimiehen päättää mikä mäntä sinne kannattaa laittaa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaSylinterin kannalta materiaaliltaan kriittinen osa on männänrengas tai -renkaat, ei niinkään mäntä. On oltava juuri kyseiseen pinnoitteeseen sopivaa tyyppiä.

Kirjoittaja: Jussi MetsänkyläNo nyt laitoit pahan... Näyttäs siltä että renkaiden päälli, ala ja sisäpinta on teflon pinnoitettu kuten on männän imu ja pako puolikin. Tästäkään sitten tiedä kuinka hyvä idea se on. Ulko reunasta ei ole hajuakaan mitä materiaalia se on...

Kirjoittaja: Toni RissanenMulla on omassa kx 250 vähä aikaa sitten laitettu wisecon takomäntä ja hyvin on toiminu. Mulle sanottiin että männän koko kannattaa olla mahdollisimman lähellä sylinterin kokoo.

Oman kx:n sylinterin koko oli 66,40mm joten tilasin 66.38 männän mutta jos ajat motocrossia kierrokset tapissa nii kannatta harkita penempää mäntää.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääEn osaa japania, mutta arvaisin std:n olevan lyhennys sanoista Sin Tai Duo eli suunnilleen kuin suomen "standardi".