Kuumenemisen seuraukset

Kirjoittaja: Ilkka LoponenCR 250:stä paloi kannentiiviste. Syytä en varsinaisesti vielä tiedä, tosin yksi kannenpultti oli vähän löysän oloinen avatessa, liekö sitten syy vai seuraus. Enkä tiedä sitäkään tapahtuiko kuumeneminen ensin ja sitten paloi kannentiiviste vai lensivätkö vedet ulos tiivisteen palamisen seurauksena ja sitten kuumeni. Joka tapauksessa en reagoinut tapahtuneeseen tarpeeksi nopeasti, vedet tulivat kai pikkuhiljaa ulos ylitätäyttö/huohotusletkusta, ihmettelin vain säätöjä että kumma kun ilmojen lämpenemisen myötä alakierrosten käynti muuttui niin merkilliseksi.

Noh tapahtunut mikä tapahtunut, sylinteriin ilmestyi pakoaukon välirivan yläosaan pari koloa (ei koko rivan leveydeltä) ja pakoaukon oikealle puolelle ehkä sentin matkalle vaakatasoon rivi pieniä koloja, korkeintaan millin halkaisijaltaan (ei kovin syviä). Kyseessä on putkitettu sylinteri joka siis ei ole pinnoitettu.

Varsinainen kysymys kuuluukin, että tekisinkö kunnon suomalais-ugrilaisen sikavirityksen ja löisin vain pytyn kasaan uusilla tiivisteillä ja koittaisin että toimiiko ? Vai maksanko suosiolla 200 ekeä porautuksesta ja uudesta männästä ? Toinen vaihtoehto on taatusti järkevämpi, mutta onko mahdollista että toimisi ilman porausta ja kuinka kauan ? Ja onko lopputuloksena asiankuulumatonta sälää kampikammion täydeltä ? Ajo on kohtuullisen rentoa harrastelua.

Niin ja vielä sellainen asia, että mikä taika on siinä, että sekä uudessa että vanhassa kannentiivisteessä on isot vesireiät pako-aukon puolella ja sitten taas pienet imuaukon puolella ? Saadaanko tällä sylinterin lämpötila tasaiseksi ?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi niillä poikittaisskraaduilla niin väliä, kunhan eivät ole teräviä niin, että männärengas tarttuu. Hiematahnalla tms. varovasti kantit siisteiksi.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJep - se käynee pakoputken puolelta käy pakokaasujen lämpötilan verran kuumempana, kun taas imuilma jäähdyttää toista puolta sylinteriä.

Kirjoittaja: STEFAN LINDQVISTNo, jos meinaat pitää pyörää pidempään niin kyllä se kunnon remppa kannattaa.
Muuten sen käyttö on aikas epävarmalla pohjalla...