Kuntopyörään uusi mäntä
Kirjoittaja: Teppo KorpelaKyseessä on Honda cr 250 r vuosimallia 87 tai 88, pyörä on kuntopyöräily käytössä. Mäntä rupeaa olemaan väljän puoleinen, joten pitäisi laittaa vaihtoon, ettei leivo kiinni. Ongelmaksi muodostui sylinterin irroitus, eli löytyykö jostain räjäytyskuvia lähinnä pakoaukonsäätimen purkuun ja kasaukseen, taikka hyviä ohjeita? Onko sylinterin irroituksessa muuta poikkeavaa huomioitavaa kuin pakoaukonsäätimen irroitus?
Tuleeko sylinteri laittaa kiinni momenttiavaimella, vai riittääkö ranne momentti?
Mahtaako jostain löytyä mäntäkauppias, joka voisi katsoa mikä mäntäkoko sopisi vanhuksen sylinteriin, eli kun koppaan sylinterin kainaloon, niin joku mittaisi mikä mäntä istuisi siihen, ja myisi vielä siihen männän sopivasti?
T Teppo
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Teppo KorpelaKiitoksia taas neuvoista.
Pytty irtos, mutta männän kanssa. Nyt taitaa olla todellinen amatööri asialla, kun ei saa irroitetusta pytystä mäntää irti.
Taitaa olla parasta jos otan pytyn mäntineen ja menen käymään jossain pajalla.
Ei löytynyt pakoaukon säätimestä palloniveltä, mutta pytty nousi muute ylös. Taitaa olla vaan niin historiallinen vehe, ettei taida kukaan muistaakkaan, miten ko pakoaukon säädin puretaan.
Kiitoksia kuitenkin neuvoista
Kirjoittaja: Kari HaapasaariKohtasin kerran saman ongelman kaverin pojan 80 cc:ssä, ja sain männän pois vain ylä kautta, syytä en tiedä vieläkään miksi hondassa löytyy näitä ongelmia. Sylinteri oli sen verran saanut siipeensä, että päätimme porauttaa sen, ja porauksen jälkeen uusi mäntä meni alakautta kuten muihinkin sylintereihin. Nää remontit ovat joskus niin mystisiä, että asiantuntijatkin on ihmeissään.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOOhjeitahan kaikkin remontteihin löytyy esim. Clymerin manuaaleista (saa vaikkapa Alfameristä).
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENJos siinä vaihdelaatikosta tulevassa tangossa on pallonivel, niin pallonivelen sokka pois ja vedä tankoa ulospäin.
Kirjoittaja: Teppo KorpelaKiitoksia Kari neuvoista. Yksi pikku juttu jäi vielä epäselväksi, eli miten oikeanpuolen pikkuluukun alla oleva vipu irroitetaan, pakoaukon säätimen vapauttamiseksi?
Kun luukun avaa kolmella ruuvilla, alta löytyy vaakatasossa oleva vipu joka onpäältä mutterilla kiinni, pitäisikö mutteri irroittaa ja nostaa vipu pois?
T Teppo
Kirjoittaja: Kari HaapasaariÄlä missään nimessä mene purkamaan pakoaukon säädintä, vaan ota oikealta puolelta pikku luukku auki ja irroita se vipu, jos se on kiinni. Äläkä myöskään irroita kantta, vaan sylinterin ala mutterit 4 kpl. Muista vaihtaa alatiiviste uuteen, ettei mene vedet ja öljyt sekaisin. Suojaa myös hyvin kiertokangen aukko, ettei sinne mene mitään sokkia tai muuta roskaa, muuten joudut purkamaan koko koneen ennen kuin saat epäpuhtaudet sieltä pois, vaikka sinne pääsisi kuinka pieni metallisiru se tulee sieltä jossain vaiheessa varmasti ylös, ja rikkoo männän ja sylinterin. Tämän kerron kokemuksesta. Pakoaukon säätäminen ei ole harrastelijan hommaa, siksi siihen ei kannata koskea jos ei ole pakko.