Kultaisia kierroksia

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSain juuri kerhomme pikkujouluissa käteeni SML:n juhlajulkaisun. Se on ihan hyvä lehdykkä. Kuitenkin en heti voi olla vastaamatta Petteri Silvanin lausuntoon Mikkelin kisasta. Petteri, kun kävit täällä harjoittelemassa pätkiä alle kaksiviikkoa ennen kisaa olisi mielestäni hyvä pitää suu supussa. Muutenkin ajatus:"ei sellaisia kilpailuja pitäisi järjestää ollenkaan", taitaa toteutua koko endurossa. Vai missähän ne v.2005 sixit pidetään. Tässä näkyy juuri se ajajien lapsellinen asenne:ollaan maailman napoja, ja kisat pitää tehdä vain ajajien ehdoilla. Kun mopotehtaat menevät konkurssiin, ja kisoja ei kannata pitää, niin olisiko ajajienkin katsottava peiliin. Endudossa on mm-arvo katkolla. Jos "jämsän äijät" on niin kovia, että korjaavat koko maailman niin siitä vaan. Hirvijahti Etelä-Savossa on taloudellisesti paljon suurempi arvo kuin koko Suomen moottoripyöräurheilu. Sitä sopii miettiä myös sen porukan, joka opetusministeriön rahoilla näitä lehdyköitä julkaisee, ihan palkan saajina.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä on nyt kyse vähän isommasta asiasta, kuin ajajien löpinöistä. Julkaisu on SML:n 80-vuotisjuhlajulkaisu, josta on vastuussa sen päätoimittaja. Nyt kun näyttää siltä,että liitto ei pysty hoitamaan enää yhtään arvokilpailua Suomeen, ja on antanut VM:n keltaisten juorusivujen muodostua tiedotuskanavakseen, on tosi ikävää, että kentällä vapaaehtoisesti toimivia lyödään "kuin vierasta sikaa". Tämä katkoo luottamuksen seurojen "opetusministeriön virkailijoiden" välillä lopullisesti. Se luopuminen sixistä taitaa merkitä SML:n konkurssia?

Kirjoittaja: Miika SavoMitä olen kuullut yleisesti kommentteja niistä Mikkelin MM-kilpailuista, ei ongelmana olleet niinkään pätkät vaan siirtymät. Siirtymät ajettiin lähestulkoon kokonaan hiekkateillä. Mitäs enduroa se oikein on? Osa siirtymistä voi ollakin tiellä, mutta myös metsäosuuksia (vaativampia osuuksia) on oltava. Lisäksi ensimmäisen päivän lopussa (kun oli ajettu jo ihan s..tanasti) joku keksi ajattaa siirtymän älyttömän U-lenkin ja TIETÄ PITKIN! Tämä lenkki oltaisiin kyllä voitu jättää pois. Vaikka en ollut edes kisoissa itse ajamassa, voin kuvitella miten paljon tilanne ajajia nappasi siinä vaiheessa!

Niin vaikka kommentteja pätkien vaarallisuudestakin on ollut, ei ole kuitenkaan syytä sekoittaa ajatuksia. Yleisesti olisi varmaankin toivottavaa järjestää jatkossa lyhyitä EK:ita runsaasti sekä kohtuullisia (ei turhan vaativia, mutta ei liian helppoja) siirtymiä. Plus tietty noi raialijaksot. Siihen on menty ainakin tuolla ulkomailla.



Ei kannata aina nousta barrikaadeille (siis suuttua), kun joku vähän älähtää. Varmasti jokainen kisajärjestäjä tekee parhaansa päästäkseen mieleiseensä tavoitteeseen ja saadakseen hyvän maineen. Aina ei voi kuitenkaan onnistua. Joskus ilmanhaltijat eivät ole samalla puolella, toisinaan taas jokin asia järjestelyissä on unohtunut huomioida tai muuta vastaavaa. Kun urheilijat antavat palautetta, olisi hienoa jos sitä myös käytettäisiin hyväksi. Järjestäjän on huomiotava myös yleisön ja organisaatioiden mielipiteet. Useista mielipiteistä pitää muodostaa ns. keskilinja ja pyrkiä siihen, jotta suurin osa olisi tyytyväisiä. Virheistä voi oppia!!!



Älkää mikään asianomainen taho ottako näitä liian henkilökohtaisesti, ne ovat vain mielipiteitä.



-Palautteen puolesta-