KTM300:n ääniongelmat

Tervehdys enduroväelle!

Perttulan Pöräyksessä kävi toteen se, mitä oli jo ennakoitukin. Isot kaksitahtiset, etenkin KTM300, ovat ongelmissa uuden 2m-max-äänimittausmenetelmän kanssa.

Tuo pyörä näyttäisi menevän kyllä läpi, jos koko pakokalusto on aivan alkuperäinen ja vielä kunnossakin. Jo KTM:n itsensä myymät PowerParts-osat vievät äänet hyväksymättömälle tasolle, vaikka kunnossa olisivatkin. On tosin niin, että "alkuperäisessä kunnossa" näkyy olevan kovin venyvä käsite. Jos paisarissa on kananmunan kokoinen klommo, se ei ole alkuperäisessä kunnossa. Kävin purkamassa yhden katsastusta läpäisemättömän pyörän vaimentimen ja siinä oli villapatruuna muuten kunnossa, mutta halki. Samoin paisari oli paikattu. Tämä pyörä saatiin sen verran hiljaiseksi, että se voitiin päästää kilpailun ulkopuolisena pyöränä lenkille (lähtöaika oli jo mennyt umpeen), jottei reissu olisi ihan hukkaan mennyt. Kiitokset näin jälkikäteen tuolle Hämeenlinnan miehelle hyvin asiallisesta suhtautumisesta ja mahdollisuudesta tutkia ongelmaa yhdessä ilman huutamista ja riehumista.

Moottoripyörän äänenvaimennus on kokonaisuus ja osa työstä on tehty jo ennen paineaaltojen saapumista äänenvaimentimelle asti. Niinpä se, että jokin vaimennin toimii yhdessä moottoripyörätyypissä ei lainkaan takaa sitä, että se toimisi jossain muussa pyörässä.

Olemme informoineet asiasta myös KTM-maahantuojaa, joka suhtautui asiaan vastaanottavaisesti ja fiksulla tavalla. Olemme kuulleet myös, että samaa ongelmaa olisi ollut jo syksyllä muuallakin päin maailmaa.

Tämä vuoden alku ei ole ollut kunniallisinta aikaa sääntöjen kirjoittamis- ja soveltamistasolla ja sekä kuskit että toimitsijat ovat olleet epätietoisuudessa. Nyt lienee pahin sotku siivottu.

Ja vielä, ei tehdä tästäkään keskustelusta loanheittokisaa. Tarkoitus on informoida etenkin Päijänteelle tulevaa väkeä siitä, että on syytä varautua aivan alkuperäisvarustuksin ikävien yllätysten välttämiseksi.

Motocross-vaimentimien aika alkaa endurossa olla ohi, joitain toimivia yhdistelmiä kyllä näkyy ja kuuluu olevan.

Harri ja Vicke

Foorumit

Terve vaan! Minkälaista meteliä Isot 2T Husset piti mittauksissa? Onko samoja ongelmia näissäkin?

Huomasin itsekin vähän eri käytänteitä kun ajoin nummisten sekä sysmän kisan. Nummisissa vähän kierrättivät vaikka pyörä vielä röpötti ja tulokseksi saatiin 106dB (uudet villat). Eturattaan muovisuojaa ei mulla ollut, eikä siitä huomautettu. Pyörä siis 125exc 09

Sen jälkeen ajoin Sysmän kisan (samat villat, ehkä 5h ajettu niillä) ja kierrätettiin monta kertaa oikein kunnolla. Tulokseksi 111.3dB eli aika kipurajalla mentiin. Lisäksi eturattaan muovisuojaa ei ollut joten hylkyhän siitä tuli, mutta onneksi hyväksyivät jonkin sortin hätäpatentin. Sysmän kisassa sai nähdä monta pyörää jotka kääntyi katsastuksesta takasin huoltoalueelle, etenkin isot 2 tahdit.

Olisi siis hyvä jos kisoissa käytettäisiin reilusti samoja käytänteitä, jotta ei tulisi hätä ennen omaa lähtöä.

seurasin tual perttulas tota äänenmittausta,ja aika iso ero oli et kenen pyörää kaasutettiin täyskaasul ja kenen ei.sen verran mullakin kokemusta noista pyöristä,et huamaa kyl eron koska hakkaa rajottajaan tai koska ei,niin ja nämä pyörät mitä porukal ihmeteltiin niin oli nelareita.ja tää ei oo katkeran miehen tilitystä,kun meni laakista äänistä läpi mopedi,lähinnä harmittaa toi epäreilu meininki kilpakumppaneiden pualesta.rakentavin terveisin #110

Eihän 2t enskoille tule ikinä ääniongelmaa kun vie kylmällä koneella mittaukseen niin ei se kierrä juuri mitään. Tämä taktiikka ainakin toimi hienosti Perttulassa. Jotenki outoja tuloksia muutenkin verrattuna aikaisempiin kisoihin mutta minkä siinä tavallinen harrastaja tekee.

Ja kuulostaa sekin aika epäreilulta että tahtarikuskit joutuvat lähtemään aina kisoihin 100% ehjällä paisarilla tai villoituksesta tulee avaruustiedettä. Itselle oli jo lähtiessä selkeää että tämän vuoden mittaustapa on omalla kohdalla tiukka vaikka viime vuonna sama pyörä meni helposti läpi. Tosin mittaaja vielä varmisti tämän huudattaa reippaasti rajaria vasten, käsittääkseni mittausta ei näin kuuluisi suorittaa mutta turha sitä on kritisoida kun ei sillä kuitenka mitään vaikutusta ole. Kovin hänen asenteensakin oli että ei crossipyörällä enskakisoihin mutta se oli hänen henkilökohtainen mielipiteensä eikä juurikaan kiinnosta. Kyllä sillä vielä enskakisoissa ajetaan jonkun savustuspöntön asennuksen jälkeen! Toivottavasti vaan käytäntö olisi jatkossa aina sama eikä tarttis montaa turhaa reisua tehdä.

Nimerk. crossipyörällä on vaan hauskempaa! :D

Tässä kummittelee vieläkin onneton käännös ja jostain syystä kansallisesti tehdyt viritelmät sääntöihin, jotka ovat kieltämättä melko kummallisia. Pahimmat näistä oiottiin, mutta edelleen on aika persoonallisia pykäliä mukana.

Alkuperäinen FIM-sääntö sanoo aivan selvästi, että kierrokset viedään rajoittimelle asti ja jos rajoitinta ei ole, niin sitten alle 2 sekuntia tai kun kone luonnostaan lakkaa nostamasta kierroksia. Niinpä yksittäisen kuskin mielipide ei valitettavasti voi tähän vaikuttaa etenkään, jos sääntöä ei tunne. Kun kotimainen versio ei ota selvää kantaa tähän, noudatetaan FIM-sääntöä.

On syytä vielä kertoa, että äänikontrollin tarkoitus on vähentää ympäristöön menevää meteliä. Jos pyörä on luonnostaan äänekäs, niin sitten sen vaimennussysteemin on oltava viimeisen päälle kunnossa. On maanomistajan ja kunnan ympäristöviranomaisten asia miettiä, onko crossipyörä vuosien saatossa oikea värkki metsään. SML ja FIM on päättänyt, ettei ole ja sillä mennään kansallisissa kilpailuissa ja myös Sixissä. .

Olemme olleet ilmeisesti epäselviä crossivaimentimia kritisoidessamme, sori. Tarkoitus on ollut kertoa, että vaikka crossiänkkäri onkin aito ja alkuperäinen, se on tarkoitettu eri lajiin kuin enduroon ja siksi voi olla hankala saada sitä läpi katsastuksesta. Jos crossiänkkäri on riittävän hiljainen, niin ilman muuta sillä saa meidän puolestamme ajaa, olihan niitä Perttulassakin. On vain paljon tapauksia, joissa crossiänkkärin muokkaaminen endurokäyttöön on ollut toivotonta ja tätä yritetään kertoa. Katsastuksessa vain mittaustulos ja rakenteen uskottavuus ratkaisevat. KTM300:n ongelma näyttää olevan, että se kelpaa täysin alkuperäisvarustein. KTM:n myymien PowerParts-osien kanssa onkin jo sitten ongelmia, osa lisätehosta näkyy muuttuvan ääniaalloiksi. Samaa ongelmaa on raportoitu myös muualta Euroopasta. Meillä on liian vähän kokemusta juuri näistä pyöristä, jotta tuo väite voitaisiin jotenkin todistaa, mutta sellainen on vaikutelma.

On myös tapauksia, kuten ilmiselvästi hiljaiset vehkeet, uudet pikku-Husse ja -Kotarit, joiden mittauksessa ei aina noudateta pykäliä vimpan päälle, kun raja ei selvästikään tule ylittymään. Tämän menettelyn ainoa tarkoitus on nopeuttaa jonoa. Kun on tehnyt noin 10.000 mittausta, kuten me, oppii hitaampikin kuulemaan, voiko jonkin pyörän päästää läpi ilman tarkkaa mittaamista.

En itsekään pidä siitä, että nelareiden rajoittimet ovat vapaalla kovin alhaalla. Toistaiseksi siihen ei puututa, mutta niinkin voi käydä.

Väärinkäsityksiä voi tulla siitäkin, että 2-tahtiset pitää käyttää kuivaksi ennen mittaamista. Tätä en ainakaan minä halua tehdä äkillisellä käännöllä. Pyörä on todennäköisesti tiksuttanut tyhjäkäyntiä pitkään ja kampikammiossa olla niin paljon kakkua, että tulppa hajoaa nopeasti käännettäessä. Tämän vaiheen tarkoitus ei ole tehdä mittausta, vaan vain kuivata peli kiertämään.

Virheitä toki mittauksissa tulee. Voin vakuuttaa, että kykenemme arvioimaan mahdollisten sääntöpoikkeamien suuruusluokkavaikutukset. Erään riitaisimman tapauksen kanssa menimme jopa kokonaan toiseen paikkaan mittaamaan eikä tulos siitä muuttunut.

Eikö koskaan tule mieleen, että siinä omassa moottoripyörässäkin voisi olla vikaa (ja yhtälailla meidän on oltava kriittisiä omia tuloksiamme kohtaan)?

Jos aika ja jono sallii, keskustelemme erittäin mielellämme aiheesta. Olisi tietysti kiva, että puhuttelumuoto olisi jotain muuta kuin perinteistä alapään sanastoa. Ei viitsisi pudottaa omaa tasoaan kovin alas enää nykyisestään.

Viedä rajoittimelle asti tai pitää rajoittimella on käsittääkseni eri asia? Nyt pyörää huudatettiin rajoitinta vasten. Eikä siinä mitään, tehkää vaan niin mutta eikö se oli selkeää tehdä sitten joka kerta samanlailla? Ja ennen kaikkea kaikille, riippuen numeropohjan väristä, sama mittaus.

Itsellä nuo äänet ei ole enää ongelma seuraavassa kisassa, muutokset ovat jo työnalla ja tulossa on varmasti hiljainen crossipyörä. Ja kyllä, mieleen tuli että omassa pyörässä on vikaa ja sen tiedostin jo ennen kisaa. Mulla ei ole mitään ongelmaa asenteen kanssa sääntöihin, haluan vaan ajaa kilpaa. En koe mitenkä vääryyden tunnetta siitä että nyt oikeasti puututtiin sääntöihin, on muutama muukin sääntötulkinta johon saisi tulla yhtä selkeä ryhtiliike.

2-tahtisten tyhjäksi käyttämisestä en nyt puhunut vaan siitä että ne ei kylmänä kierrä ja kun kylmän koneen vie katsastukseen niin kaikki on tyytyväisiä. Lisäksi 300cc 2t on käytännössä hiljaisimpia enduropyöriä reitillä niin aika kornia että niistä tulee ongelmatapauksia. Tuo crossipyöriin liittyvä ongelma on paljon helpompi tyhmän pojan ymmärtää. Lisäksi tuollainen hiljaiseksi mainostettu pikkunelari KTM oli Perttulan mittauksessa selkeästi äänekkäämpi kuin aikaisemmissa kisoissa. Mistä tämä ristiriita vanhoihin mittaustuloksiin johtuu?

Pasi kirjoittaa oikeaa asiaa. Kaasun kääntötavat vaihtelevat näköjään kääntäjästä riippuen, joskin vaikutus tuloksiin on varsin vähäinen. Tätä ovat sekä FIM että me vähäisemmät virkailijat tutkineet. Tietenkin mittauksen pitäisi toistua samanlaisena ja jos ei toistu, on mittauksessa epävarmuutta. Mikään ei ole täydellistä.

Tämän mittaustavan alkuperäinen ajatus on tutkia, miten lujan äänen vehkeistä ylipäätään saa irti ja tämä menettely (0,3 sekunnin aikana täysille, vähintään sekunti täysillä, sitten nopeasti kaasu pois) on standardisoitu, jotta se suoritettaisiin vakiotavalla.

Perttulan tapauksessa hylätyt pyörät olivat oikeasti äänekkäitä, joskin vielä muutama vuosi olisivat olleet tavanomaisia. Olen itsekin sitä mieltä, että KTM300 on C-luokkalaisen käsissä hiljainen pyörä käytännössä. Mittauksissa ei voida kuitenkaan ottaa huomioon kuskin laatua, pärstäkertoimia ei saa olla.

Suhtaudun lievällä epäluulolla joihinkin aiempien kisojen mittauksiin, niin erikoisia lukemia on saatu. On tosin sellainenkin havainto, että kuski on joko ymmärtänyt väärin, kuullut väärin tai muistaa väärin. Senkin ymmärrän, että jos jostain syystä ensimmäinen mittaus epäonnistuu ja pyörä osoittautuu korvalla kuullen hiljaiseksi, sitä ei mitata tarkemmin. Näin vain, jos on pahaa jonoa mittaukseen.

Äänet ja maankäyttö ovat ainoat enduron ja yhteiskunnan välinen ristiriita. Maankäyttökin saattaisi helpottua, jos pyörät olisivat hiljaisia. Motocrossilla on edessään paljon, paljon kovemmat ajat kuin endurolla vuosikymmenen kestäneen asennevammapiintymän takia. "Kyllä crossiradoille ääntä mahtuu".

Muuten, jos joku haluaa tutkia eri pyörien äänimittaustuloksia Perttulasta, niin pöytäkirjat voidaan hyvin julkaista. Niissä on vain pyörän numero, ei nimiä eikä pyörän nimeä. On jossain määrin työlästä ruveta tuloksia merkkikohtaisesti analysoimaan. Jos joku tarjoaa paikan, missä ne olisivat näkyvillä, niin lähetän ne mielelläni.

Aurinkokin paistaa.

Mulla 300 EXC 2009 Perttulassa 108.2 db. FMF putki ja vakioänkkä. Villoilla ajettu 15h.