KTM SXC 540 -99

Kirjoittaja: Antti PennanenTerve! Olen juuri ostanut otsikon mukaisen pyörän ja kaipaisin vähän vinkkejä. Tyhjäkäynti heittää maan ja taivaan välillä. Olin eilen ensimmäistä kertaa radalla, ajossa pyörä toimi hienosti ja tehoja tuli kyllä hyvin. Tunnin ajon jälkeen yx kax ilman mitään ennakko varoitusta moottori sammui aivan kuin bensa olis loppunu. Ei lähtenyt käyntiin enää eilisen aikana. Tänään tarkoitus vaihtaa öljyt, tulppa ja katsoa kaasari. Onko kellään lisävinkkejä/tietoa joita voisi antaa mulle että pääsen purkamaan ongelmaa. Itsellä on suppea kokemus.

Ystävällisesti
AP

Kirjoittaja: Antti PennanenMoro! Elikkäs pyörän vika selvisi ja se oli mangneetto. Staattori ja roottori menivät uusiksi kuin myös tulpanhattu ja johto. Kiitän molempia herroja mielenkiinnosta asiaa kohtaan ja toivon mukaan voitte auttaa minua jos pyörässä jotain tulee...
Kiitokset ja kumarrus!

AP

Kirjoittaja: TIMO KOSKIBy the vei tiesitkö että kyseistä magneettoa voi korjata?
Mulla oli aikoinaan tuo lc4 400 ja siinä hävis kans säghköt mutta jämsässä korjasivat osan kuntoon ja kaks vuotta toimi moitteettomasti ja kaik vieläki uudella omistajalla pelittää.

Kirjoittaja: Antti PennanenEn tiennyt tuota. Pahus! Ehdin jo tilata uudet osat.

AP

Kirjoittaja: Antti PennanenTulpan vaihdoin, tulpanhattua en ja sitä kokeilen sitten seuraavaksi. Itse epäilin kanssa tuota yläpuolaa ja homma on nyt työn alla. Valitettavasti itse pääsen vasta pe itse asian kimppuun työkiireiden takia. Olen viisaampi taas silloin.

Kiitokset taas vastauksista :))
AP

Kirjoittaja: JUSSI HOLMSTRÖMterve
vaihdapa ensimmäiseksi tulppa, ja seuraavaksi tulpanhattu, ennenkuin alat mittailemaan ja purkamaan yhtään enempää virtapuolta

Kirjoittaja: Markku SillmanMoro
Tulpanhattua epäilisin pikemminkin kuin tulppaa, mutta kannattaa kokeilla kumpaakin. Ne ovat sentään halpoja hankkia ja sittenhän sillä tulpalla ajaakin seuraavat 5 vuotta.
Mopon sytytysjärjestelmä on yksi niistä monista asioista joista en ymmärrä mitään, toinen on nämä mittarit, jotka näyttää voltteja, watteja, ohmeja jne...
Itselläni oli aikanaan n. viisi LC4-Kotaria, pomminvarmoja vehkeitä kaikki.
Yhdessä oli samatyyppinen vika kuin nyt kuvailemasi. Kylmänä tuli kipinää ja peli toimi mutta 4-5 minuutin ajon jälkeen kipinä hävisi. Jäähdyttelyn jälkeen toimi taas hetken.
Ensin vaihdoin tulpan pariinkin kertaan ja tarkistin kaikki johdot. Ei vaikutusta.
Seuraavaksi siirryin yläpuolaan koska se oli helppo vaihtaa. Kokeilin ensin jotain vanhaa 2-tahtisen Maicon (terkkuja Pellelle) puolaa, joka oli ulkoisesti aivan identtinen KTM-puolan kanssa. Kone kävi, mutta röpötti eikä ottanut kierroksia kunnolla. Mopolla pystyi kuitenkin köröttelemään eikä kipinä loppunut.
Päättelin, että vika on löytynyt ja marssin Racingbikeen hakemaan uuden alkuperäisen yläpuolan. Ruuvasin sen paikalleen ja kas kummaa, peli alkoi toimia kuten insinöörit olivat suunnitelleetkin. Että sellainen vika silloin.
* * * Make * * *

Kirjoittaja: JUSSI HOLMSTRÖMItsellä kaasari irtosi kerran yht.äkkiä imukurkun liitoksesta ko laitteesta ja meni tovin aikaa ennen kuin tajusin, missä vika. Jos kurkku on pykinyt ja vuotaa, voi saada ilmaa ja käydä laihalla vaihtelevasti tyhjkäynnillä.

Kirjoittaja: Markku SillmanOta mankun koppa auki, siellä saattaa olla vettä.
Jos on, niin kuivaa paineilmalla tms. tai anna ajan hoitaa.
Siinä kopan alaosassa on muistaakseni (en ole aivan varma) pieni huohotinputki, jos se tukkeutuu niin mahdollinen vesi ei pääse sieltä pois.
Huomaa, että sytkän säätö on kopassa joten kannattaa merkata kopan asento ennen avaamista.

Kirjoittaja: Antti PennanenKiitoksia hyvät herrat! Molempien mainitsemat viat löytyivät, eli kaasari oli pois paikoiltaan tiivisteistä ja mangneetossa oli vettä. Kaasari avattiin ja putsattiin ja se oli siisti. Mangneettopuolta kuivasin paineilmalla ja sekin näytti aivan siistiltä, en tosin tiennyt osata merkitä kopan paikkaa kun pistin kiinni. Pyörä saatiin käyntiin ennen kun sille oli tehty mitään operaatiota. Ongelmaksi on muodostumassa sähköpuoli sillä meillä on kipuna kateissa, valillä saimme kipunan välillä emme. Onko tietoa näistä asioista? Tai mitä arvoja puolan tai mangneeton pitäisi antaa mittariin.

Kiitoksia etukäteen niille jotka tietoa pystyvät jakamaan!
AP