KTM sx 250, tulpat hajoo
Kirjoittaja: LAURI HEINONENTerve,
Apua kaipaan, kyseessä on KTM sx 250 2003. Pyörä käynnistyy uudella tulpalla hienosti ekalla potkulla, tämän jälkeen se saattaa toimia yhden ajokerran mainiosti. Seuraavalla ajokerralla pyörä käynnistyy taas hienosti mutta sitten se käy 30sek-3min ja boooooooo. Kipinä katoaa. Tulppa ei ole kertaakaan hajonnut koneen ollessa kuumana, kylmäkäynnistyksen jälkeen se hyytyy.
Olen putsannut kaasarin, vaihtanut puolan ja monta tulppaa. Eilen tutkin rikkinäisiä tulppia ja huomasin että niissä kaikissa on yhtenevä vika. Tulpan sisällä olevassa posliinissa on pieni halkeama. Mikä aiheuttaa tämän tulpan posliinin halkeamisen?? Käykö kone liian laihalla? Pääsuutin on 170 ja toinen on 48, neula kohdassa 4 (manuaalin suositus 180 & 50 & 4). Olisiko mahdollista että kurkku vuotaa ja kävisi sen takia liian laihalla ja kuumana? Mielestäni tämä vaiva on ollut kuumilla keleillä eli siis koko kesän, keväällä kun oli vielä viileää niin pyörä toimi kuin ajatus.
Jos jollain on tulpan posliinista löytynyt halkeamia ja vian aiheuttaja tiedossa niin olisin vastaavasta tiedosta hyvin kiitollinen.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: LAURI HEINONENTerve,
Tässä kuvia männästä, vaihtoon on menossa..
Tietysti oon jo ehtinyt rapsuttelemaan karstaa pois ennen kuin otin kuvat. Ei sitä kyllä kauhean paljoa tuossa ollut, mutta jonkin verran sitä on pintakaasulla körötellessä kertynyt. =)
http://img262.imageshack.us/my.php?image=mnt2mm0.jpg
http://img262.imageshack.us/my.php?image=mnt1hi6.jpg
Kirjoittaja: Jarmo NiskanenPienikin määrä jäähdytysnestettä sylinteriin pimentää tulpan kerrasta.
Eli tarkista sylinterin yläpään suoruus ja kannen suoruus.
Jos on 0-renkaallinen kansi, niin uusi 0-renkaat.
Kirjoittaja: LAURI HEINONENPuola vaihdettu ja myös tulpan johto. Tulpan hattu on vaihtamatta. Kaasarissa on nyt ne suuttimet jotka ohjekirja ohjeistaa vaikiona. Läpät hieman kuluneet, alempi läppä noin 0,2-0,4mm auki. Muista virityksistä ei oikein ole tietoa, ostin pyörän viime talvena.
Kaikki ideat ja neuvot ovat tervetulleita varsinkin ennen uuden cdi-boxin hankkimista! Se kun taitaa maksaa jonkin verran.
Kirjoittaja: LAURI HEINONENTässä kuvia hajonneista tulpista. Aika hyvin näkyy halkeamat. Mistäs vois johtua?
Nyt en ole vähään aikaan päässyt testaamaan. Viimekerralla ajoin eri bensalla eikä tulppa hajonnut. Kesällä oli nesteen bio-98, ja silloin oli ongelmia tulppien kanssa. viimeksi v-poweria ja ei hajonnut. Lieneekö sattumaa vai mitä?
http://img112.imageshack.us/img112/4610/img1972hr8.jpg
http://img144.imageshack.us/my.php?image=img1976zw6.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/3641/img1970yb4.jpg
Kirjoittaja: AIMO LEHTINENOotko kattonu miltä mäntä näyttää?
Kirjoittaja: KARI REIMAVeikkaisin kyllä itsekkin joko cdi-boksia tai staattoria tai molempia.tuo boksi on aika herkkä menemään rikki jos jännite muuttuu liiaksi.kyllä noita tarvikkeenakin saa siis bokseja eikä tartte maksaa ihteää kipeäks,mutta kurkkaisin kyllä myös sylkän sisälle miltä mäntä näyttää.minulla oli omassa jammussa aikanaa samantapainen vika mutta oireili vasta kuumana,eli kävi kuin unelma aikansa ja sitten alkoi räkiä ja kakoa ja tulppia meni,vika löytyi juuri cdi boxista ja syyn sen rikkoutumiseen taas löystynyt piuha magneeton ja cdin välillä,pääsi jännite karkaamaan ja se siitä.Kärsivällisyyttä etsintään ku aikansa pulaa niin kyllä se siitä korjaantuu,sehän on vain kone...:-)
terv,jammuvaari.
Kirjoittaja: Krister MinkkinenMinulla on samanlainen pyörä ja suuttimet on 182/50 ,ilmaruuvi 1
Kirjoittaja: LAURI HEINONENTerve,
Vaihdoin nuo suuttimet, pyörä toimi uudella tulpalla noin puoli tuntia ja sitten pienen lepotauon jälkeen liikkeelle lähtiessä alkoi pyörä ensin pätki ja sitten sammui. Tulppa taas pimeänä. Uusi tulppa paikalleen ja homma toimi taas.
Ei riitä ymmärrys. Voisiko ohjausboxi olla rikki ja voiko se ylipäätänsä vaikuttaa tulppien hajoamiseen?
Jos jollain on tietoa tai ideoita ongelman ratkaisuun niin olisin niistä kiitollinen.
Kirjoittaja: Jukka OittinenMagneeton staattori eli boxin laturi on rikki.
Kirjoittaja: LAURI LAHTINENMulla oli sama ongelma että rikko tulppia sitte rupesin ajamaan eri öljyllä nii ongelma hävis. Ennen ajoin Silkolenen öljyllä ja nyt castrolin.
Ja pyörä on KTM exc 125 ja 2% seos.
Kirjoittaja: LAURI HEINONENTänään pyörä toimi eilisellä tulpalla 2min ja sit homma seis.
Nyt tuntuu siltä että pyörä antaa ajoittain kipinää väärällä hetkellä ja siitä johtuu tulppien hajoaminen. Kokeilin uudella tulpalla käyttää pyörää paikallaan tasakaasulla, tuntui siltä että välillä se iski kipinää väärällä hetkellä, ei käynyt tasaisesti vaan sylinteri ikäänkuin kolahteli välillä.
Kun katsoo tulpan antamaa kipinää sylinterin kantta vasten niin välillä kipinä on iso ja hieno mutta välillä kipinää ei tule tai se on todella pieni.
Vaikuttaako cdi-boxi siihen millä hetkellä tulppa antaa kipinän ja millainen kipinä on? Jos vaikuttaa ja vika on cdi-boxissa niin mistä uutta kannattaa lähteä metsästämään?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOCDI nimenomaan muuttaa ajoitusta kierrosten mukaan.
Oletko vaihtanut tulpanjohdon? Se voi olla lähes poikki ja oireet huonolla turilla juuri tuollaista käynnin kannalta. Myös puola voi olla viallinen.
Alkuun olisin ehdottanut 10-tulppaa, kysynyt miltä mäntä näyttää ja mitä virityksiä koneelle on tehty. Nyt alkaa kuulostaa siltä, että vika on simppelimpi. Tosin se on voinut aiheuttaa sitten isompaa vikaa.
Kirjoittaja: LAURI HEINONENJep, tarkoitin rikkaalla ja kirjoitin sitten laihalla.. Sen siitä saa kun hätäpäissään kesken duuninteon kirjoittelee..
Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENLiian rikkaalla? , kokeile 8-7 tulppaa, jos et uskalla laittaa laihemmalle. itsellä 05 sx suuttimet olivat 170/ 40 ja f neula keskellä viellä kylmenmilläkin keleillä, seos 2%. kun laitat vehkeen käyntiin niin lähde liikkeelle heti niin ei kerää liikaa kampi kammioon löpöä.
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=179283
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_s%E4%E4t%E4minen
Korjatkaa viisaammat, jos oon väärässä.
mooro mahtokohan kyseinen vika selvitä??? eli missä syy oli kun ikäväkseni tunnistan vian selkeesti 2007 300 sx kyseessä ja nyt uusittu prkl... kaikki melkein... mutta sormi suussa ihmettelen kans et mis mättää ????
jos joku osaa neuoa ni voi vaik soittaa mulle 0404744682
Nonii täällä ois samanmoinen vika piikkisessä kottaraisessa? syö tulppia vaikka kuin paljon! kaikki mitä mieleentulee alkaa olla vaihettu.. apuja!
Nonii täällä ois samanmoinen vika piikkisessä kottaraisessa? syö tulppia vaikka kuin paljon! kaikki mitä mieleentulee alkaa olla vaihettu.. apuja!
Nonii täällä ois samanmoinen vika piikkisessä kottaraisessa? syö tulppia vaikka kuin paljon! kaikki mitä mieleentulee alkaa olla vaihettu.. apuja!