KTM riskiluokiteltu If:ssa!!
Kirjoittaja: MARKO MYLLÄRITervehdys,
sain mukavan yllätyksen vakuutusyhtiö IF:sta. Sain liikennevakuutuksen vuosimaksuilmoituksen. Ihmettelin laskua jonkin aikaa, se oli 702¤.
Soitin ja sanoin että nyt on kyllä jäänyt bonukset huomioimatta, niiden ollessa 70%. Vakuutusmyyjä totesi että kyllä tässä täytyy virhe olla, 9.4Kw teho ja 120 Kg pyörällä vakuutukset eivät voi olla muutamaa sataa kalliimmat.
Pian edustaja soitti takaisin. Kertoi että virhettä ei ole, vaan lasku on oikein. MITÄ IHMETTÄ, kysyin..
KTM on If:ssa riskiluokiteltu pyöräksi jolla tapahtuu suhteellisen paljon onnettomuuksia. If on luokitellut pyörän ylimpään kategoriaan ja uuden 450 EXC-R pelkän liikennevakuutuksen hinta ilman bonuksia on 1430¤!!!!!!!!!!!!
Tapiolassa vastaava ilman bonuksia on n. 600¤ vakuutuksen ollessa voimassa koko vuoden.
Kyllä on IF tehnyt karhunpalveluksen KTM miehille, joka aikoo ostaa tai vaihtaa pyörän, ja vakuutukset ovat IF Oy:ssa.
Onko muilla asiasta kokemusta? Pitäisikö tästä pyytää selvitystä ja tehdä juttu OFFROAD Prossa?
MaMy
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jukka Oittinen2 vuotta sitten vedin lipat Sakussa.Kävin yksityisellä ei kukassa jaan siinä meh......... Ylimielisen lääkärin mukaan ei mitään vikaa vaikka väitin kiven kovaa sen olevan pas..na.Sitten magneettikuviin-EI MITÄÄN VIKAA.Lääkäriltä toiselle juoksua ja viimeiselle lääkärille näytin lattialla polvillaan miten polven saa pois paikoiltaan ja mihin koskee.
Tänään leikkasivat vihdoin viimein omasta tahdosta...polvilumpio halki,kierukka revennyt kahdesta kohdasta ja vielä irti.
Koko rulianssi kipurahoineen,kuluineen ja ansionmenetyksineen Liikeennevakuutusen piikkiin.Hyvä vakuutus!
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKINyt ollaan siirretty tapaturmavakuutuksista maksetut vahingot liikennevakuutuksen piikkiin...
Kirjoittaja: Harri VanhalaMontako näitä urheilupyörävakuutuksia kaikkiaan on? Jos tietäisi, voisi arvioida kokonaispotin, joka maksuilla saadaan. Sitten voisi räknätä, montako lonkka- tai reisiluuleikkausta sillä saa. Päälle ansionmenetykset, lääkkeet, kivut ja säryt.
Vakuutuskanta on niin pieni yksittäisessä yhtiössä, että jo yksittäinen paha onnettomuus voi heittää kannattavuuden puolelta toiselle. Jos onnettomuuden jälkien siistimiseen menisi vaikka 30.000 euroa (ei lainkaan paljon), pitäisi haalia 150 pyörää, jotta saataisiin 200 euron vuosimaksulla tilit tasoihin. Tämä ilman hallinto- ja profittikuluja.
Ahneutta ei tässä puolustella, mutta vakuutusyhtiöilläkään ei ole intoa pelkästään sponssata. On kai selvää, että näillä peleillä ajetaan jatkuvasti taitojen ylärajoilla ja pieniä ja vähän isompia kolhuja tulee koko ajan ajotuntia kohtia paljon enemmän kuin muilla moottoripyörillä.
Kirjoittaja: Marko MoisanenEihän sitä kukaan tietenkään ylimääräisiä kuluja harrastukseen kaipaa, mutta pakko sanoa, että pieneltä tuntuvat vakuutusmaksut siinä vaiheessa, kun huono tuuri sattuu kohdalle.
Liikennevakuutus on maailman paras tapaturmavakuutus. Siitä korvataan sentään helvetin hyvien hoitojen lisäksi myös ansionmenetykset.
Esimerkiksi oman loukkaantumiseni kokonaishinnalla (leikkaukset, muut hoidot, ansionmenetykset) ostaisi nykyhintaisen Pohjolan valkokilpivakuutuksen melkein 80 vuodeksi.
Silti oma tapahtumani ja sen korvaus olivat vielä mitättömiä isommassa mittakaavassa katsottuna.
Mitäpä jos loukkaantuminen on sellainen, että menee kokonaan ammatti esimerkiksi vaikkapa silmävaurion takia?
Tai entäpä jos jollekin sattuu, että survaisee jonkun niskaan jossakin treeneissä ilman liikennevakuutusta, kuski todetaan syylliseksi tapahtumaan, vastapuolelle sattuu pahasti ja kuski maksaa omasta pussista korvauksia muutaman kymmenen vuotta?
Aika kallista.
Kirjoittaja: jukka alalauriKTM 250 egs. 11kw. vm-99. valkokilpi. paino 107kg
tapiola osakasko 66e
liikennevakuutus noin 330e. 20% bonuksia.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJos muut yhtiöt seuraavat perässä niin ennustan seuraavaa. Punakilpienskat nousevat arvoon arvaamattomaan. Ei oteta liikennevakuutusta ollenkaan, ei sitä ketään metsässä kysy. (Niin ja valkokilpiset ovat koko ajan seisonnassa). Kun mennään kisaan otetaan punatarran mukaan päivän vakuutus. Jos treeneissä napsahtaa, pitää vaan vaihtaa siviilit ja pistää acsidentti tapaturmavakuutuksen piikkiin. Crossikisoissa ei vissiin kukaan edes tiedustele onko vakutusta?
Kirjoittaja: TEPPO KAUPPINENTapiolassa korotettiin myös krossipyörän pakollinen liikennevakuutus 160e tuonne 690e kohdalle, on kuulemma sattunut niin paljon korvauksia per vakuutus. Vaihdoin Pohjolaan, jossa tarjottiin edelleen tuota 160e hintatasoa.
Tapiola siis korottaa jo otettuja lakisääteisen maksimin per vuosi ja uudet alkavat tuolta yli 600e, kun puhutaan vain tästä pakollisesta vakuutuksesta ilman kilpiä.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenTuossa vaihtoehdossa mättää se, että krossi-/enskavahingot korvataan käytännössä aina lain mukaan liikennevakuutuksesta. Jos sinulla ei sellaista ole, joudut vähintään maksamaan moninkertaiset vakuutusmaksut takautuvasti vahingon sattuessa.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEi tämä ihmeellitä ole, IF haluaa vaan eroon näistä vakuutuksista. Ne ovat kannattamatomia. Ja mikä onkaan helpompi tapa päästä eroon ongelmasta kuin korottaa maksu taivaalliseksi. Asiakkaat ihan itse irtisanovat vakuutukset. Ja kohta muut seuraavat perässä...
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo nyt se sitten tapahtuu se hinnankorotus, mitä tuolla aikaisemmissa keskusteluissa povasimme...
Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläOnko tapaturmavakuutukset paljonkin huonompia kuin nuo liikennevakuutukset tähän hommaan? Tulee vaan mieleen, että jos hinnat tosiaan nousee taivaisiin, on pakko irtisanoa pyörän vakuutus, muuten loppuu rahat harrastukseen. Saisiko tapaturmavakuutuksen korvaamaan noita itselle sattuneita vahinkoja? Harvemmin varmaan vastapuolen vahinkoja tarvitsee ainakaan enskassa korvailla. Jos sattuu jotain treenaillessa ottaisi korvaukset tapaturmavakuutuksesta ja kisoihin ottaa punakilven mukaan sen vajaan parinkympin vakuutuksen. Taitaa olla jotain mätää tässä ajatuksessa...
Kirjoittaja: SAMI LEINOSirkku olisi pientä korvausta vastaan valmis herättämään vakuutusyhtiöiden aktuaarit (matemaatikot, jotka laskevat mm. tariffeja).
Eiköhän kerätä kolehti tälle tutkivalle journalistille. Varmasti tämäkin epäkohta saadaan korjaantumaan ennätysajassa. Nykyiset yltiöhalvat vakuutusyhtiöt Pohjola, Työväen Turva, A-Vakuutus jne. saadaan varmasti korjaamaan virheelliset tariffinsa ennätysajassa jos harrastajat(tai ainakin ymmärtämätön vähemmistö) sitä suorastaan vaativat.
Varautukaa MASSIIVISIIN hinnan korotuksiin.
Itse pitäisin suuni todella supussa. (Harvoin saa matkustaa vapaalipulla, v....aa, kun joku vieressä huuttaa: Meillä on ilmainen lippu!)
Kirjoittaja: JUSSI TURUNENItsellä kolahti if:stä vakuutusmaksu beta400 rr:n muistaakseni 1540e. vaihdoin sitten tapiolaan jossa sama vakuutus oli 320e. Muistaakseni aiemmin omistamassani yamaha r1:ssä ei vuosimaksu ollut kaskon kanssa noin kallis.
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIEivät tiedä ei...kun ei ole selkeitä sääntöjä koskien maastomoottoripyöriä. Kyseessä on aina yksittäisen virkailijan tulkinta, hehän katsovat vain mitä pykälissä mainitaan asiasta ja jos on ristiriitaista informaatiota tarjolla, tulkinnat vaihtelevat.
Mutta kohta kuulemma on, eli nyt vain yhteydenottoja ja ideoita sinne liikenneministeriöön päin. Valmistelevat siellä uutta esitystä asiaa koskien...
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKattava vertailu niin punakilpisten kuin rekisteröityjenkin pyörien vakuutusmaksuista, mukaan myös motocross- ja trial-pyörät. Joka yhtiöstä pitäisi kysyä myös erikseen RR, Speedway ja maaratapyörien maksut myös, jos niissäkin on eroa edellä mainittuihin. Itse olisin jo pientäkin korvausta vastaan erittäin innokas toimittaja pommittamaan vakuutusyhtiöitä täsmäkysymyksillä aiheesta, hajonta on valtavaa ja syyt ajoittain hyvin epämääräisiä. Esimerkiksi TM:ni vakuutusmaksun piti nousta samaan 600e:oon mitä uudelle pyörälle maksuksi olisi tullut, mutta postista tulikin vain hieman vanhasta 120e:sta noussut lappu kesäkuussa. Ei ne virkailijat tiedä itsekään mitä missäkin tapahtuu tai ainakaan miksi.
Kirjoittaja: TUOMO OKSANENKyllä ne hinnat nousee kaikilla yhtiöillä,mutta ei ne niitä muuta kesken vakuutuskautta korkeammaksi ellet vaihda pyörää, tai jostain muusta syystä katkaise vakuutuksia
Kirjoittaja: MARKO MYLLÄRIOFFROAD Pro voisi tehdä vertailevan artikkelin endurovakuutuksista, ja pyytää perusteluja eri yhtiöiden erilaisiin tapoihin luokitella enduropyöriä. Voi olla että onnettomuuksia tapahtuu enemmän KTM-merkkisellä pyörällä, mutta olisi kiva saada faktaa näkyville: Kuinka monta onnettomuutta, laskeeko IF mukaan kisoissa tapahtuneita onnettomuuksia, vaikuttaako enduropyörään Duke:lla tai muulla katuhirmulla tehdyt onnettomuudet jne..
Väitän tietämättä että 450 EXC:llä ei juuri ole kolaroitu, jos niitä valkokilpisinä on myyty maahan vuosittain ehkä muutama kymmenen. Suhteellinen luku on toki suuri jos kolareita tapahtuu vuodessa yksi, ja pyöriä on rekisteröity tiekäyttöön 20. Toiseksi, enduropyörien hankintahinta ja korjaaminen verrattuna katupyörään on huomattavasti pienempi. Nyt IF käyttää KTM:n osalta katupyörätariffia. Miksi?
Toimitus voisi penkaista tätä vakuutuskäytäntöä.
MaMy
Kirjoittaja: JOUNI HARJUOnkohan teillä nyt maastoajoneuvon liikennevakuutus, kuten mulla?
Pyöräni on vanhempi 98 KTM SX, mutta ei mitään KTM peloittelulisää tuossa maksussa mielestäni ole (140
Kirjoittaja: MARKO MYLLÄRIItse puhun valkokilpisen vakuutuksista.
Crossin vakuutus ei ole "kuin" 151
Kirjoittaja: Jyri NordströmHusaberg fs650, täyskaskolla turvassa, koko vuoden 70% poonuksilla ajelee 189
Kirjoittaja: Jyri NordströmPyörä -04, 650cc ja 6,1 kw
Kirjoittaja: HEIKKI RATINENPohjola, 250 exc-f, 441 eur/vuosi ilman bonuksia, 163 eur/ vuosi 70 % bonuksilla. Noilla 70% bonuksilla ei ole juurikaan kalliimpi kuin punakilpivakuutus.
Kirjoittaja: JARI HENTTONEN
if sekoilee muutenkin. o5 wrf;n tein vakuutuksen puhelimessa ja hinnaksi sanottiin 172 euroa / v. lasku tuli niin se oli 1620. 20% bonuksiakin olivat jostain kesineet.
irtisanoin vakuutuksen ja kyselin pohjolasta ja nordeasta. molemmissa sama vakuutuus hieman alle 500 / v. kyseessä valkokilpi.
jos täydet 70 % bonuksia niin ei oo puna / valkokilvessä eroja paitsi hankintahinnassa..
Kirjoittaja: JAN TURUNENItellä Tapiolassa, liikennevakuutus joku 600e vuosi, koko vuoden ajossa.
Ihanan kallista, eiköhän jonkun enduroveron vois vielä keksiä.
Ja kilpailulisenssi vois kans olla 5000e/vuosi.
Vaihdetaan uusi Kottarainen mx-fillariin...
Kirjoittaja: SAMI KOIVUNENMulla on KTM 450 SX -03 bonukset 70 %, liikennevakuutus tohon mopoon on 890,88 eur vuodessa. Kertokaa ihmeessä missä on halvempaa niin vaihdan heti vakuutusyhtiötä, kiitos!
Kirjoittaja: MARKO MYLLÄRILainaus IF:n sivuilta:
Ajankohtaista Ifin moottoripyörävakuutuksista
Ifin moottoripyörävakuutusten hinnat ovat muuttuneet.
Hinnat ovat muuttuneet siten, että pieniriskisten moottoripyörien ja kuljettajien hinnat ovat laskeneet.
Vastaavasti isoriskisten pyörien ja kuljettajien hinnat ovat nousseet.
Ifin moottoripyörävakuutuksista kiinnostuneet saavat hintatiedot
Hintatarjouksen pyytäminen kannattaa, sillä voit nyt säästää satoja euroja vuodessa. Todellakin,.,., jos et ole KTM mies.
Kirjoittaja: MARKO MYLLÄRINiin, unohtui sanoa että vaihdoin yhtiön Tapiolaan.
MaMy