KTM läppäventtiilistä ym.

Kirjoittaja: Mika MiettinenMoi

Ostin tässä kuukausi sitten 125sx -01:sen. Pyörään vaihdettu Domen racing putki. Kiihdyttäessä kone "röpöttää" alakierroksilla jonkun verran, mutta kun saa tarpeeksi kierroksia niin lähtee todella hyvin. Voisiko tuo alakierroksilla "röpöttäminen" johtua tuosta Domen putkesta, eli viekö se alaväännön huonommaksi kuin alkuperäinen? Suuttimia olen vaihdellut ja neulan asentoa muuttanut eikä niistä ole ollut huomattavasti apua. Tulppakin on vaihdettu.
Otin tänään läppäventtiilin pois ja katsoin sitä valoa vasten niin läppien päästä näkyy pieni rako joka menee hiukan painamalla kiinni. Rako kuitenkin korkeintaan
0.1-0,2mm (siinäkö syy?). Voikos nuo läpät kääntää toistepäin jolloin rako menisi toden-näköisesti kiinni?

Mika

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvä että vika (viat) löytyi!
Missä pykälässä sulla se neula oikein oli? Omassani toimi tällaisessa kelissä 2-3

Kirjoittaja: Mika MiettinenLöysinkin nuo ajoitusmerkit tuolta Saarisen linkistä, eli 2K-1 virtavehkeillä pitäisi olla lohkon vasemman puoleisessa viivassa, mutta minulla on nyt oikean puoleisessa eli siirtynyt juuri sen 3mm aikaiselle. Taidan kuitenkin siirtää sen takaisin tehdasarvoihin ja jos toimii suurinpiirtein samallalailla kuin nyt niin jätän siihen. Neula oli asennossa 4 ja nyt 2. Kiitos ja kumarrus kaikille hyvistä vinkeistä.

Mika

Kirjoittaja: Pekka PitkänenOnkos ne läpät sellaset, että alemmissa läpissä on "ikkunat", joiden päällä on toiset läpät? Jos näin, nii ei pidä olla niitä rajottimia.

Kirjoittaja: JARI SAARINEN Tuolla on korjausohjeet moottoriin jos niistä olisi apua.
http://www.cmmachine.com/jetting.html

Kirjoittaja: Mika MiettinenRäjäytyskuvassa vm.02 molemmissa kuuluisi olla se rajoitin. läppien päälle tulee n.20mm leveä muovi jonka päälle taas kuuluisi tulla se rajoitin. Yläpuolen läppien ruuvien alla olevasta pellistä on mielestäni leikattu ne rajoittimet pois. Laitan Pekka kuvat läppäventtiilistä postiisi, koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Mika

Kirjoittaja: Mika MiettinenNo niin! Kävin tänään montulla kokeilemassa ja alla on aivan erituntuinen pyörä. Alavääntö löytyi ja ylhäältäkin vetää todella hyvin. Röpöttämisestä ei tietoakaan. Muutokset mitkä tein viime ajokerran jälkeen: Laskin neulaa kaksi pykälää alemmas. Käänsin sytytystä hiukan aikaisemalle, koska näytti vanhoista ruuvinkantojen jäljistä että sitä oli käännetty. Otin ne muruset pois sieltä läppien välistä jotka pitivät hiukan läppiä auki. Tästä on katkaistu ne läppien liike rajoittimet pois. Syytä moiseen en tiedä mutta taidan ostaa uudet ja laittaa paikoilleen. Kuinkas katsotte tuon sytytyksen kohdilleen?

Mika

Kirjoittaja: Mika MiettinenOhjekirjan mukaan pääsuutin pitäisi olla näillä keleillä 188 ja tyhjäkäynti 48. Eikös läppien päällä pitäisi olla sellainen liikettä rajoittava kaareva pelti ylä ja alaläpällä? Tästä ne on otettu pois jos niitä on siellä ollut. Syytä en tiedä mutta voisikohan vika olla siinä? Murusista en tiedä mistä ne ovat sinne läppien väliin tulleet. Niin ja voisin laittaa tuosta läppäventtiilistä kuvan mikäli se jotain kiinnostaisi.

Mika

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAItsellä on tuo KTM sx 125 -03 jossa on doman putkisto ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Oli ennen tuota vakioputki kiinni. Doman putkella huomasin että tehoalue muuttui tasaisemmaksi. Hyvin se kyllä lähtee vetämään ihan alhaalta asti verrattuna japanilaisiin piikkeihin mitä on tullut testattua. Enska polullakaan ei ole ollut mitään ongelmia alaväännön kanssa, hyvin jaksaa mennä vaikka kävely vauhtia jos haluaa, teho tulee mukavan tasaisesti kun kaasua kääntää. Niin ja pääsuutin on 192 ja ei oo koskaan röpöttänyt eikä edes savuta paljon mitään. Seoksena käytän 3%.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOUnohtu toi pakoaukon säädin. Ota putki pois ja se kansi pois. Työnnä sitä vipua ja pidä sormea pakoluistilla. Väljää ei pitäisi olla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPääsuutin vaikuttaa (190) tajuttoman suurelta. Itsellä toimi vielä OK -5:ssä 185, +3:ssa vaati jo 182. Neula (NOZG) ja neulaputki oli siinä vaiheessa uudet (putki oli ihan soikee). Kannattaa testata pieneen nousuun ihan tyhjäkäynnillä kaasun eri asennoilla (kuinka paljon käännät ja miten vastaa), isommilla kierroksilla eroja on vaikeampi havaita.
Hyvä jos läpät ei olleet vielä vetelät. Mietitkö mistä se lika sinne oli tullut?

Kirjoittaja: Mika MiettinenKun ostin pyörän pääsuutin oli 170 joka mielestäni oli aivan liian pieni. Vaihdoin 180 jonka jälkeen parani jonkun verran. Vaihdoin neulan asentoa enkä huomannut käytössä juurikaan eroa, joten vaihdoin 190 pääsuuttimen joka on myös kaverillani pari vuotta vanhemmassa vastaavassa (vakioputkella) olevassa pyörässä. Suuttimen vaihdon jälkeen ei eroa 180 suuttimeen juurikaan ollut. Ilmaruuvia olen pyörittänyt 1-1,5 kierrokseen enkä ole siinäkään juuri eroa huomannut. Tyhjäkäyntisuutin on nyt 48. Äsken otin läpät pois ja läppien välissä oli jotain murusia ja kasaessani uudestaan ei valoa juurikaan näy. Pakoaukonsäädintä en ole purkanut, mutta kun ottaa sylinterin kyljestä sen lätkän pois ja antaa kierroksia niin liikkuu siellä kierrosten mukaan jotain, mutta voiko olla että siinä näkyy liikettä, mutta loppupelissä pakoaukon säädin ei liiku?
Kiitos Sirkulle hyvistä vihjeistä!

Mika

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos se täydellä kaasulla röpöttää pienillä kierroksilla, niin vaihda pykälän pienempi pääsuutin. Jos se röpöttää osakaasullakin/hyvin pienellä kaasulla tai jos se tyhjäkäynnillä vähän aikaa ajeltuasi ei tunnu heräävän millään kaasun avaamiseen, niin pienennä tyhjäkäyntisuutinta. Ja nuo säädöthän vaikuttaa vallan perkuleesti alavääntöön.
Samaten nuo läpät, en tiedä onko -01 symmetriset, mutta jos on, niin käännä ne. Ellei, uusi, ei voi toimia jos valo paistaa läpi eli ne on loppu.
Itselläni oli -03 EXC ja siihen oli vaihdettu Doman putki. Taistenlin kadonneen alaväännön löytymiseksi kaikilla mahdollisilla kikoilla, vaan eipä tullut kovin kummoista muutosta. Sitten pääsin lainaamaan kaverin pyörästä orkkisputken ja voila, siellähän se! Että jos se doma krossissa on likellekään noin per****tä niin siinä kolmas oleellinen alavääntöimuri.

Kirjoittaja: Mika MiettinenJäi vielä mainitsematta, että olen ajanut muitakin 125 kotkia joten tiedän miten niiden pitäisi toimia, eli ei niissä se alavääntö nyt kummoinen ole muutenkaan mutta paremmin tämän pitäisi herätä kaasuun. Kiitokset neuvoista jo näin etukäteen!

Mika