KTM EXC 400 -04 Koneremppa
10.5.2007 - 16:59
|
Kirjoittaja: JARKKI RANTANENTervehdys.
Jostakin aikaisemmasta keskustelusta muistaisin lukeneeni, että ko. moottori on remonttikunnossa n. 200:n ajotunnin huitteilla... Menikö näin?
Omassani on suunnilleen 180h alla ja nokkaketjun säätönapsut lopussa: Kannattaako vaihtaa nyt ketju ja rempata alakerta tuonnempana (esim. kilauksen kuuluttua), vai koko remppa pois alta ja mielenrauha ajamiseen? Tiivistesatsit ym. paketit tulevat kuitenkin koko koneen osalle ja jälkimmäisessä vaihtoehdossa työn osuus ei paikoin "tuplaannu".
Ruljanssin kokeneet voisivat myös kertoilla, että mitä kaikkea koneessa meni uusiksi. Osaa sitten kysyä pakettitarjouksia kauppiailta valmiiksi.
T: Jarkki
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Henri HakalaMoro!
Ite tein koneremontin paitsi tosiaan mainitsemasi kampiakseli hommat teetin ammattilaisilla. Niin ja kaikki osat jotka laitoin oli alkuperäisvaraosia.
-Henkka-
Kirjoittaja: JARKKI RANTANENAi niin. Kyselin tutut ja tuntemattomat ja taisin saada selityksen Jussin ongelmaan:
Suosittelivat ottamaan työn sellaiselta asentajalta, joka tuntee alansa niin hyvin että teettää ammattilaisella kampiakselin kasauksen (Ei taida minulla varat piisata suoraan sellaiselta kaverilta ottaa koko hommaa...), koska epäsuoruus akselissa ravistaa koneen juuri tuohon kuvailemaasi kuntoon alta aikayksikön. Kertoilivat olevan vieläpä erityisen tarkka kellotettava 525:ssa.
Kirjoittaja: JARKKI RANTANENKiitos. Enpähän noilla tunneilla olisi kyllä ongelmia arvannut tulevan? Olivatko nokkaketjunne alkuperäisiä, vai jostain muualta?
Vieläkö ihmiset ehtisivät listaamaan tekopaikkoja, eli kehu tai hauku paikalllinen KTM-asentamo.
Koska alkaa näyttämään siltä etten uskalla lähteä itse tekemään, sittenkään.
Kirjoittaja: JUSSI MIELONENMinun KTM520exc koneella oli ajettu noin 45h rempan jälkeen.
Kone alkoi "kilisemään" joten motti auki.
Sieltä selvisi:
nokkaketjun säätö tapissa (venynyt aivan törkeästi)
Nokka-akselin laakeri rikki (kuulia puuttui)
tasa-paino akselin laakerit "entiset".
Itseltä ainakin katosi usko siihen että ajetaan 200h muuta tekemättä kuin öljyn vaihdot. :)
Pyörällä on nyt ajettu noin. 100h. männässä oli havaittavissa kulutuksen jälkiä, mutta sitten seuraavassa remontissa vaihtoon.
Kirjoittaja: Henri HakalaTerve!
Mulla -04 450 EXC ja koneremppa tuli tossa syksyllä tehtyä. Tunteja on monenlaisia eli ammattilaisilla koneet kuluvat eri tahtia kuin harrastajilla joihin itse kuulun, 200h vois olla sellainen määrä et kannattaa katsoa kone läpi mikäli aiot pyörää vielä pitää ja sillä ajella. Eli mun pyörän kone kolisti n. 50h ajon kohdalla, ilmeisesti ed. omistaja oli antanut koneen käydä ilman öljyä kun oli magneeton koppa haljennut.
Mutta asiaan, mun mielestä samalla kun nokkaketjun vaihtaa(jos sulla säätövara lopussa niin vaihda) kannattaa avata ainakin sen verran että ottaa sylinterin pois ja pääsee näkemään kunnolla männän sekä samalla voi kiertokangen laakerin testata käsin eli käteen ei saa tuntua yhtään väljyyttä pystysuunnassa(mulla oli sen verran että tuntu ja kun avasin kangen laakeri/tappi loppu eli kolina johtui tästä) jos päätät aukaista koneen kokonaan niin mielestäni kannattaa vaihtaa ainakin runkolaakerit vaikka ei niissä mitään ihmeellistä olisikkaan. Tällaista sekavaa tekstiä.... yhteenvetona voin todeta että kun koneen avasin niin vaihdoin samalla nokkaketjun, kiertokangen laakereineen, runkolaakerit, männän ja tarvittavat tiivisteet(älä kasaa ainakaan vanhalla kannentiivisteellä). Niin ja muutamia erikoistyökaluja tarvitset jos koneen atomeiksi laitat, niitä saa yleensä lainaksi vaikka mp-liikkeistä(KTM kauppias Pirkanmaalla oli ainakin avulias ja lainasi joitakin työkaluja, joitain tuli myös tehtyä itse).
Tässä oli meikäläisen kokemuksia kottaraisen koneremontista, remontin jälkeen olen ajanut n.40h harrasteajoa ja ainakin vielä on nipussa... kop kop.
Ammattimiehet varmaan osaavat kertoa tarkemmin tarvittavista korjaustoimenpiteistä/osien vaihdoista.
T: Henkka