KTM exc 250 kiksi jumissa

Kirjoittaja: sakari kaaronenmoikka!

Tänään kun oli tarkoitus lähteä ajamaan, tuli tämmönen ongelma eteen. Kun yritin käynnistää pyörää, kiksi oli jotenkin jumissa, ei liikkunut käytännössä yhtään. Mikähän mahtaa olla ongelmana tai mistä sitä ongelmaa kannattais ensimmäiseksi lähteä etsimään? Sinänsä ihme juttu kun kiksi toimi vielä edellispäivänä ihan normaalisti kun polkaisin. Pyörä ei ole siis viikkoon toiminut ja olen polkenut aikaisemmin, mutta se johtui kaasarissa olleesta tukoksesta.

Pyörä on siis ktm exc 250 vm 2004.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenJeps, omatoimista rassaamista minäkin kannatan. Aina ei voi onnistua, varsinkaan alussa. Mutta tekemällä oppii, sanotaan. Reippaasti vaan remontoimaan. Ja täältä saa sitten neuvoja, kun kasausvaiheessa ei kaikille nippeleille löydy enää paikkaa. Totta sekin, että siihen remontointiin pitää olla jonkinlainen mielenkiinto.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPäästä kaasari tyhjäksi, hana kiinni, polje ilman tulppaa tapponappi pohjassa. Kyllä sen jossain vaiheessa pitäis alkaa kuivua. Eli jos siellä kampikammiossa on edelleen jonkin verran bensaa, niin kasteleehan se tulpan, ilman paineilmaa ei voi oikein kuivata kuin polkemalla. Jos taas kampuran stefa on ottanut itseensä tai perästi pullahtanut paikaltaan, kertyy sinne aina uutta vaihteistoöljyä.

Tekemällä nuo asiat oppii, hyvä olisi jos olisi osaava kaveri vieressä. Aina näiden kanssa jotain tulee eteen ja oma apu on monesti paras apu kun ropattavaksi nämä on tehty. Eli useinmiten sen rempan tekee jo siinä ajassa kun toinen vasta saa kiikutettua mopon liikkeeseen.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENJoko katsot koneen sisään tai et ,;-)) Mutta joko käy?

Kirjoittaja: sakari kaaronenPekka, et taida ottaa huomioon että se kone ei siitä miksikään tulisi vaikka sen aukasisin ja alkaisin ihmettelemään, koska en siitä hölkäsen pöläystä ymmärtäisi. Olisiko se sitten fiksua, sen saa jokainen itse päättää. Mielestä on turha alkaa tämmöistä säätämään jos ei ole mitään hajua mitä tekee. Näin siis itselläni.

Tulppa on märkä. Pyörä menee kauppaan seuraavaksi.

Niin ja kone ei siis mennyt ajosta "toimimattomaksi" eli ei tarvitse pelätä...

Kirjoittaja: Pekka PitkänenEnsimmäinen kaveri ei käytä aikaa ihmettelyyn, tai keskustelufoorumeissa käytävään ihmettelyyn. Vaan ottaa työkalut kauniiseen käteen, vetäsee motin auki ja alkaa kummastelemaan sisältöä.

Toinen kaveri taas välttää viimeiseen asti käsien likaamista. Kyselee, kummastelee, käyttää aikaa miettiiseen. Puntaroi mielessään eri asiantuntijoiden lausuntoja vikaantuneesta mopostaan. Ja hetken mietittyään pyytää vielä ensimmäistä asiantuntijaa katsomaan mopoaan.

...lopuksi kumminkin kohdataan täällä iloisen helpottuneina. Ongelma on selätetty!

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENOta nyt ainakin sylinteri irti ja kato mitä siellä on? Ei kait toi kone nyt tolleen jumiudu pelkästä bensasta! Eihän tollasella koneella ole edes kiva käydä ajamassa, kun saa pelätä kokoajan milloin jumiutuu uudestaan

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKun poljet, eikä käynnisty, otat tulpan irti, se kaiketi on märkä. Vaihteistoöljyä?

Kirjoittaja: sakari kaaronenSamuli, kyllä se kuulemma voi mennä ja ei ole mitään järkeä alkaa konetta avaamaan, näin siis tuttavani sanoi yli 30v kokemuksella.

Huomena poljen ja katson tulpan kuten Sirkku neuvoi.

Kirjoittaja: sakari kaaronen^ Empä tiedä mikä oli, näin kuulin kun "vähän" itseäni paremmin tietävä tuota tutki.

Nyt on kuitenkin se ongelma ratkaistu. Seuraavaksi pyörän käyntiin liittyvä.. Eli pyörä ei käy.

Kokeiltu jo:

-uusi tulppa ja antaa kipinää
-kaasarin läpi kulkee ainakin bensaa (tiä sitten miten siitä etiäppäi)
-bensat vaihdettu, kaasari tyhjennetty ja siis täysin tuoreet bensat
-polkemisessa ei tunnu mitään eroo, ei vaan edes lupaa

Mitä seuraavaksi pitäisi tehdä?

Kirjoittaja: sakari kaaronenNyt ei ole enää jumissa. Oli kuulemma jossain kammiossa bensaa tms, tulppa pois ym ym ja repi vähän aikaa takarengasta niin alko pyöriin. Nyt siis toimii kiksikin, pyörä ei kuitenkaan käy.

Onneks en kerinnyt viä alkaan purkaan sen enempää. Seuraavaks uudet bensat ja työntämään.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis kampikammioko täynnä bensaa ja siksi kiksi ei liiku?
Tuleehan siinä nyt sen verran vipuvartta ja välitystäkin, että luulisi silloin lirahtavan stefoista läpi, jos kone nyt tosiaan on sattunut jäämään semmoiseen vaiheeseen, ettei se muualta ulos pääse...

Kirjoittaja: sakari kaaronenPyörä on ollut kyllä yli +10 asteen tallissa koko ajan, eli ei voi mikään jäätyminenkään olla selitys.

Mutta huomena alan kattelemaan uudestaan, kiitos todella paljon kaikille jotka ovat jaksaneet auttaa, ei olis päästy mihkään ilman teidän neuvoja.

Kirjoittaja: VESA SALMELAMulla jumitti 525SX -04 samalla tavalla,välillä irtos ku vaihde päällä liikautti eteenpäin.Tuliko öljyn mukana alumiinilastua?Mun tapauksessa vasemman puoleinen runkolaakeri oli pettäny,laakerin "sisäkoolista" vai mikä lie nimeltään?oli lohjennut palanen ja siitäpä syystä jumitti ja oli veistäny lohkosta vähä siivuja.Vaikuttais samanlaiselta tapaukselta!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOtahan se kiksin puolen poskilohko irti ja vilkaise mikä siellä jumii. Kiksin ratas menee ensiövedon toisorattaaseen (kiinni kruunussa), joka taas pyörittää ensiöratasta, joka puolestaan on kampuralla. Vika ei voi olla muualla kuin tuossa ketjussa tai kampura ei pyöri jos vika on männässä (tai virtapään puolella). Vaihteistossa vika ei voi olla kun se kerran kytkin pohjassakin on jumissa.

Tulee mieleen ehkä vuoden takaa hauska juttu. Jollain oli kone jumissa...syy oli vuotava vesipumpun stefa + pakkanen...ei kai vaan?

Kirjoittaja: sakari kaaronenKone ei ole voinut leikata kiinni, en ole mitenkään sillain sitä käyttänyt. Ja kun toi meni ihan polkemisen jälkeen.

Elikkä vaihteisto pyörii kytkin pohjassa kun takarengasta pyörittää. Kytkin pohjassa ei siis kuitenkaan käynnistyspoljin liiku mihkään. Alkaa oleen aika outoa, pitäskö kuskata mopoliikkeeseen kun en itse mikään mestari noiden kanssa ole?

Kirjoittaja: KARI REIMANiin tai jos peli oli ulkona pakkasessa koko ajan, ja paksut öljyt konnees,
ni veikkaisin ihan vaan jämähtämistä. Kokemusta on ennen vanhaa kovilla pakkasilla ei oikein tahtonut pyöriä kuin asentajan hattu päässä.
Toinen vaihoehto olisi tietysti, että olet täydestä laukasta pelin sammuttanut
jolloin peli olisi leiponut kiinni.
Vaikea sanoa näin kaukaa. terv, jammuvaari.

Kirjoittaja: sakari kaaronenOlipa nopea vastaus!

Kävin kokeilemassa, takapyörä ei pyöri laisinkaan. Elikkä otan nyt öljyt pois ja avaan vaihdelaatikon?

Kirjoittaja: sakari kaaronenMagneetti oli ainakin paikallaan, onko jatkoehdotuksia?

Kirjoittaja: Petri UutelaJos et vielä kokeillut niin kokeile pyöriikö varovastin takaperin pyörittäessä laatikko ja toinen mitä voit kokeilla niin jos paina käynistys poljinta varovastin kytkin pohjassa niin tietää että liikkuuko mäntä vai ei, koska kytkin irrottaa vaihdelaatikon pois pelistä. Jos kummallakaan tavalla ei liikahda mihinkään suuntaan niin sitten kuulostaa todella oudolta että kampura ja laatikko ois hieräny yhtäaikaa kiinni.

Kirjoittaja: Petri UutelaOletko kokeillut että pyöriikö vaihdelaatikko?
ettei jumitus johdu sieltä päästä.
Muistaakseni jokunen viikko sitten käytiin semmoinen keskustelu että
joltain oli irronnut öljytulpasta mangeetti ja se oli mennyt vaihderattaiden
hampaidenväliin ja jumittanut koko koneen.