KTM EXC 250 4-T, ja mitä tuli koitettua...

Kirjoittaja: sirkku kannistoOK, tästä tulikin aikas jaaritus, mutta kommentoikaa!

Jees, sellainen tuli ostettua ja ensituntumalta ERITTAIN hieno laite!

Tulihan kokeiltua Yamaha WR250, Husaberg 400,

Kotarin 250, 400 ja 520, Kawa klx 300, TM 250 4-T -02 ja -03 ja ennen kysymyksiä tarvii todeta teille kaikki hyvat lukijat, etta kylla kotarissa on jotain ylivoimaista ja kasiteltavyyden suhteen nimenomaan 250 racing:ssä.

Itse asiassa TM tuntui kasiteltavyydeltaan pirun hyvalta, mutta sen kone oli vaantokayraltaan lahempana vajaatahtista kuin jammun wr:ää (no, ehkä hieman liioitellen, mutta ymmartanette eron luonteen...). WR puolestaan puskee alakierroksilta kuin volkkarin TDi versus PSA:n 2.0 HDi tai Nissan 1.7D jos TM:aan vertaa, mutta kasiteltavyys on lahempana katuenduroa kuin kotaria (taas tuli liioiteltua...)

Husaberg oli kevyen ja vaantavan (miksikohan?) tuntuinen laite kotarin 400:een verrattuna, joka 10 min. ennen viimeista -02 250 4-T ajelua tuntui raskaalta ja sen jalkeen vielä enemmän raskaalta.

Kawassa taas ei jotenkin tuntunut kumpikaan pää lumoavalta ja painoa tuntui olevan kotaria enemman, vaikka speksien mukaan sita olisi 6 kg vahemman.

Uskomatonta mutta totta, tuo 250cc 4-T kotari tuntuu huomattavasti 400 -01:stä kevyemmältä, vaikka painoa on täsmälleen saman verran.

Ja sitten se pystyyn puskeminen, miten voikaan hitaammin kiihdytettäessä 400:n puskea oitis pystyyn 250:n mennessä juuri siinä asennossa kuin haluaa.

Lisäksi se 250 ottaa 75 km/h samassa kuin 400 ottaa 82 km/h, lähtö ykkosellä tyhjäkäynniltä, sama tienpätkä ja ajankohta. Molemmissa vakiovälitys, mutta 400:ssa lähes uusi kone. Molemmissa samanlaiset uudet michelinit ja samoin kalibroitu/viritetty nopeusmittari.

250cc mopo? Taitaa olla niin että tuo 7 km/h on se kriittinen alue, missä ihmiskeho aistii kiihtyvyyden herkemmin...siitä kai se tunne, että eroa olisi jtkn valtavasti

Omituisin oli havainto -02 ja -03 erossa. Lieneekö -03:n tankki jotenkin levempi tai korkeampi, mutta sisäpolveni oli siinä selvästi enemmän tankissa kiinni ja ilman penkkia ajo tuntui enemmän reisissä, selittäkää ken tietää....?

Yhteenvetona voisi sanoa, että valinta 400-450cc luokassa olisi ehdottomasti husaberg (ehkä vaatisi wr450 koeajon, kommenttien perusteella ei), mutta 250cc 4-T => KTM. En tosin ole vielä vaihtanut tyhjäkäyntisuutinta, joten alavääntö parantunee entisestäänkin piakkoin, mutta käsiteltävyys on jotenkin ylivoimaista tässä pyörässä! Kokeilkaa!

Pyörä ei todellakaan tunnu kiihtyvän mihinkään, koska se menee minne käskee, kampeamatta, mutta todellisuudessa potkua on sen verran, että metsässä ei edes joka välissä pysty kaikkea käyttämään (No joo, painavampi kuski pystyy pitämään 450:n haluamassaan suunnassa olematta kuin E-jollassa, mutta 250 tottelee ihan eri lailla) ja kivien, puiden tmv. väistely on todella vaivatonta kiihdyttaessakin.

Ihana, mahtava laite! Jos 10+ v. YZ:taan vertaa, niin kiihtyvyys menee suoraan kaasun asennon mukaan ja sitä loytyy kaksinkertaisella kierrosalueella...ilmankos minua ei 5+ vuotta sitten kiinnostanut mennä metsään...

Jep, pistäkää omia kokemuksianne, olisi kiva kuulla vähän mitä olette tuumineet näistä tämän päivän nelaritarjokeista...

::::::Sirkku

Kirjoittaja: sirkku kannistoHuh! Tulipas pitka. Jaksaako kukaan lukea...tarkoitus oli vain pohtia 250EXC4-T vs. 520 kaytoseroa...

Kavinpa kotarilla vihdoin oikein crossiradallakin...ja huomenna uudelleen!

Alku meni kylla taysin totutellessa, koska viimeksi kavin pariin otteeseen leikkimassa 80cc valikoko (14/17") RM:lla.

Hamaavaa...aani ei juurikaan muutu kierrosten mukana ja niin tuli monesti vedettya patteihin kierrokset tapissa ja arvatkaapa oliko mukavaa "lainehdintaa".

Noh, sitten kun paasi vaihteiden juonesta kiinni niin patit meni kylla todella mukavasti, vaikkakin toijalan montulla ei tuon puolikkaan teho riita jattamaan joka toista valiin. Hypyt on kylla totaalisen hukassa, vaikken tosin ilmaan paasekaan kuin about puolessa hyppyreista ja kurvit menee jotenkin liian hiljaa (ken tiettaa toijalan montun, niin esim. ekaa pitkaa vasenta en paase sladissa lapi). Monessa kohtaa haittaa se, etta koipi ylettaa maahan vasta kun pyora on 45 astetta kallellaan, eli kaytannossa joudun pitamaan jalat tapeilla, mutta silti...aikas nossottelya sanoisin...joskin, koittakaapa itse, kylla se vaan jalka vakisin hakee maata kuveissa, ei tahdo minullakaan pysya tapeilla vaikka alkaa otsalohkossa olla jo saantona!

Niin, mun alla noissa pateissa, joista osaan jotakin sanoa, tuo -02 250 4-T ei kylla tunnu tarisevalta ja pomppivalta otukselta, mutta kun osuu pahasti justiinsa seuraavan patin puolivaliin, niin takapaa heittelee kylla pirun ikavasti poikittain. Tanaan just pienemmassa nopeudessa (23 km/h) kaatu pyora alta moisen vuoksi, ja, meikalainen pysyi jaloillaan, onneksi.

Neuvojakin tarvitsisin, kertokaapa vahan montulla ajamisen perusteita...

1. Pitaisiko jarrutus tehda etu- ja takapyoralla kaarteeseen vai pera sladissa ensin takajarrulla ja siita suoraan kaasulla?

2. Hypyt??? FMX-kuskit tekee kaiken maailman temppuja ilmassa, mutta kuinka he paasevat takaisin alas tapeille/penkille? Sarvista itsensa kampeaminen pistaa ainakin minulla vain kaasukahvan kaantymaan, enka saa lyotya jarrulla keulaa alas (iik, tanaan pyora tuli takapyoralle ja mina liki turvalleni, mutta vaurioitta kummatkin...toistaiseksi).

Milla lihaksilla pitaisi itseaan mitenkin kammeta missakin tilanteessa? Neuvokaa...Please.

Taitaa kuulostaa aikas aloitelijan kommenteilta ja siksi tallainen 30:nen pyoriin takaisin hurahtanut laskettakoon :-)

Tampereen kivinen 1.2 km enskareitti oli tanaan varsin tuskainen kokemus, eika vahiten siksi, etta varpaista on viela reilu 10 cm maahan vaikka ilman penkkia ajankin. Metsaan tekee mieli, joten jtkn helppoa kuntosarjan kisaakin sopii suositella...

:::::::::Sirkku...Hyvaa yota

Kirjoittaja: sirkku kannistoNaita muita tahan astisia olen surutta antanut pidella...saas nahda raskiiko tata rakasta antaa...:-)

Ei vaiskaan, todennakoisesti ainakin piipahdan, mutta hieman tarkennusta tarviisin:

Tiedan Tampereen Teiskossa Kaanaan moottorikeskuksen ja Kangasalla (Palkaneella) soramonttuun romahtamaisillaan olevan ajorampin paassa olevan KaMoKen crossimontun, mutta en Kangasalan Kaanaan monttua.

Lieko kysymys jommasta kummasta e.m. vai jstkn ihan muusta?

Maksaa paljonko?

Ohjelma? Nossottelya yhta suoraa ees taas

vai oikein polkuja ja rataa ja mahkut kysyy neuvoja erilaisiin ajopulmiin?

:::::::Sirkku

Kirjoittaja: Hannu MäkiAiheesta vähän poiketen...

Anssi mistä ostit madalletut jalkatapit?

Madaltaako paljon ja oliko kalliit???

Kirjoittaja: pirhonen osmohttp://www.fastwayperformance.com/

Tuolta tilasin Lowboy-jalkatapit (ominaisuuksissa muutakin parannusta (vaihdettavat "hampaat", leveät, rei

Kirjoittaja: sirkku kannistoJoo, tota olen kylla vahan pelannytkin, ilmeisesti kotarin alustan saato montulle on ihan oma taiteen lajinsa. Tuo mun pyörä on kaiketi tehdasasetuksissa ja vaikka itse olen 152/47 niin se toimii nain alkuun ihan hyvin, tosin jousia on pehemennettävä.

Olisi mahtavaa päästä joskus koittamaan kaikkia hyvän oloisia aihioita oikein ammattilaisen parhaimmilleen trimmaamana, mikähän silloin lienisi järjestys...itse kullakin

Taas kerran ajelua, kärrytietä, polkua, metsäautotietä, hiekkatietä, ihan huvikseen ojan kautta ja aah! Kauan minunkin piti lyoda paatani seinaan sen katuenskan kanssa vaan jotta jalat yltais maahan.

Kirjoittaja: TARU KOSKINENHei Sirkku!

Tervetuloa naisten enduroleirille, että pääsen tyyppäämään hienoa pyörää ;-) 23.-24.8. Kangasalla Kaanaan montulla. Leiri alkaa lauantaina klo 12 ja päättyy sunnuntaina n. klo 15. Lisätietoja/ilmoittautumisia: Reijo Kivelä, puh. 041-5821 429.

Kirjoittaja: pirhonen osmoVaihdoinpahan just -02 520SX:stä (uudesta asti mulla) -03 YZ450:een. Kotari kyllä räyhäsi niin perkeleesti, mutta jammun alusta sopii krossissa meikäläiselle täydellisesti (kotari oli joko perkeleen kova tai sitten iskarit löivät pohjaan).

Lisäksi jammun moottori tuntuu lähinnä siltä kuin ajaisi kilpa autoa, tosin kotarin kaasariin vääntämäni säädöt saattoivat tehdä siitä rajumman kuin olisi ollut tarpeenkaan. Pattisillakin suorilla jammulla tuntee kun kaasukahva on tapissa, kotarilla ei tärinältä ja pomppimiselta tuntenut vaikka se olisi saattanut siellä ollakin.

Puomille en ole vielä jammun kanssa ehtinyt, mutta sarjakrosseissa selviää onko se niin väsyttämätön peli kuin hupiajelussa tuntuu.

Ainoaksi huonoksi puoleksi olen jammussa havainnut sen, että ihan hitaissa ja tiukissa mutkissa sen sammuttaa helpommin kuin kotarin, pyörivät massat ovat niin pienet.

Kokoa meitsillä on 191cm/90 kg, joten se selittänee osaltaan pyörävalintojen suuntautumista jonnekin muualle kuin piikkiluokkaan. Ainoat "viritykset" tähän mennessä ovat madalletut jalkatapit ja kaasarin säätö. Jos raha ei olisi este, hankkisin vauhtipyörään vähän lisää massaa.