KTM EXC 125 vm.02.
20.9.2003 - 20:49
|
Kirjoittaja: Jarno Stenmoi! Nyt olisi minulle ainakin kiperä kysymys,ei varmaankaan alan miehille.Ongelman nimi on etu-iskarit.Tänään ajaessa huomasin etu-iskareiden lyövän muutaman kerran pohjaan,mikä iski aika ..nasti sormille! ylhäällä joku säätö,mihin en ole koskenut.Onko sisällä öljyä vai ilmaa?Miten säädän,olen aivan ulkona!(tämänkin ongelman kanssa!)Kiitos jos joku jaksaa neuvoa!
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Lauri KuisminOlisin kiinnostunu ostaa KTM exc 125 a1 papereissa!Saa olla täys tehonen!Keväällä pitäis ostaa sellanen!Pitäis olla vm 96-3000 EURON BUDJETILLA SAA! Oisko joku myymässä omaansa keväällä? Jos on ni paljolla?Uuden maan alueelta!
Kirjoittaja: Olli SaarinenNiissä etuputkissa on yläpäässä kummassakin putkessa paluuvaimennus ja alaalla puristus. Esijännityksen säätöön joudut purkamaan keulan, ellei siinä ole sellaista pikasäätöä yläpäässä,
Kirjoittaja: Anssi LehtinenAi niin joo. Paljonko sulla on painoa? Tollasen enskapelin alusta on kuitenkin tehty toimimaan kivikossa ja juurakossa, ja se ei välttämättä toimi millään pikkusäädöillä ison miehen alla krossiradalla. Saattaa joutua rukkaamaan sisuskaluja eli shimmejä ja jousia.
Kirjoittaja: Jarno StenPainoa on sellaiset vajaa 80,eli normaali.Mun tuli vaan mieleen,ettei siellä vaan saatana joku ole luovuttanut.Ja ei se paino nyt ihan mikään normaali ole.Uskottelen vaan!
Kirjoittaja: Anssi LehtinenOlen enskapeliä kokeillut vain kerran (200 EXC, -00 ehkä) ja 90-kiloiselle ne iskarit olivat kyllä melkoista vatkulia.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenSeuraavaksi kannattaa tarkistaa kävivätkö etupumput oikeasti pohjassa. Helpoiten tämä selviää vetäisemällä nippuside alaputken ympärille. Yläputken alimpana oleva pölysuoja käy iskarien pohjaan lyödessä n. sentin-parin päässä aivan pohjasta ja nippusiteen sijainnista ajon jälkeen näet, missä se oikeasti kävi.
Jos iskareissa on liikaa öljyä, niiden koko liikevara ei tule käyttöön. Muista myös antaa hanaa kun laskeudut noista hyndistä niin etupää ei lävähdä niin kovaa maan kamaralle. Videokamera on korvaamaton apu alustan toimintaan perehtymiseen.
Voisit myös mennä pyllistämään sille spedelle, joka myi pari vuotta vanhan pyörän ilman ohjekirjaa.
Kirjoittaja: Jarno StenOngelma esiintyi nimenomaan muutaman hyppyrin alastulossa.Ohjekirjaa minulla ei ole,siksihän tässä urpona kyselen.Olen muutoinkin huomannut,että näissä hommissa parhaat ohjeet löytyvät nimenomaan usein toisilta kuskeilta.
Kirjoittaja: Jarno StenJa minuakin pelottaa että tämän saa aikaan sellaisen ajo,joka ei periaatteessa tiedä mistään mitään!Se on periaatteessa sama kuin kumisaappaalle puhuisi.Totuus on se,että olen vasta lajin aloittanut,ja jokainenhan sen joutuu alusta lähteä.Hyviä neuvoja tässä vaan haen KOKENEILTA kuskeilta.
Kirjoittaja: Jarno StenJa nyt olisi tilaisuus kehua! Örthenin Tane on suomen reiluin ja mukavin mp-kauppias! Todella asiansa osaava mies! Jos jollain sattuisi lojumaan nurkissa ylim. ajotakkia koko l,miel yoko enduro,jopa KTM väreissä,olen kiinnostunut!
Kirjoittaja: Anssi LehtinenToivottavasti sait ohjekirjan mopon mukana, sieltä selviää tämäkin. Iskareissa on sisällä sekä öljyä että ilmaa.
Jos iskarit oikeasti lyövät pohjaan (pelottaa ajatellakin että sen saa aikaan jonkun sellaisen ajo, jonka tiedot iskunvaimennuksesta ovat tuolla tasolla), voi sitä hillitä ruuvaamalla myötäpäivään naksuttimia iskarien alapäässä(mahdollinen kumitulppa väännetään ensin pois tieltä) tai lisäämällä iskareihin öljyä.
En noista enskamalleista niin muista, mutta niissäkin on mahdollisesti ulkoinen jousien esijännityksen säätö, eli väännät myötäpäivään sitä "mutteria" iskarien yläpäässä niin taas menee homma vähän jäykemmäksi.
Kaikkien mainitsemieni säätöjen vaikutukset ajettavuuteen muuten kuin pohjaamisen kannalta tietty vaihtelevat.
Löivätkö iskarit pohjaan jarrupateissa vai hyppyrin alastulossa? Muissa tilanteissa ongelma ratkeaa sillä kahvalla joka löytyy ohjaustangon oikeanpuoleisesta päästä.